benzin

Újabb részletek a feltételekkel hosszabbított benzinárstopról

2022.03.11.

Gulyás Gergely a benzinturizmusról, megnövekedett tranzitforgalomról és a pánikkeltésről beszélt, Hernádi Zsolt szerint a "visszaélésszerű" használatot kell megszüntetni.

- A kormány kitart a benzinárstop mellett - mondta a Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtök este Budapesten, rendkívüli Kormányinfón. Gulyás Gergely szavai szerint a cél az volt, hogy az energiaár-emelkedéstől meg tudják kímélni a magyar családokat és a kisvállalkozásokat. Kiemelte: az Ukrajnában zajló háború miatt az energiaárak az egekbe szöktek, ma Európa több országában több mint 200 forinttal drágább a benzin és a gázolaj.

Valótlannak, minden alapot nélkülözőnek nevezete azokat a híreszteléseket, hogy a kormány nem akarja vagy nem tudja fenntartani a benzinárstopot, illetve az ország üzemanyag-ellátása veszélybe került volna.

Hangsúlyozta, hogy az olajszállítás folyamatos, bár "helyenként vannak nehézségek a megnövekedett igények miatt", de a Mol döntően a százhalombattai finomítón keresztül képes a teljes magyar piac ellátására. A miniszter bejelentette, hogy a kormány három döntést hozott a benzinárstop fenntartására, az erről szóló rendelet csütörtökön este tíz órakor életbe lépett.

Gulyás Gergely ismertette: a rendelet szerint a 7,5 tonna feletti gépjárműveket, kamionokat és a 3,5 tonna feletti külföldi rendszámú teherautókat csak a nagynyomású kútoszlopoknál lehet tankolni, ahol a gázolajat piaci alapon értékesítik.

A személygépkocsik és a 7,5 tonna alatti magyar teherautók továbbra is 480 forintos literenkénti áron juthatnak üzemanyaghoz, hasonlóan a mezőgazdasági erőgépekhez, függetlenül attól, hány tonnát nyomnak - tette hozzá.

Jelezte, hogy az átállás miatt a következő órákban és az éjszaka a nagynyomású kútoszlopoknál lehetnek fennakadások, a kormány a négynapos ünnep teljes időszakára, péntek este tíz órától kedd este 10-ig kamionstopot rendel el.

Magyarázata szerint a "benzinturizmus", a megnövekedett tranzitforgalom és a pánikkeltés miatt jelentősen emelkedett az üzemanyagfogyasztás. A Mol a következő hetekben, hónapokban is képes nagykereskedelmi áron biztosítani az üzemanyag-ellátást, de ehhez szükség van az üzleti érdekből, spekulációs céllal történő "benzinturizmus" visszaszorítása.

A miniszter közölte, hogy a kormány 20 forinttal csökkenti az üzemanyagok jövedéki adóját az üzemanyag-forgalmazók javaslatára.

A kormány utasította a rendőrséget, hogy rémhírterjesztés miatt minden esetben indítson eljárást azokkal szemben, akik valótlan információkat közölnek az üzemanyag-ellátás leállásáról, és ezzel az autósokat becsapva több száz méteres sorokat idéznek elő a kutak előtt - tette hozzá.

Gulyás Gergely kiemelte, kérték azt is, hogy azokkal szemben is induljon eljárás, akik nem üzemanyag-szállításra alkalmas tárolóba töltenek benzint vagy gázolajat, veszélyeztetve saját maguk és mások testi épségét.

Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója kijelentette, hogy a Mol a teljes magyarországi üzemanyag-fogyasztást képes fedezni, a finomítói fennakadás nélkül működnek, Magyarország kőolajellátása zavartalan.

Azt mondta, hogy a "visszaélésszerű" használatot kell megszüntetni. Az utóbbi időben részben az ársapka miatt, részben a "visszaélésszerű" fogyasztók miatt, részben a korábbi nagykereskedelmi vevők benzinkutakra áttevődése miatt drasztikusan megnőtt a töltőállomások forgalma. Egy átlagos napon közlése szerint 5 millió liter üzemanyagot értékesítenek a töltőállomásokon, ez az elmúlt napon csaknem elérte a 15 millió litert, vagyis háromszorosára nőtt.

Hangsúlyozta: a százhalombattai finomító teljes kapacitással üzemel, a Molnak van elegendő készlete. Azt mondta, hogy a megháromszorozódott forgalmat "nem lehet már a hagyományos eszközökkel menedzselni", nem azért, mert nincs üzemanyag, hanem mert a logisztikájuk nem erre készült fel. A Moltrans Kft. és az alvállalkozók, akik a tartálykocsikat üzemeltetik, 0-24 órában dolgoznak, 280 sofőr és több mint 120 tankautó járja folyamatosan az utakat.

A magyar üzemanyag-ellátást ugyanakkor nem erre tervezték, ezért vált szükségessé a beavatkozás, vagyis a fogyasztókat vissza kell terelni azokhoz a telephelyekhez, ahol korábban is kapták az üzemanyagot. Ellenkező esetben ezt a fennakadást nem lehet kezelni normál eszközökkel.

A most bejelentett intézkedések végrehajtásával lehet zavartalan és egyenletes az üzemanyag-ellátás. Első számú feladat, hogy a 7,5 tonnát meghaladó tehergépjárművek visszatérjenek a nagykereskedelem által biztosított telephelyekre, és ott történjen a kiszolgálásuk. A töltőállomásokon csak a nagynyomású kútfejeknél vételezhessenek üzemanyagot, ahol egy perc alatt 80 liter üzemanyagot tudnak betölteni - ismertette, jelezve: itt a piaci ár fog érvényesülni.

A töltőállomások a mezőgazdasági erőgépek kivételével nem szolgálhatnak majd ki normál kútfejeknél 3,5 tonnánál nehezebb külföldi rendszámú gépjárművet, és 7,5 tonna feletti magyar rendszámú gépjárművet.

Hozzátette: amíg nem egyenlítődik ki a kereslet és a kínálat a magyar üzemanyagpiacon, "a töltőállomások hosszabb-rövidebb ideig kisebb korlátozásokat még fognak alkalmazni". Hangsúlyozta, hogy ez csak ideig-óráig tart, azután feltöltik a töltőállomások és a tartályok kapacitását, és minden visszaáll a normális kerékvágásba.

Ugyanakkor jelezte: amennyiben továbbra is nő a "visszaélésszerű" használat, és az európai ellátásban valami más ok miatt zavar keletkezne, elképzelhető, hogy további intézkedéseket kell hozni azért, hogy a magyar magánszemélyek és vállalkozók üzemanyag-ellátása zavartalan legyen.

Kérdésre felelve Gulyás Gergely hangsúlyozta, hogy nem tisztán nemzeti alapon tesznek különbséget az autósok között, hanem a vállalkozás székhelye szerint. Ha egy osztrák vállalkozásnak van magyarországi telephelye, akkor magyar rendszámú gépkocsijai vannak - fejtette ki.

Hernádi Zsolt azt mondta: nem a határ menti kistelepüléseken megjelenő, magánjárművek okozta "benzinturizmus" a nagy probléma, hanem az, hogy a kamionokat Magyarországra irányítják tankolni. Ezt kell tudni kiszűrni - hangoztatta. A cél, hogy akik eddig nagy telephelyeken tankoltak, azok továbbra se a benzinkutakat terheljék. A benzinkúti tankolás más, mint a telephelyi - nyomatékosította.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.11
Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg Bosch Global Business Services – írja az economedia.ro a....
2025.12.11
Mivel az elektromos autók egyre nagyobb számban özönlenek a piacra, a német autóklub, az ADAC....
2025.12.11
A BYD két új Super Hybrid modellje, a SEAL 6 DM-i és kombi változata, a SEAL 6 DM-i TOURING....
2025.12.11
Magyar autóversenyzők csúcstalálkozójának adott helyszínt a kápolnai Hello Cuki cukrászda. Ahol....
2025.12.11
Átfogó menetrendi módosításokat vezet be a VOLÁN-járatok közlekedésében a MÁV-csoport december 14-....
2025.12.11
A Ford és a Renault Csoport minap bejelentett egy mérföldkőnek számító stratégiai partnerséget,....
2025.12.11
Az elmúlt hetekben két újabb modellel bővült a nálunk is rohamtempóban sokasodó kínai autókínálat.....
2025.12.11
25 éve jelent meg a Bosch első adaptív sebességszabályozó rendszere. Bernhard Lucas veterán mérnök....
2025.12.11
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025.12.11.....
2025.12.10
Míg Nyugat-Európában a második világháború után több sikeres törpeautó is készült, a vasfüggöny....