Autósport legendák
A tragikus futam argentin versenyzőjének balesetét rendszeresen megidézik az Országutak lovagjai a klasszikus veteránautók maratoni futamán. Napjaink tehetős pilótái olykor luxusszállodában, olykor kompon töltik az éjszakát a 8-11 ezer kilométeres túrákon, miközben egy emlékezetes versenyre és szereplőire emlékeznek, akik kemény utakon, olykor kiszáradt sótó medrében, de mindig mostoha hajtottak és olykor versenybaleset, olykor katonai puccs miatt haltak meg.

1948-ban a 141 autós mezőny 1-es rajtszámú pilótája Juan Manuel Fangio és navigátor, Daniel Urrutia súlyos balesetet szenvedett a Dél-amerikai Nagydíjon egy Ford V8-assal.
A krónikák szerint október 28-ára pihenőnapot terveztek, de a perui puccs és Manuel Odría elnök beiktatása miatt a 7. szakasz rajtját egy nappal előbbre hozták, így a már felére fogyatkozott mezőny péntek reggel 5 óra helyett csütörtökön este 10 órakor indult el.
A fáradtság és a ködös tengerparti utak is nehezítették a kimerült pilóták dolgát a több mint ezer kilométeres szakaszon.

A differenciálmű hiba miatti hátrányt is le akarta dolgozni Fangio, de hiába, mert Daniel Urrutia navigátorral így is lekéstek egy tankolási pontot, emiatt vissza kellett fordulniuk. Huanchaco közelében, Trujillo északi külvárosában egy balkanyarban Fangio elvesztette uralmát az autó felett és 140 km/h tempóval legurult egy töltésen. Urrutia a szélvédőn keresztül kirepült az autóból és súlyosan megsérült.
Riválisuk, Oscar Gálvezn látta a balesetnek és megállt segíteni, de Fangio tiltakozott, hogy a folytathassa a versenyt. Miután megtalálták a súlyosan sérült Urrutiát, Eusebio Marcilla és Luciano Murro segített Fangiót és Urrutiát a chocopei kórházba szállítani. Urrutia belehalt nyaki és koponyatörésbe, ezzel ő lett a verseny ötödik halálos áldozata. Fangio nyaksérülései nem voltak életveszélyesek és annak ellenére, hogy a tragédiák után sokan fel akartak adni a versenyt, az argentin pilóta arra buzdította riválisait, hogy folytassák.
A baleset után Fangio ki akart szállni az autósportból, de felépülése után mégis volánhoz ült és nyert öt Forma 1-es világbajnoki címet.

Kalandos élete volt Juan Manuel Fangionak és nem csak bajnoki éveiben (1951, majd 1954-57) aratott 24 futamgyőzelmével és 35 dobogós helyezésével. Az ötszörös argentin világbajnokot egyszer el is rabolták az 1958-as Kubai Nagydíj előtt a diktatúra ellen harcoló Fidel Castro és gerillái. Bántódása nem esett, egy nap múlva elengedték, de a versenyt ki kellett hagynia.
Lehet, hogy ez is sokkolta, mert abban az évben indult utoljára a Francia Nagydíjon, de rosszul beállított kocsijával annyira lemaradt, hogy utolsó versenyén lekörözik a Maestrót, ám a versenyt vezető Mike Hawthorn a tisztelete jeléül a célvonalhoz közeledve lassított, így Fangio végül negyedikként, de körhátrány nélkül ért célba. A kocsiból kiszállva az ötszörös világbajnok csak annyit mondott: Befejeztem.

Juan Manulel Fangio továbbra is kapcsolatban maradt a Mercedes gyárral, őt bízták meg a márka argentínai képviseletével, veterán autóival gyakran vett részt bemutatókon, versenyeken.
1990-ben beválasztották az autósport legendáinak csarnokában, a tragikus balesetre Junin városában szobor is emlékeztet.
84 éves korában, 1995 július 17-én halt meg.

Az utódok rendszeresen felidézik a versenyt és a pilótalegenda balesetét. A futamokon klasszikus veteránok vesznek részt, a nevezési listán szerepel Alvis, Austin, Bentley, BMW, Citroën, Ford, Jaguar, Mercedes, Porsche, Rolls-Royce, Triumph, Volvo, VW.
Örökségét Fangio fia, Oscar viszi tovább egy igazi klasszikus autós kaland keretében, mert rendszeresen megrendezi a Bespoke Rallies sorozatot, mely újraéleszti a legendás 1948-as Dél-Amerikai Nagydíjat, A mezőny 2022-ben részt vett a Dakar Enduron, 2023-ban a Téli Felföld Bemelegítőn, az Affrica Touron, a Pireneusok és Apennin versenyen, a Fehér Éjszakákon, a Pan-Am Classicon, az ezer mérföldes Picoson, a Dél-Amerika GP-n, tavaly pedig Cuba Classicon.
Mindezekkel a futamokkal felidézik az 1948-as futam szellemét, amelyet a „valaha volt legnagyobb közúti versenynek” neveznek.

Az izgalmas élményt adó történelmi útvonalakon, több járműkategória indul a mezőnyben. Olyan ikonok nyomában halad a rali, mint Fangio és a Galvez fivérek. Az éjféli rajt után Buenos Airesből indultak Oscar Fangio szervezésével, majd a résztvevők közel 11 ezer kilométert autóztak Dél-Amerika legnehezebb terepein, átszelve Argentínát, Chilét, Bolíviát, Perut, Ecuadort és Kolumbiát, majd a tengerparti Cartagenában érnek célba.
A 32 napos kalandtúra programja: 2 rajtnap, 20 vezetési nap, 8 pihenőnap és ünnepi finálé. A ritka és drága veteránautósok a lenyűgöző útvonal mentén minden este szállodában laktak, ahol VIP fogadásokon élvezhették a helyi autóklubok díszvacsoráit.

A nagylelkűségről, bajtársiasságról és kitartásról is híres 1948-as pilóták előtt tisztelegve napjaink mezőnyének részvételével jelképesen újra játszották Fangio legendás 7. szakaszbeli balesetét, melyért minden alkalommal kiosztják az „El Caballero del Camino” (Az Országutak Lovagja) címet a záróvacsorán.
Nem minden évben sikerült könnyen megrendezni a legendás versenyt, a 2022-es Fehér Éjszaka naplója is jól illusztrálja ezt. Az Imperial Rally 26 autós mezőnye egy hónap alatt tíz országon áthaladva 8 ezer kilométert tett meg a norvégiai Oslóból indulva Finnországon, Észtországon, Lettországon, Litvánián, Lengyelországon, Szlovákián, Magyarországon és Szlovénián keresztül.

John Brigden, a Bespoke Rallyes igazgatója így nyilatkozott: Ez vitathatatlanul az első egy hónapos klasszikus autóverseny volt, amelyet a világjárvány kezdete óta bárhol megszerveztek, ezért nem volt mentes a kihívásoktól. A legnagyobb gond az volt, hogy a háborús helyzet miatt Oroszországot ki kellett hagynunk a programból. A Finnországon keresztüli átirányításunk azonban korántsem okozott csalódást, nagyon népszerűnek bizonyult, akárcsak a kelet-európai úticélok, amelyek a legtöbb résztvevő számára teljesen újak voltak.

Miután Norvégián keresztül észak felé haladtunk a Hurtigruten kompot úszó szállodaként használva, ez az egyedülálló esemény számtalan más felejthetetlen élményt is tartalmazott a budapesti folyami kirándulástól a szlovéniai ősi barlangokon átívelő vonatozásig, nem is beszélve Auschwitz megrendítő látványáról. A csapatok hét különböző országból érkeztek, és az autók között szerepelt 1933-as Alvis Speed 20 és 2010-es BMW 635 kabrió, négy E-Type Jaguár és három 1965-ös Ford Mustang. A Bespoke Rallyes mezőnye ezután részt vett a Goodwood Revival fesztiválon.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!