Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tudod, mi a jobbra tartási kötelezettség?

2024.06.09.

A közlekedés egyik örökzöld vitatémája, hogy mikor kell kihúzódni a külső sávba. Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában ennek járunk utána. 

A közlekedésünk egyik alapvető szabálya a jobbra tartás. Gyakran halljuk ezt a kifejezést, de vajon tudjuk-e, hogy pontosan mit jelent és milyen kötelezettségekkel jár? A válasz bonyolultabb, mint elsőre gondolnánk, ezért lássuk a kérdést részletesen. 

Jobb oldali közlekedés

A közlekedés egyik lényeges eleme, hogy – egyszerűen megfogalmazva – az út melyik oldalán kell haladni. Jelenleg 165 országban van jobbkezes közlekedés, 75 országban pedig balra tarts működik. Magyarországon sokáig az út bal oldalán haladtak, és csak 1941-ben, Európában utolsó előttiként vezették be a jobb oldali közlekedést. 

Vagyis a jobbra tartás elsősorban azt jelenti, hogy az úttest menetirány szerinti jobb oldalán közlekedünk. Így fogalmazza ezt meg a KRESZ: „Járművel az úttesten – az előzés és kikerülés esetét kivéve – annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Lassú járművel, állati erővel vont járművel, kézikocsival, hajtott (vezetett) állattal, valamint lassan haladó járművel – ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik – szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni.” 

Persze amikor az út széléről beszélünk, nem kell figyelembe venni például a buszmegálló öblét, a buszsávot, a gyorsító és lassító sávokat, valamint a kerékpársávot és a nyitott kerékpársávot. 

Jobbra tartás több sáv esetén

A közlekedési kultúra (illetve annak hiánya) miatti panaszkodás és elégedetlenség örökzöld témája, hogy párhuzamos közlekedésnél, azaz több forgalmi sávnál milyen szabályok vonatkoznak a jobbra tartásra. Egyszerűbben: mikor kell lehúzódni és mikor nem? 

Alapesetben a KRESZ szerint olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van, a külső, azaz jobb szélső forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad. Ez egyértelmű előírás, ahogy az is, hogy előzés után a külső sávba vissza kell térni. De vannak kivételek. 

Ilyen például, ha a sofőr (3,5 tonnánál könnyebb gépkocsival, motorkerékpárral) több járművet szeretne megelőzni, mert ekkor maradhat a belső forgalmi sávban. De csak akkor, ha „ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat.” Ebből a KRESZ-előírásból az is adódik, hogy „nem lehet rendőrt játszani”. Azaz hiába érkezik mögöttünk egy jármű az autópálya belső sávjában, túllépve a megengedett legnagyobb sebességet, ha vissza tudunk térni a külső sávba, el kell engednünk. 

Lakott területen azonban enyhébb a jobbra tartási kötelezettség párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten. Folyamatosan lehet a belső sávban is haladni (3500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral ), ha ez nem akadályozza a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését. További tudnivaló, hogy az így haladó jármű mellett fokozott óvatossággal jobbról is el lehet haladni. A gyorsabb előrehaladás érdekében azonban nem szabad kis távolságon belül ismételten sávot változtatni, és ezzel a közlekedés résztvevőit zavarni, vagyis tilos szlalomozni.

Jobbra tartás kerékpárral

Régebben a KRESZ-ben az szerepelt, hogy a kerékpárosoknak is szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladniuk, de 2010-ben kivették a szabályozásból a bringásokat. Ez persze nem azt jelenti, hogy az út közepén tekerhetnek, akadályozva a forgalmat, de észszerű keretek és bizonyos körülmények között beljebb húzódhatnak.  

Sokszor biztonságosabb az út szélétől kicsit beljebb biciklizni; a padka mellett gyakran rossz minőségű az út, vízelvezetők, levelek, törmelék, szemét nehezítik a haladást. Másrészt ha szorosan a szegély mellett tekersz, nagyobb az esélye annak, hogy az autósok sávon belül, megfelelő oldaltávolság nélkül előzzenek meg. Lámpánál is a biztonságot szolgálja, ha picit beljebb húzódsz, mert így mögötted marad az autó, jobban lát téged a sofőr, és elkerülhető, hogy induláskor elsodorjon vagy jobbra kanyarodáskor elüssön. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.08.31
A toplistát teljes egészében német prémiummárkák uralják, megközelítőleg 39 és 60 millió forint....
2024.08.31
Bringázás jogokkal, kötelességekkel, esetleg büntetéssel. ..
2024.08.31
Egy baleset miatt kidőlt fa ráesett egy nőre és lányára szombat délután Budapest 14. kerületében, a....
2024.08.31
A második generációs Ford GT és számos más Ford modell megálmodója, Todd Willing lesz az amerikai....
2024.08.31
Az első futamot a pole pozícióból rajtolva megnyerte, majd a második viadalon harmadik lett a....
2024.08.31
Lando Norris, a McLaren brit versenyzője volt a leggyorsabb a Forma-1-es Olasz Nagydíj szombati....
2024.08.31
Az új verzió lesz a francia márka kínálatának csúcsán - míg a C5 X-et sem cserélik le.  ..
2024.08.31
A BMW M Visionary Materials Seat elnevezésű sportülés-koncepció ökológiai lábnyoma 90 százalékkal....
2024.08.31
A baleset a Nyíregyháza felé vezető oldalon, Kál térségében történt – írta az Országos....
2024.08.31
Lewis Hamilton autózta a leggyorsabb köridőt pénteken a Forma-1-es Olasz Nagydíj második....