Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tudod, mi a jobbra tartási kötelezettség?

2024.06.09.

A közlekedés egyik örökzöld vitatémája, hogy mikor kell kihúzódni a külső sávba. Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában ennek járunk utána. 

A közlekedésünk egyik alapvető szabálya a jobbra tartás. Gyakran halljuk ezt a kifejezést, de vajon tudjuk-e, hogy pontosan mit jelent és milyen kötelezettségekkel jár? A válasz bonyolultabb, mint elsőre gondolnánk, ezért lássuk a kérdést részletesen. 

Jobb oldali közlekedés

A közlekedés egyik lényeges eleme, hogy – egyszerűen megfogalmazva – az út melyik oldalán kell haladni. Jelenleg 165 országban van jobbkezes közlekedés, 75 országban pedig balra tarts működik. Magyarországon sokáig az út bal oldalán haladtak, és csak 1941-ben, Európában utolsó előttiként vezették be a jobb oldali közlekedést. 

Vagyis a jobbra tartás elsősorban azt jelenti, hogy az úttest menetirány szerinti jobb oldalán közlekedünk. Így fogalmazza ezt meg a KRESZ: „Járművel az úttesten – az előzés és kikerülés esetét kivéve – annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Lassú járművel, állati erővel vont járművel, kézikocsival, hajtott (vezetett) állattal, valamint lassan haladó járművel – ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik – szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni.” 

Persze amikor az út széléről beszélünk, nem kell figyelembe venni például a buszmegálló öblét, a buszsávot, a gyorsító és lassító sávokat, valamint a kerékpársávot és a nyitott kerékpársávot. 

Jobbra tartás több sáv esetén

A közlekedési kultúra (illetve annak hiánya) miatti panaszkodás és elégedetlenség örökzöld témája, hogy párhuzamos közlekedésnél, azaz több forgalmi sávnál milyen szabályok vonatkoznak a jobbra tartásra. Egyszerűbben: mikor kell lehúzódni és mikor nem? 

Alapesetben a KRESZ szerint olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van, a külső, azaz jobb szélső forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad. Ez egyértelmű előírás, ahogy az is, hogy előzés után a külső sávba vissza kell térni. De vannak kivételek. 

Ilyen például, ha a sofőr (3,5 tonnánál könnyebb gépkocsival, motorkerékpárral) több járművet szeretne megelőzni, mert ekkor maradhat a belső forgalmi sávban. De csak akkor, ha „ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat.” Ebből a KRESZ-előírásból az is adódik, hogy „nem lehet rendőrt játszani”. Azaz hiába érkezik mögöttünk egy jármű az autópálya belső sávjában, túllépve a megengedett legnagyobb sebességet, ha vissza tudunk térni a külső sávba, el kell engednünk. 

Lakott területen azonban enyhébb a jobbra tartási kötelezettség párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten. Folyamatosan lehet a belső sávban is haladni (3500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral ), ha ez nem akadályozza a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését. További tudnivaló, hogy az így haladó jármű mellett fokozott óvatossággal jobbról is el lehet haladni. A gyorsabb előrehaladás érdekében azonban nem szabad kis távolságon belül ismételten sávot változtatni, és ezzel a közlekedés résztvevőit zavarni, vagyis tilos szlalomozni.

Jobbra tartás kerékpárral

Régebben a KRESZ-ben az szerepelt, hogy a kerékpárosoknak is szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladniuk, de 2010-ben kivették a szabályozásból a bringásokat. Ez persze nem azt jelenti, hogy az út közepén tekerhetnek, akadályozva a forgalmat, de észszerű keretek és bizonyos körülmények között beljebb húzódhatnak.  

Sokszor biztonságosabb az út szélétől kicsit beljebb biciklizni; a padka mellett gyakran rossz minőségű az út, vízelvezetők, levelek, törmelék, szemét nehezítik a haladást. Másrészt ha szorosan a szegély mellett tekersz, nagyobb az esélye annak, hogy az autósok sávon belül, megfelelő oldaltávolság nélkül előzzenek meg. Lámpánál is a biztonságot szolgálja, ha picit beljebb húzódsz, mert így mögötted marad az autó, jobban lát téged a sofőr, és elkerülhető, hogy induláskor elsodorjon vagy jobbra kanyarodáskor elüssön. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.16
Ötven vadonatúj csuklós dízelautóbuszból álló flotta érkezik jövőre a fővárosba. A modern,....
2024.06.16
A Monacói Nagydíjon leleplezett Purespeed Speedster a limitált szériás, exkluzív Mythos sorozat....
2024.06.16
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Gyógymód. ..
2024.06.16
A Legfelsőbb Bíróság új ítélete: a részegség „ránézésre” is megállapítható. ..
2024.06.16
Egy évvel a centenáriumi győzelem után a Ferrari megismételte a bravúrt a Le Mans-i 24 órás....
2024.06.16
Ambivalens érzéseket támaszt bennem használttesztünk mai főszereplője, hiszen még annyira fiatal,....
2024.06.16
Egy európai központú, globális piaci elemző szervezet összeállította a legjobb fiatal használt....
2024.06.16
Már csak egy hét és újra eljön a Múzeumok Éjszakája, június 22-én az ország számos pontján várják....
2024.06.16
Súlyos közlekedési baleset történt vasárnap kora délután az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.06.16
A dél-karolinai Charleston melletti gyárban megkezdődött a Volvo új elektromos zászlóshajó SUV-ja....