Dakar

Továbbra is a Toyota dominál a Dakaron, Lategan előnye már 10 perc fölé nőtt

2025.01.11.

A 2025-ös verseny első hetén csak Hiluxok nyertek szelektív szakaszokat. A Toyota dél-afrikai versenyzője magabiztosan vezeti az összetettet, pénteken a pihenőnap következik.

4. szakasz

Az első három helyen Toyoták végeztek a 47. Dakar-rali szerdai maratoni szakaszán, amely Bisa és Alula között zajlott. A versenyzők egy 415 km-es mért szakaszt teljesítettek, és aztán egy 173 km-es összekötőt, a köves talaj miatt a defektek jelentették a legnagyobb nehézséget. Jazid al-Radzsi volt a leggyorsabb, és ezzel az összetettben feljött másodiknak. Az Overdrive csapat helyi pilótája – aki tavaly sokáig vezette a verseny, míg a futómű törése miatt ki nem esett – 4:26:40 óra alatt teljesítette a szelektívet, amelyen az összetett éllovas Henk Lategan lett a második csaknem ötperces hátránnyal. A Toyota gyári versenyzője két defekttel érte el ezt a remek eredményt, és az összetett előnye csak minimálisan csökkent, még mindig közel hét perc volt az üldözők előtt. A korábbi összetett második Nasszer al-Attijah (Dacia) előbb defekt, majd a hátsó felfüggesztés törése miatt volt kénytelen megállni a szakaszon, végül beért, de több mint 30 percet kapott Al-Radzsiéktól. A korábbi ötszörös győztes így az összetettben a hetedik pozícióba csúszott vissza. Szerdán Al-Attijah csapattársa, Sébastien Loeb kiesett a másik Daciával, mivel egy boruláskor megsérült a bukókerete, és az FIA nem engedte, hogy folytassa.

A gyári toyotások közül még Lucas Moraes is bekerült a top 10-ba a maratoni szelektíven. A brazil 18 és fél percet veszített a szakaszgyőztessel szemben, mert három defektet is kapott. Mivel a Hiluxában csak két pótkerék volt, meg kellett várnia egy versenyzőtárs segítségét. A gyári Toyota-csapat többi versenyzője számára a maratoni szakasz szintén gumiproblémákat hozott: Saood Variawa két defektet kapott, ami arra kényszerítette, hogy mérsékelje a tempót a célba érkezésig. Seth Quintero ennél eggyel több kerékcserére kényszerült, ezért kénytelen volt megvárni egy versenyzőtárs segítségét, ami miatt egy órát vesztett. Ezzel a kaliforniai a 12. helyre esett vissza, másfél órával lemaradva az élen állótól. A rutinos Giniel de Villiers 1:16 perccel maradt le a Moraes mögött annak ellenére, hogy a szakaszon csak egy defektje volt. A dél-afrikai veterán inkább lassabban ment, hogy kímélje a gumijait, de így is a nap 11. legjobb idejét autózta.

Henk Lategan:

„Az első 90 km nagyon trükkös volt, sok sziklával. Nagyon óvatosnak kellett lennünk, hogy elkerüljük a defektet. Ezután a pálya simábbá vált, és végre keményen tudtuk nyomni. Nagyon jól éreztem magam ma a volán mögött... A végén azonban egy kicsit vissza kellett vennünk, mert két defektünk is lett.”

5. szakasz

Csütörtökön Alulából Hailba száguldott a mezőny, a gyorsasági szakasz távja 428 km, az összekötőé 64 km volt. Mivel az előző nap rengeteg defekt volt, és az éjszakai pihenőhelyen korlátozottan álltak rendelkezésre ép gumik, a csütörtök kemény kihívást jelentett a mezőnynek. A Toyota gyári versenyzője, Quintero azonban így is a nap leggyorsabb idejét érte el. Minden idők legszorosabb Dakar-szakaszeredménye született, ugyanis az amerikai egyetlen másodperccel előzte meg a daciás Al-Attijahot (aki egy elhagyott pótkerék miatt kapott büntetést). Quintero idei második szakaszgyőzelmével bejutott az összetett top 10-be, jelenleg 1:03:10 órával van lemaradva az élen haladó csapattárs, Lategan mögött, aki továbbra is nagyon kiegyensúlyozott teljesítmény nyújt: ezúttal a negyedik lett, az összetett előnye pedig 10:17 percre nőtt a privát Toyotával versenyző Jazid al-Radzsihoz képest.

Variawa, aki mindössze a második Dakarján indul, a szakaszt a hatodik helyen fejezte be. Azonban a 19 éves tehetség a korábbi ütközése miatt még mindig csak az 57. az összetettben, több mint nyolc óra a hátránya. A brazil Moraes mindössze 4:24 perccel maradt le Variawa mögött, mégis csalódott volt, mert küszködött a navigációval, és egy defektet is kapott egy olyan napon, amikor pótkerékből kevés volt. A nap kihívásai ellenére sikerült az első hetet az top 5-ben zárnia, mindössze 41:55 perccel lemaradva Lategantól. A tavaly „az év zöldfülűjének” megválasztott Guy Botterill és a veterán De Villiers is a pótkerekek hiánya miatt vesztett sok időt csütörtökön. Utóbbi segítette az előbbit, de így is csak a 31. és a 48. helyen fejezték csak be a szakaszt.

A 2025-ös Dakar első hetének befejeztével a pilóták és navigátorok most egy napot pihenhetnek és regenerálódhatnak Hailban, míg a szerelők felkészítik a járműveket a második hétre, amely hét szakaszt foglal magában. A verseny január 17-én, a hírhedt Üres Negyedben ér majd véget.

Henk Lategan:

„Az elmúlt két nap nagyon nehéz volt, különösen a maraton első fele. Kockázatos játékot játszottunk a defektek miatt. A tegnapi első szakasz tele volt sziklákkal, és sajnos 80 kilométerrel a vége előtt két defektet kaptunk. Ennek ellenére ez az autó hihetetlenül jó volt, elképesztően strapabírónak bizonyult. Még hosszú út áll előttünk, de eddig minden rendben. Csak próbáltunk tisztán menni, elkerülni a hibákat, és ugyanezt tesszük majd a jövő héten is.”

Seth Quintero:

„Az első napon három defektet kaptunk, ami miatt kiestünk az első helyért zajló küzdelemből, és elvesztettünk egy órát. Aztán ma azt mondtam, hogy csak menjünk. Tudod, a Dakar előtt a csapat a Repsollal együtt dolgozott azon, hogy optimalizálják a motort a megújuló üzemanyaghoz, amit használunk, és ez tényleg kifizetődött. Elképesztő volt az autó, a motorja is a vártnak megfelelően teljesített.”

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.18
Térfigyelőkamerák segítségével találták meg azt az autóst, aki Kiskunhalason őrült módjára....
2025.01.18
Vezetőcserék és jelentős szponzorváltások jelzik az idei Forma 1-es szezont. ..
2025.01.18
Még pénteken kigyulladt egy fűtőmozdony Budapesten a Keleti pályaudvaron, erről árult el most újabb....
2025.01.18
Az egyik esetnél két ember szorult a roncsba. ..
2025.01.18
Vasárnap, este 8-tól, a Hungaroringen veszi kezdetét a 2025-ös Virtuális Kamion Európa Bajnokság.....
2025.01.18
A BMW M GmbH rekordokat döntő utazása folytatódik: 2024-ben a nagyteljesítményű sportautókat gyártó....
2025.01.18
A vadonatúj Mazda CX-80-at az Euro NCAP legutóbbi tesztsorozatán a nagyméretű SUV kategória „Best....
2025.01.18
A hazai autóvásárlók leginkább Skoda Octaviát és szedánokat szeretnének, de a pénztárcaméret....
2025.01.18
Január 19-én, vasárnap nyílt napot tart a Gyermekvasút a széchenyihegyi végállomáson. 10 és 16 óra....
2025.01.18
Az egyik legészszerűbb szabadidő-autót a Skoda kínálja a magyar autópiacon. A Skoda Kamiq szerény,....