Teszt

Toyota GT86: Megbízhatóan izgalmas

2012.08.08.

A Toyota sportautóinak sorát az álomszép 2000GT, majd később a Supra, MR2 és Celica-generációk sora gazdagította. A kompakt AE86 "Hacsiroku" évtizedek óta a driftelők kedvence, a GT86-osban pedig a legtöbb előzményt összegezte a japán márka.

A Toyota GT86 büszkén őrzi a gyári hagyományokat: megjelenése ragadozóhalra emlékeztet, külseje agresszív és technokrata, vitathatatlan erőt és biztos minőséget sugall. Belül modern műszeregységgel szerelt, mindent a vezetési élménynek alárendelő tér várja a pilótát és utasát, és ha nagyon kell, még két utast. De a helyükre inkább csomagokat érdemes helyezni, így a 243 literes poggyásztérrel együtt hosszabb utazások is vállalhatók.

Valódi „sportautomata”

Kétliteres motorja kétszáz lóerejével a GT86 kézi váltóval 7,6, automatával 8,2 másodperc alatt éri el a százas tempót. Tesztautónkba az utóbbit szerelték. A manuális megoldás talán sportosabb lenne, de (szintén hat) sebességfokozatát nem lehet vezetés közben, például kanyargós szerpentinen a kormányról kapcsolni, ami az automata felé billenti a mérleg nyelvét, akárcsak a fogyasztás. A vegyes átlaga hét tizeddel jobb az A/T kivitelnek: 7,1 litert ad meg a gyár, amit talán csak egy végsőkig lehiggadt, nyolcvanéves buddhista bölcs tudna megvalósítani. Különösen, hogy a váltómű simán visszadob három fokozatot, ha mélyre nyomjuk a pedált, és utána szívbaj nélkül pörgeti 7500-ig az erőforrást - külön sportüzemmód bekapcsolása nélkül!

A géppel egybeforrasztva

Az átlagautókénál a japán sportgép futóműve sokkal reaktívabb: a mélyen fekvő boxermotor, a meghajtott hátsó tengely és az alacsony tömegközéppont révén az elérhető kanyarsebességnek főként a pilóta józan esze szabhat határt, és azt is csak versenypályán érdemes kipróbálni, mert közúton a tempó a jogosítvány azonnali bevonásával járna. A szűk kagylóülésben a géppel egybeforrasztva száguldás nélkül is csorbítatlan az élmény, mivel a kormányzás pengeéles, a fékrendszer fáradhatatlan és

a gázpedál enyhe lenyomására a két (természetesen 86 milliméter átmérőjű) kipufogóvég bármikor extra adagokban „fecskendezi” a vezető vérébe az adrenalint – a hallójáratokon át...

A négyzetes méretezésű boxermotor (a furat és a löket egyaránt 86 mm) érces ütemekkel válaszol a jobb láb parancsaira: a búgást erősödő, mély tónusú morgással, majd száraz, torokhangú hörgéssel festi alá, míg a mágikus hatezres határon túllendülve visszafogott bömbölésbe kezd. Ugyan csak egyetlen pedállal és két hangolt csővel „orgonálhatunk”, ám a GT86 fúgája a pianótól a fortissimóig mindig lelkesítő. Így kell megszólalnia egy vérbeli sportgépnek!

Kiegyensúlyozott élvezetek

Ami a költségeket illeti: kézi váltóval 8,86 milliós, automatával 9,36 milliós az alapár, erre jön még a 185 ezres regadó. Nem csekélység, de indokolja, hogy a GT86-ban ledes nappali fény, xenonfényszóró, érintőképernyős hifi és navigáció, továbbá tempomat és kétzónás klímaberendezés is van - akárcsak egy luxusautóban. A tulajdonosok valószínűleg mégsem a felszereltséget, hanem a könnyű hátsókerekes kupé kompromisszummentes vezetési potenciálját fogják a legtöbbre értékelni.
Akik turbós autókhoz, hot hatch-ekhez szoktak, talán meglepődnek, hogy a szívómotoros GT86 nem „csavarja fel” izomból az aszfaltot. De ha élvezetes kanyargás a cél, vagy a határok feszegetése a versenypályán, máris előnybe kerül. Az új japán sportautó nem a nyers erőről, hanem a kiegyensúlyozottságról, a sportos vezetés vegytiszta öröméről szól. Rövid összecsiszolódás után a pilóta már pontosan tudja, mikor és hogyan indítsa a játékot, amelyben a GT86 – mivel mégiscsak egy Toyota - mindig megbízható, de sohasem unalmas partner!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....