felúíjtás

Újrahasznosítás a fenntarthatóság jegyében

2022.04.26.

Az újragyártott alkatrészek valóban fenntarthatóak a szállítási távolságok ellenére? Mind a CLEPA tanulmány, mind az felújító vállalatok egyértelmű következtetésre jutottak. Az újonnan gyártott pótalkatrészekkel összehasonlítva az újragyártott alkatrészek éghajlati lábnyoma jelentősen kedvezőbb, és az ellátási lánc globális problémái idején is jobban teljesítenek.

 

Az autóipar jelenleg reflektorfényben van, amikor a CO2-kibocsátás csökkentéséről és az erőforrás-takarékosságról van szó. Az évtizedek óta alkalmazott az EU körforgásos gazdasági céljainak és a 2050-re CO2-mentes autóiparra vonatkozó elképzelésnek köszönhetően fellendülőben van. A csere motorokat, indítómotorokat vagy generátorokat már régóta kínálják "régi alkatrészeiket felújítottra" cserélve, de a különböző felújított alkatrészek kínálata jelentősen bővült az elmúlt években. Turbófeltöltők, kormányművek, kormányoszlopok, szervoszivattyúk, EGR szelepek, klímakompresszorok, féknyergek – számos olyan javításhoz, amely új alkatrészekkel költségigényes, ma már olcsóbb alternatívák állnak rendelkezésre anélkül, hogy a minőség csökkenését kellene elfogadni. Míg a múltban gyakran a költségtényező volt a döntő tényező, különösen a jármű aktuális értékének megfelelő javítások esetében, amikor egy új, eredeti alkatrész, egy utángyártott termék vagy egy felújított használt alkatrész között kellett választani, ma már a fenntarthatósági szempont is fontos szerepet játszik.

De ökológiai szempontból azonban van-e egyáltalán értelme a hibás és elhasználódott alkatrészeket egy felújító vállalathoz szállítani, majd kezelésük után visszaszállítani a kereskedőhöz, különösen azért, mert nem minden leszállított alkatrész éli túl a bejövő ellenőrzést, és kerül selejtezésre, azaz a selejtet is elszállítják? A fenntarthatósági szempontok kérdésével az utángyártási értékláncban jelenleg a tizenkettedik alkalommal megrendezett a CLEPA Aftermarket Konferencián foglalkoztak, ahol közzétették az autóiparnak a körforgásos gazdaság céljaihoz való hozzájárulásáról szóló tanulmány eredményeit. A tanulmány az egész iparágra kiterjedő megközelítést tartalmaz a CO2-hatás minősítésére, és kiszámítja az elkerült kibocsátásokat, figyelembe véve az újragyártási folyamat során visszamaradt anyagot. A tanulmány arra a következtetésre jut, hogy 2020-ban az újragyártás révén több, mint 800.000 tonna CO2-kibocsátás kerülhető el az EU-ban, ami mintegy 120.000 uniós polgár kibocsátásának felel meg.

A Német Mérnökök Egyesületének (VDI) elemzése az alkatrészek újrafeldolgozása során az új gyártáshoz képest elért erőforrás-megtakarításról hasonló következtetésre jut: A kompresszor újrafeldolgozása például 89%-os CO2-egyenérték megtakarítást eredményez az új gyártáshoz képest.

A CLEPA szerint 2020-ban Európában 4,7 milliárd euró értékben értékesítettek újragyártott alkatrészt. Csak a dán Borg Automotive felújító vállalat évente mintegy 1,8 millió olyan alkatrészt értékesít, amelyeknek második életet adott. "Egy újonnan gyártott pótalkatrészhez képest termékeinknek lényegesebb jobb a szénlábnyoma" – magyarázza Lars Hähnlein, a német nyelvű piacok felelős területi menedzsere. "Ez azért van, mert továbbra is ép házakat használunk. Ez azt jelenti, hogy nem kell külön gyártani őket, ami akár 80%-os energia- és anyagmegtakarítást jelent. Végül, de nem utolsósorban nem szabad elfelejteni, hogy az újra felhasznált pótalkatrészt nem kell kidobni. Így egyúttal tehermentesítjük a hulladéklerakókat." Az ellátási láncok CO2-mérlegével kapcsolatban, azaz az alkatrészeknek az újrafeldolgozóhoz és vissza a kereskedelembe történő szállításával kapcsolatban Hähnlein megjegyzi: "Termékeink CO2-mérlege optimális, és kizárólag az EU-ban készülnek. Logisztikai központunkon kívül minden telephelyünk Európában található. Az ellátási lánc ezért kevés CO2-t termel, és válságállóbb, mint a globális ellátási láncok." Ebben a számításban azt sem szabad elfelejteni, hogy sok új alkatrészt Ázsiában gyártanak, és ennek megfelelően hosszú szállítási útvonalakkal rendelkeznek.

A felújított alkatrészek a jövőben döntő előnyt jelenthetnek az új alkatrészekkel és a távol-keleti importtal szemben. Jelenleg nem látható előre, hogy a CO2-árképzés milyen mértékben fogja növelni a termelési és logisztikai költségeket. Ugyanez vonatkozik arra a kérdésre is, hogy az EU a jövőben kivet-e adót a harmadik országokban CO2-intenzív módon előállított termékekre.

A BorgWarner, amely mintegy 30 éve foglalkozik turbófeltöltők és EGR-szelepek újragyártásával, szintén pozitív mérleget von: "Az újragyártási programunkkal már több mint 16.000 tonna öntöttvasat és 4.000 tonna alumíniumot takarítottunk meg ötmillió ház újrafelhasználásával. Felújított termékeink fenntartható, környezetbarát és költséghatékony megoldást jelentenek az életciklusuk későbbi szakaszában lévő járművek számára" - mondta Michael Boe, a globális alkatrészpiac alelnöke és vezérigazgatója.

A ZF egy ideje már a használt alkatrészek ipari újragyártására is támaszkodik, és ezt már figyelembe veszi az új alkatrészek fejlesztésénél. A beszállító új termékeiben már akár 95%ban újrahasznosított anyagot dolgoz fel. A ZF szerint a fékek, sebességváltók, kormányrendszerek vagy nyomatékváltók újragyártása akár 90%-os energia- és 50-90%-os anyagmegtakarítást eredményez a gyártásukhoz képest. A fenntarthatóság mellett a vállalatok az újragyártott alkatrészek minőségét is hangsúlyozzák. "Sok ezer kilométer után sok ezer azonos terméket látunk. Ismerjük a kopási pontokat, és felismerjük az alsóbbrendű alkatrészeket, amelyek gyakran okai a meghibásodásoknak vagy a károknak. Az általunk felújított termékek ezért sok esetben minőségben felülmúlják az eredeti termékeket" - mondja Lars Hähnlein.

Az eredeti alkatrészeknek van egy másik hátrányuk is: tíz-húsz év elteltével, amikor elromlanak, technikailag elavulttá válnak. A felújított alkatrészek viszont a legújabb technológiát használják, például sokkal tartósabb tömítéseket. Így a műhely nemcsak olcsóbb, hanem tartósabb, a fenntarthatósági követelményeknek is megfelelő alkatrészeket is kínálhat az ügyfeleknek.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....