Teszt

Toyota Corolla teszt: mesterhármas

2020.03.07.

A Magyarország Autója 2020 díjra jelölt Corolla immár évtizedek óta uralja a világ és Európa autópiacait, nálunk is igen népszerű jószág. Legfrissebb generációját három változatban teszteltük. Kipróbáltuk az ötajtóst 1,2 literes turbómotorral, a szedánt a Prius hibrid hajtásláncával és az elegáns kombit az erősebb hibriddel.

Hogy néz ki?

Több mint ötven éve színesíti a világ utcaképét a Toyota Corolla, és úgy tűnik, hogy ez még évtizedekig így is marad. A 12. generáció végre jól is néz ki. Hozza a 21. század ultramodern formavilágát a Corolla, amely úgy újult meg legutóbb, hogy minden karosszéria verziója izgalmas külsőt kapott. A szedán orra eltér az ötajtóstól, de a kombin is van pár egyedi megoldás. 

Mindegyik észszerű és mindegyiknek megvan a maga szerepe. A cégautóként kiváló négyajtósnak egyetlen előnye, hogy tágas hátul, a csomagtere bőséges (471 literes, széles és mély a rendelkezésre álló tér, azonban a nyílás elég kicsi, magas rakodóperemen kell átemelni a csomagokat), ugyanakkor mivel nem bővíthető, nem igazán értem, a dizájn mellett mi másért választaná valaki. A hátul szűk ötajtós ideális nőknek, egygyerekes családoknak, a kombi pedig több gyerekkel és gyerek nélkül is hasznos. Praktikus szempontból, persze, ez a nyerő. Míg az ötajtós csomagtere 361 liter, addig a hibrid kombi alaphelyzetben 581 liternyi pakkot nyel el (a raktérpadló alatti üreget is beleszámítva).

Mindháromra igaz, hogy a műszerfal túlkomplikált, szerencsére a kormányon elszórt gombokkal a funkciók javarésze elérhető közvetlenül. Az ülésfűtés kapcsolóját eldugták, a klíma saját vezérlőket kapott. A Bluetooth-kapcsolat jól működik, de ez ma már kevés, az Apple CarPlay és az Android Auto csak az év végén gyártott autókban természetes, nálunk 2019 eleji kocsik voltak. A szélvédőre vetített színes kijelző jól olvasható, a szokásos funkciók mellett a telefonhívást is megjeleníti. Ezek mind feláras tételek, a kipróbált autók mindegyike csúcsfelszereltséget kapott.

Hogy megy?

A szedán a Prius klasszikus hajtásláncát hordozza, 122 lóereje elégendő a hétköznapi feladatokra, cégautóként pedig több mint elégséges. A kis motorral (négyhengeres, 114 lóerős) szerelt ötajtós ideális városban, de utazóautóként nem ajánlom, az erőtől duzzadó kombi pedig minden helyzetben elegendő tartalékkal bír, autópályán sem vall szégyent, gyors és kényelmes. A 2,0 literes egység akkumulátora több cellából áll, mint az 1,8 literesé, nagyobb teljesítményre képes, és több regeneratív energiát képes tárolni. A 6,5 Ah-s akkumulátor 216 V-os névleges feszültségű és 180 modulból áll. A szerényebb hibrid hajtáslánc egy 98 lóerős (142 Nm) 1,8 literes benzinmotorból és egy 53 kilowattos (600 V) (163 Nm) villanyos egységből áll, 6,5 Ah-s, 202 V-os akkuja pedig 168 modult számlál. A hibridekben az erőátvitel bolygóműves, tehát se kuplung, se szíj nem dolgozik benne. Mindkét tesztelt hibridben nikkel-metál-hidrid akkumulátort használ a Toyota, de például a Priusban, illetve az 1,8 literes ötajtós és kombi hibridben lítiumionost.  

A kombiban a kétliteres benzinmotor már önmagában 153 lóerős (az 1,8-as 98 lóereje helyett), a villanymotor 27 kW-tal (80 kW/650 V), illetve 39 Nm-rel tud többet (a benzinmotor nyomatéka 190 Nm, a villanymotoré 202 Nm). Hiába a 180 lóerő, a végsebességét 180 kilométer/órában határolták le, ennyi és nem több. Gyorsulása az átlagnál jobb, álló helyzetből 100 kilométer/órára 8,1 másodperc alatt gyorsul fel.  Képes csakis elektromosan közlekedni, 1-3 kilométert haladhatunk így, a gyengébb hibridben van B, azaz az erősebb visszatöltést támogató mód, az erősebben nincs. 

Milyen vezetni?

Gyorsításkor csúnyán felbőg a motor, sportos géneket nyomokban sem találunk a szedánban, de az 1,2 literes turbós csapotthátú sem túl fürge, ám az erősebb kombi utazóautóként is kiváló. Bőgni ez is bőg, de legalább megy rendesen. Vezetési élményt azonban ne keressünk egyikben sem, a Corolla puszta közlekedési eszköz, de abból a legkiválóbb. A váltófülekre semmi szükség. A kormány érzéketlen, sportos autózásra alkalmatlan.

A Corolla a Toyota globális TNGA platformjára épül, elöl MacPherson, hátul pedig dupla keresztlengőkaros felfüggesztés dolgozik. Az elődhöz képest merevebb lett a karosszéria, és alacsonyabbra került a tömegközéppont, fordulókörének átmérője 10,4 méter. A rugózás lágy, a Corolla átlagos tömege 15-16 mázsa.

Mennyibe kerül?

A ferdehátú és a kombi Angliában, a négyajtós változatlanul Törökországban készül az európai piac számára, utóbbi, akár 6,11 millió forintért a miénk lehet. A hibrid négyajtós listaáron 7,32 millió forintba kerül, de az csúcsfelszereltségű tesztautó alapára 9,4 millió forint. Benzinre nem lesz gondunk, az ötajtós megelégszik hat-hét literrel, a szedán beérte az 500 kilométeres teszten 4,7 literrel, a kombi is hat körül fogyasztott 100 kilométerenként. A JBL hifi jól szól, USB-csatlakozóból csak egy van. Csakis LED fényszóróval kapható a Corolla, a tesztelt csúcsváltozatokban a többi közlekedőt kitakaró, mátrixos megoldást alkalmazták, amely kis késlekedéssel ugyan, de megbízhatóan és önállóan kapcsolgatja a távfényt.

Az ötajtós 1,2 literes motorral 6,03 millió forintért vihető haza, a hibrid kombi alapára 7,44 millió forint. Persze, ezért csak fapados változatot kapunk, a fehér bőr belsővel díszített kombi tesztautót 12,5 millió forintért vihetném haza. Ha szánnék ennyit autóra...

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.06.06
Előrebocsátom, sosem voltam a száguldás szerelemese. Még motoron is csak egyszer ültem utasként, de....
2020.06.06
A 24-es számú főúton - Parádsasvár és Mátraháza között - ma délután egy 45 éves férfi....
2020.06.06
Az Európai Bizottság az idei év végére halasztotta a pilóta nélküli légi járművekkel végzett....
2020.06.06
Davood Afrazi Iránból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.06.06
Telefonhasználat vezetés közben: 2-ből 1 francia használja a telefonját vezetés közben. ..
2020.06.06
Nyári felújítások, vágányépítések: közlekedési változások Dél-Pesten, Dél-Budán és a Bosnyák téren....
2020.06.06
Szabálytalanul átalakított gépkocsikat, a gyanú szerint kábítószert fogyasztó, balesetveszélyesen....
2020.06.06
Nyílt közbeszerzési eljárást írt ki a Kelenföld állomás és a Nyugati pályaudvar közötti, Duna....
2020.06.06
Knezsik Istvánt, az Autós Nagykoalíció elnökét látta vendégül a Trend FM A nap vendége rovatban.....
2020.06.06
A SEAT 2010 óta 43%-kal csökkentette a termelés  környezetre gyakorolt hatását. A 2019-ben....