utánpótlás

Utánpótlás – Aki a szervizen spórolna, hosszútávon ráfizet

2018.10.28.

Fiatal ismerősöm pár hónapja vált újdonsült autótulajdonossá. Sajnos ő is abba a - talán nem kicsi rétegbe- tartozik, aki első jogosítványához egy idősebb autót választott, amire bizony sokat kellett spórolnia, hiszen egyetemistaként még nincsenek megfelelő feltételei egy korszerű, biztonságos jármű megvásárlásához, és üzemeltetéséhez. Mivel a rendelkezésére álló keretet inkább egy fiatalabb modellre költötte, így a nullrevízióra már nem maradt azonnal ráfordítható pénzmagja. Bezzeg, ha olvasta volna korábbi cikkünket, akkor úgy választott volna, hogy most nem kellene izgulnia az elhalasztott szervizig. Ezzel pedig meg is érkeztünk Utánpótlás rovatunk aktuális témájához, az autó gondos, és tervszerű karbantartásának és üzemeltetésének fontosságához. Vajon hányan gondolják komolyan, hogy elég olajat cserélni akkor, amikor műszaki vizsgára viszik autójukat?  Netalán a vezérlés is várhat még pár tízezret? Mégis, milyen buktatói lehetnek, -ha vannak egyáltalán- egy elodázott szervizelésnek? Megsúgom, hosszútávon sokkal nagyobbat lehet veszíteni azzal, ha nem időben javíttatunk.

 

c.pxhere.com

Olajcsere halasztás: Megspórolt összeg kb. 20.000 Ft Ebből eredő hiba javítása min. 200.000 Ft

Talán az egyik leggyakrabban elnapolt szervizmunka az olajcsere. Valóban fontos, hogy betartsuk, esetleg csökkentsük a gyártó által előírt intervallumot? A motorolaj összetétele garantálja a megfelelő kenést, és hűtést, ami az erőforrás megfelelő üzeméhez szükséges. Nem mindegy persze a felhasználás jellege sem, hiszen aki minden nap elegendő távolságot közlekedik ahhoz, hogy járművének motorja bemelegedjen, és az öntisztuló folyamatok végbe mehessenek, nem jár túl alacsony fordulatszámtartományban, illetve odafigyel a bemelegedési fázisra, az növelheti autója „szívének” élettartamát. De sokan csak pár kilométerre használják autójukat, így jószerint végig hideg motorral, és ebben az esetben bizony sokkal több a hidegüzem, ami a legtöbbet árt a motornak, mivel a mechanikai kopások több mint 60%-a a hidegindításokból adódik össze. Tehát még abban az esetben is érdemes lecserélni az olajat, ha nem tettük meg a csereperiódusra előírt kilométert, de tudjuk, hogy sokszor használjuk autónkat pár kilométeres utakon. Egy ilyen előrelátással megspórolhatjuk egy nagygenerál árát. De ha ez sem kellő motiváció, elég, ha megnézzük milyen olajsár mennyiség tud felhalmozódni a motorblokkban egy elodázott olajcsere miatt. Tehát ha választani kell egy hétvégi buli, vagy egy rendesen elvégzett olajcsere szerviz között, nem árt, ha a halasztás lehetséges káros következményei is a szemünk előtt lebegnek.

commons.wikimedia.org

Vezérlés csere halasztás: Megspórolt összeg kb. 100.000 Ft. Ebből eredő hiba javítása kb. 300.000 Ft-tól

A gépkocsinkat hajtó erőforrás központja a vezérműszíj. Ez tartja összhangban a különböző komponenseket, pl. a főtengelyt, görgőket, vezérműtengelyt, vagy akár a vízpumpát is. Nem is kell hangsúlyozni, hogy milyen károkat okozhat, ha a kényes egyensúly felborul, és emiatt a szelepek nem megfelelő időben nyitnak, amik akár a dugattyúba is bele üthetnek ilyenkor. Meg persze a pénztárcánkba is egy Mariana-árok méretű kiadást vizionálhatunk. Érdemes tehát főleg a szíjjal vezérelt motoroknál kiemelten figyelni erre, és betartani a gyári csereintervallumot. Ne hagyatkozzunk a botcsinálta szerelők, vagy hozzáértők véleményére, akik a szíj állapotából következtetnek a futásra. Ha egy szíjjal vezérelt használt autót veszünk birtokba, főleg a saját lelkiismeretünk megnyugtatása érdekében áldozzunk a tervszerű megelőző karbantartások során erre a kritikus szervizmunkára is. Lehet, hogy emiatt le kell mondanunk aktuális kedvencünk koncertjéről, viszont a következőre már nyugodt szívvel vihetjük barátainkat is a saját, megbízható autónkban.

 

Futómű ellenőrzés, javítás: Spórolt összeg kb. 15.000 Ft Ebből eredő hiba javítása 40.000 Ft-tól

„Koppanásmentes futómű”. Aki vásárolt már használt autót, biztosan hallotta ezt az igen szakszerű megfogalmazást, ami valószínűleg azt jelenti, hogy az autó agilisan mozog, a kormányzás közvetlen, és a futómű maximálisan ellátja feladatát. De bizony ahhoz, hogy erről ne csak mi, hanem egy megfelelő szerszámozottsággal ellátott szerviz is meggyőzzön bennünket, érdemes évente, vagy (futásteljesítmény függvényében) legfeljebb kétévente ellátogatni egy futómű ellenőrzésre, ahol nem csak az általános állapotot, hanem akár egy hibás szilentet, vagy lengéscsillapítót is felfedezhetnek az ellenőrzést végző szakemberek. Aki pedig selejtezett már le szinte egy friss szett, alighogy fél szezont futott gumiabroncsot azért, mert a helytelenül beállított futómű miatt félrekopott, mégjobban megérti a szervizmunka fontosságát.

cdn.pixabay.com

Fékberendezés ellenőrzése: Megspórolt összeg 5.000 Ft-tól- Ebből eredő hiba javítása 15.000 Ft-tól

„Miért kellene lecserélnem a fékfolyadékot, hiszen az egy zárt rendszerben van.” Többször találkoztam már ezzel a kijelentéssel is amikor a családi, vagy ismeretségi körben a járműparkra, és karbantartásokra terelődött a szó. Valóban helyes a zárt rendszer, viszont a fékfolyadék higroszkópos, tehát nedvszívó anyag, és a legjobban zárt rendszerbe is kerülhet pára, víz, akár egy magasnyomású mosóval történt autómosás után is. Minél több nem odaillő anyag van a rendszerben, annál alacsonyabb lesz a fékfolyadék forráspontja, amitől már nem tudja ellátni a feladatát, és nem jelent elegendő biztonságot a járműben utazóknak. Ez jobb esetben a szervizben kiderül, de rosszabb esetben a forgalomban, intenzív fékezésnél, vagy egy hosszabb ideig tartó lejtmenet alkalmával lesz megtapasztalható, ami azonban már korántsem kellemes élmény. 

c.pxhere.com

Nem megvenni nehéz, hanem gondosan üzemeltetni

Annak a fiatalnak, aki mostanában ízlelgeti a vezetés, és jármű üzemeltetés csínját-bínját, még inkább alapvető, hogy tisztában legyen egy-egy elhalasztott szervizmunka hosszútávú következményeivel. Nem is olyan egyszerű ennyi mindenre figyelni, főleg akkor, ha első saját autónk „ügyes-bajos” dolgait mi magunk szeretnénk napirenden tartani. Ezért lényeges, hogy ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, (és az autóhoz kapott kezelési útmutatóban), ne szégyelljük kikérni egy tapasztaltabb ismerős, vagy családtag segítségét, akivel gyorsan összegezhető, hogy mik azok a feladatok, amik autóvásárlás után szépen beütemezve elvégezhetőek. Így újdonsült négykerekűnkkel hosszú távú boldog kapcsolatot alakíthatunk majd ki.  Nem csak lelkiismeretünk megnyugtatása végett, de közlekedésbiztonság szempontjából mindenki másnak is nagyon fontos, hogy olyan járművek közlekedjenek útjainkon, amik műszakilag is biztonságos autózást garantálnak.

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....