használt autó

Túlvállalók és kockáztatók folytatás

2016.08.17.

Csalók hálójában

Arról már nem is szólva, hogy jónéhány kereskedő számlatrükköket is bevet: a bevált módszer, hogy az összeg hatvan százalékáról készül számla, amit olykor még a vevő is hasznosnak tart, de ennél nagyobb a veszélyes az áfa csalásos trükknek, aminek már több vevő is áldozatul esett. Ilyenkor általában a kereskedő eltűnik a látómezőből, a hatóságok pedig a fellelhető és jóhiszemű polgárig jutnak, akinek akár az autóját is lefoglalhatják, de ami rosszabb, hogy rajta hajtják be a be nem fizetett áfát és az annak többszörösét jelentő bírságot. És akkor még nem számoltunk a lopott és roncspapírokkal szürkített autókról, melyeknek végállomása a bizonyíték-raktár lehet...

Egyre öregebbek érkeznek

Amíg nyolc éve az import használt autók 75 százaléka hat évesnél fiatalabb volt, ma a 75 százalékuk tíz évnél öregebb, az átlagkor pedig több mint 11 év. Ezzel párhuzamosan a teljes hazai autópark 10,5 évesről 13,7 évesre öregedett. Összehasonlításul az EU28 tagállamának járműparkja 9,4 éves. Sem az államnak, sem a társadalomnak nem lehet érdeke olyan adórendszer, mely környezetet erősen szennyező autók tömeges behozatalára és üzemeltetésére ösztönöz.

Knezsik István, az Autós Nagykoalíció (ANK) elnöke szerint a magyar szabályozás némileg ellentmondásos, mert minél régebbi és minél több károsanyagot bocsát ki egy jármű, annál kedvezőbb a kW-adó díjtétele. Az elnök szerint a szabályozásnál az új és tisztább üzemmódú autóra kellene többet, a régire kevesebbet fizetni. Az lenne a jó, ha a tényleges kibocsátási értéknek megfelelően lenne az adóztatás, ami a villanyautó és plug in hibrid, vagyis valamennyi zöld rendszámos autó esetében nulla értéket jelentene. A belsőégésűek kategorizálása pedig már nem csak szakmai és környezetvédelmi, hanem meg politikai kérdés, ahogy korábban a kétüteműek korlátozásának lehetősége is az volt.

Ne legyünk roncstemető

Az Autós Nagykoalíció (ANK) és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) már többször jelezte, hogy a jelenleg hatályos kW adótábla szerint minél idősebb egy autó, annál kisebb adót fizet, miközben minél idősebb egy autó, annál korszerűtlenebb, ennél fogva a károsanyag kibocsátása sokkal magasabb. A használtautó-import az utóbbi években úgy változott, hogy míg 8 éve az import használt autók 75 százaléka 6 évesnél fiatalabb volt, ma a 75 százaléka tíz évnél öregebb, az átlagos életkor több mint 11 év. Ez alatt a teljes hazai autópark 10,5 évesről 13,7 évesre öregedett. Az állam célja nem lehet olyan autók tömeges behozatalának és üzemeltetésének támogatása az adórendszerrel, amelyek a környezetre fokozottan veszélyesek. Javaslatában az ANK és az MGE tekintetbe vette a szociális vonatkozásokat is.

Preferáljuk a tisztábbakat!

A gépjárműadó ne ösztönözze az autópark további öregedését és a környezetszennyezőbb autó üzemeltetését drágítva, a vásárlókat a környezetre kevésbé káros autók felé terelje. Az ANK és MGE javaslata mindezekkel együtt jelentős állami adóbevétel növekedést is jelent, miközben nem ró elviselhetetlen terhet az idősebb autók üzemeltetőire, használóira. Hat év alatt az állami bevételek megközelítik a 90 milliárd forintot (ezt követően pedig évente a 25 milliárd forintot), miközben az autótulajdonosokat évente kicsit több mint 7 ezer forint többletköltség terheli.

1. A jelenleg futó személygépjármű park a jelenlegi rendszerben marad mindaddig, amíg a gépjármű tulajdonost nem vált. Az új tulajdonos kerül az új táblázat hatálya alá. Évente hazánkban mintegy 500 ezer gépkocsi átírással számolhatunk, így a teljes állomány statisztikailag 6 év alatt kerül át az új rendszerbe.

2. Minden új és használt személygépkocsira, amelyet Magyarországon először helyeznek forgalomba az új adórendszer hatályos. Ez 2015‐ös bázison számolva kerek számokban 100 ezer új, és 135 ezer használt gépkocsit jelent.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....