FIAT

Újra újjászületik a Fiat

2019.08.28.

Egy kissé morbid magyar közmondás szerint akinek a halál hírét keltik az sokáig él. Nos a Fiat autógyárnak az elmúlt másfél évtizedben többször is keltették a gazdasági halálhírét. A világ egyik legnagyobb és legdicsőbb múlttal rendelkező autógyártójának ráadásul valóban voltak nehéz évei, ha nem évtizedei. Pedig a Fiat sokszor, sokáig nem hogy követni, de diktálni tudta az európai, sőt néha még több kontinens autóipari divatját is egyszerre. A Topolino, az 500-as, a Mirafiori, a Spider és társai ikonjai és piaci sikerei voltak az autógyártásnak. Ha kicsit körbenézünk Dél-Amerikában, ami a Fiat tradicionálisan egyik legkedveltebb piaca, lassan fél évszázad után sem tudnak és akarnak megválni a Fiat 127 és Fiat Uno alapú járművektől. Visszatekintve erre a világhírű olasz sikertörténetre legfőbb titka talán az volt, hogy strapabíró és divatos tudott lenni egyszerre, amit hosszú évtizedekig hálásan fogadott az autót vásárolni szándékozó egyre nagyobb közönség. Aztán a Fiat valahol elvesztette a fonalat. Egyrészt túl sok színűvé vált a kínálat, a motorvonatoktól, a traktorokon át szinte már áttekinthetetlen volt, hogy mi hozza és mi viszi a pénzt. Meg kicsit el is szállt az idő típusaik felett. Az Uno alap típusától 16 szelepes sport változatáig korának sztárja volt, a Tipo megjelenésekor az innováció csúcsteljesítményének számított, de a Bravo, a Brava és későbbi társaik már nem érintették meg kellőképpen a vásárlók érzelmeit. Bonyolította a helyzetet a világgazdaság átalakulása is: a Fiat azon gyártók közé tartozott, akik sokáig nem találták meg a megfelelő globális együttműködéshez szükséges partnert. Bár számos szegmensben, így például a sokáig legnépszerűbb kompakt kategóriában lényegében nem is kínáltak vonzó modellt, igazi ikonjaik mégis sikertörténetek maradtak. Kevesen tudják, hogy a Panda mind máig Európa legnépszerűbb kisautója, megelőzve a Wolksvagen és a Peugeot csoport szintén népszerű városi minijeit. A Fiat 500 különleges, divatos limitált szériáival és brutálisan sportos Abarth verziójával pedig továbbra is az autóipar egyik megingathatatlan sikertörténete.

Képre kattintva galéria nyílik!

A jövő igazi Fiat sikere azonban sokáig nem látszott. Egészen az idei év márciusáig, amikor a genfi autószalonon bemutatkozott a Fiat Centoventi. Amely egyfelől a legendás autógyártó 120 éves történetét ünnepli, másfelől azonban betekintésre enged nyújtani, hogyan képzeli a Fiat a jövőt. A szakértők azonnal a következő Pandát vélték felfedezni benne, azonban egyáltalán nem vagyok biztos abban, hogy a Centoventi csupán egyetlen még oly sikeres modellnek is az előképe. Elektromos hajtás, variálhatóság, egyénre szabhatóság, modularitás a legfőbb jellemzői ennek a különc tanulmány autónak, amely valószínűleg a jövő Pandája mellett a Fiat jövőjét is megmutatja. Elnézve a Centoventi sziluettjét, belterét, színvilágát, nyugodtan kijelenthetjük, hogy bizonyosan van is jövője a Fiatnak. Ilyen stílusban készülő jövőbeli modellekkel gyorsan visszatérhet oda, ahol fénykorában mindig is volt, az emberek szívébe és lelkébe. 

Képre kattintva galéria nyílik!

A Fiat másik vonzó arca a praktikum volt, kisebb-nagyobb árúszállítóik az elmúlt több mint fél évszázadban szinte végig Európa legnépszerűbb igavonói voltak. Legjobban csengő haszongépjármű brandjük a Ducato, amelyről szintén kevesen tudják, hogy például a világ elsőszámú lakóautó "alapanyaga", de emellett Európa egyik piacvezető árúszállítója is. A Centoventi bemutatását követő fél évvel, néhány héttel ezelőtt pedig bemutatkozott a 2020-tól itthon is megvásárolható elektromos Fiat Ducato, amely nyílvánvalóan praktikumával, hatótávjával, alacsony szervíz igényével hódít majd, de új színeivel és finom faceliftjével a Centro Stile Fiat itt is megmutatta, hogy vannak még "design tartalékok" az olasz gyártó boszorkánykonyhájában. 

Képre kattintva galéria nyílik!

Végül, de legkevésbbé utolsó sorban 2020-tól, vagy talán már az idei év végétől érkezik az elektromos Fiat 500 európai gyári verziója. Ezt a modellt szinte kikövetelte a piac, hiszen egész Európában, így Magyarországon is óriási népszerűségnek örvend az Egyesült Államokból évek óta szürke importként érkező "fél gyári" elektromos 500-as, ami világosan jelzi, hogy bizonyosan lesz létjogosultsága a garanciával újonan megvásárolható elektromos 500-asnak a villanyautók dinamikusan bővülő szegmensében. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....
2024.04.26
A #5-ös nevű elektromos SUV-modellt az európai piacra szánják. ..
2024.04.26
Hello Budapest! Hello Belváros! Az eddig is nyüzsgő Károly körút újabb nevezetességgel bővült, itt....
2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonvilágosnál, ahol egy teherautó és....
2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....
2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....