utánpótlás

Utánpótlás - Út a Forma 1-be

2018.04.25.

Szezon közben a versenyhétvégék során minden alkalommal rengeteg tévé előtt ülő gyermekben fogalmazódik meg, hogy Forma 1 pilóták akarnak lenni. Többségük hamar más célt talál, de mi vár azokra, akik valóban életcéljuknak tekintik, hogy a száguldó cirkuszban versenyezzenek a legnagyobbak között?

Sajnos az autóversenyzővé válás útja rögösebb, mint a legtöbb sport esetében a profivá válás felé vezető út. Vegyük a futballt: a magyar bajnokság 12 csapatból áll, egy csapatban pedig átlagosan több mint 20 játékos van a keretben. Így tehát Magyarországon a legjobb 240 közé kell tartozni, ami egyáltalán nem könnyű, a többségnek nem sikerül.

Pinterest

A Forma 1 esetében 20 pilóta alkotja a mezőnyt, ráadásul nem egy ország legjobbjai közé kell tartozni, hanemaz embernek a világ elitjéhez kell tartoznia, ha egyszer tényleg fel akar állni a rajtrácsra. Ráadásul a hatalmas tehetség nem garancia: a sport talán a létező legdrágább sportág, így nagyon erős pénzügyi háttér kell ahhoz, hogy valaki eljusson idáig.

A leginkább tipikus pályaút a mai versenyzők körében is a gokartozással kezdődött. Lewis Hamilton, Max Verstappen és Sebastian Vettel. Három világsztár, akikben közös, hogy pályafutásuk gokartozással kezdődött. Ha ez a névsor nem lenne elég impozáns, jusson eszünkbe az F1 két talán legnagyobb legendája, Michael Schumacher és Ayton Senna, hiszen ők is gokartozással kezdték.

Kartingmagazine

Ha a gyerek folyamatosan rágja a szülő fülét, hogy ő aztán tényleg pilóta akar lenni, érdemes mindenekelőtt elvinni egy közeli gokartpályára. Ha tényleg tetszik neki és úgy tűnik, van benne tehetsége, akkor ideje készíteni a pénztárcát, ugyanis a kezdő jogosítvány megszerzése után a versenyzéshez elkerülhetetlen egy saját gokart beszerzése. Egy valóban profi gép bőven milliós tétel, nem beszélve a versenyek nevezési díjairól és az egyéb, járulékos költségekről, mint a gumik, alkatrészek, a szerelők bére és még hosszan lehetne sorolni.

Persze nem minden pilóta született olyan gazdag családokba, akik ezt megengedhették maguknak. Lewis Hamilton ma nem lenne négyszeres világbajnok, ha annak idején a Mclaren és Ron Dennis nem veszi szárnyai alá és finanszírozza karrierjének beindulását. A Red Bull akadémiája a legismertebb, de a többi csapat is igyekszik megtalálni a legnagyobb tehetségeket és egyengetni útjukat egészen a csúcsig.

Red Bull

A gokartozás jó kezdet és ha ott vannak sikerek, előbb utóbb tovább kell lépni az F1-be vezető úton. Először tipikusan valamelyik autógyár együléses sorozatában szokás kezdeni, Kimi Raikönnen például a Renault sorozatában kezdte, Jenson Button a Ford versenyein pallérozódott, Fernando Alonso pedig a Nissannál kezdte. Ezután lehet feljebb lépkedni, egészen a Forma 2-ig, ahonnan már tényleg csak egy – elég nagy – lépés a száguldó cirkusz.

Nyilván más utak is vannak: Romain Grosjean például minimális időt töltött gokartozással, ahogy a korábbi világbajnok, Jacques Villeneuve sem sokat vesződött az alapozással. Ennek ellenére nem nehéz belátni, hogy az út a Forma 1-ig jellemzően a gokartozással kezdődik.

Mclaren

Hogy mi kell a Forma 1-hez? Tehetség, Kitartás és pénz. Számos olyan történet van, amelyben a család szinte mindenét ráköltötte az utód versenyzésére, ami végül sajnos nem jött össze. A versenyzés világa kegyetlen, így kegyetlenül őszintének is kell lenni olykor, ha a gyerek nem szupertehetséges, nem lesz versenyző. Ennek belátásával rengeteg pénz spórolható, ha olykor fáj is. Viszont ha egyszer tényleg felállhat a rajtrácsra, az utolsó versenyzésre költött forint is megérte.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....