autópiac
Az orosz használtautó-piac 2023-ban jelentős fellendülésen ment keresztül, 21,2%-os növekedéssel, ami lenyűgöző, 6,64 millió eladott darabot jelent. Ez a figyelemre méltó növekedés a használt autók szegmensének újjáéledését jelzi, és a vásárlók számára számos lehetőséget kínál a másodlagos piacon.
Ami egyik oldalról pozitívum, az a másik oldalról az orosz piac betegségeinek markáns tünete. A használt piac megélénkülésének egyik fő oka ugyanis, hogy a nagy nyugati márkák bojkottja miatt alig van minőségi új autó a piacon.
Ennek tükrében kell helyére tenni a kínai autók másodpiaci értékesítésének jelentős növekedését, amely elérte a mellbevágó 45%-ot. A tendencia kétségtelenül összefügg az autóvásárlók preferenciáinak változásával, és a Kínából származó autóimport mennyiségének növekedésével. Piaci szereplők jelezték: a vásárlók tömegesen adják el a korábbi években beszerzett kínai autóikat, ami kiugró trendet teremtett az iparágban.
Elemzők hangsúlyozzák, hogy a kínai autók másodpiaci eladásainak megugrása nemcsak a változó preferenciáknak, hanem a Kínából érkező autóimport növekedésének is köszönhető. A fogyasztók ízlésének gyors változásai az import növekedésével együtt új helyzetet teremtenek ebben a piaci szegmensben.
A hazai Lada ugyanakkor továbbra is őrzi vezető pozícióját a másodlagos piacon: a márkából összesen 1,57 millió használt autót értékesítettek Oroszországban. A nagy számok törvénye alapján a tendencia kézenfekvő. A legkedveltebb használtautó-márkák a Lada után a Renault, a Chevrolet, a Ford és a Skoda.
Az olyan kínai autómárkák esetében, mint például a LiXiang, a Hongqi és az Omoda, a másodpiaci értékesítés eléri a 40 százalékos, döbbenetes arányt. Ez azt jelzi, hogy a vásárlók tömegei viszonylag rövid időn belül túl akarnak adni a kínai autókon.
Ez vonatkozik a JAC és a Kaiyi márkákra is, amelyek értékesítése 30 százalékkal nőtt egy év alatt a használt piacon. A számok azt jelzik, hogy a gazdagabb oroszok túl akarnak adni a kínai márkákon, a szerényebb jövedelmű rétegeknek viszont – alternatíva híján – csak erre futja.
A teljes használtautó-piacot figyelembe véve 2023 a kínai autók oroszországi értékesítésének markáns felfutásával, 45%-os növekedéssel zárult. Szakértők azt jósolják, hogy ez a tendencia 2024-ben is folytatódik.
A kínai autóknak az elmúlt években Oroszországban is rossz volt a reputációja. Még manapság is nehezen tudják levetni magukról a kínai tömegtermékekkel párosított negatív jelzőket. Ám az elmúlt években a minőségük észrevehetően javult, és ez különösen érződik a kínai autóipar példáján. Az autók megbízhatóbbak, kényelmesebbek és technológiailag fejlettebbek lettek. Legalábbis a propaganda szintjén. A kínai termékekkel szembeni szemléletváltásra Putyinéknak is nagy szükségük van, hiszen az Ukrajna ellen indított agresszió következményeként nyugati cégek tömegesen hagyták el az orosz piacot. Helyükbe lépnének most a kínaiak.
A kommunista Kínából származó modellek áradata özönlik folyamatosan az orosz piacra. Autós szakértők januárban összeállítottak egy tízes listát a 2024-ben az orosz piacra kerülő modellekből.
Íme: