Olaszország

Ütközések parkoláskor: minden hatodik olasz elmenekül a tett színhelyéről

2019.07.03.

Az olaszok hajlamosak arra, hogy elmeneküljenek a kínos, vagy zsebre menő közlekedési helyzetek következményei elől. Ilyen például a szokványos eset, amikor valaki parkolás közben nekimegy egy álló járműnek. Vajon az olaszok többsége hogyan reagál? Erre kereste a választ az a felmérés, amelyet a legtekintélyesebb olasz autós szaklap internetes kiadása, a quattroruote.it ismertetett.

Bárkivel megtörténhet, hogy koccan egy másik kocsival egy túl merész parkolási manőver közben. A legtöbb esetben a sérült jármű tulajdonosa nincs jelen. Ilyenkor erős a kísértés, hogy a vétkes fél elhagyja a tett helyszínét, mintha mi sem történt volna. De vajon hányan viselkednek így? A mUp Research és Norstat által végzett felmérés szerint az olasz sofőrök közül minden hatodik. A „cserbenhagyás” következménye persze az, hogy a sérült kocsi tulajdonosának saját zsebéből kell kifizetnie a kárt, ha nem rendelkezik megfelelő biztosítással.

A kutatásból - melyet egy 1220 fős mintán végeztek el - kiderült: a vezetői engedéllyel rendelkező olaszok 17,7 százaléka, vagyis körülbelül 7,7 millió ember legalább egy alkalommal már okozott sérülést álló autóban. Ezen belül a férfiak jóval nagyobb arányban érintettek: közülük a válaszadók 22,8% koccant már így, szemben a nők 12,9 százalékával. Az életkort tekintve kiderült, hogy a 18 és 24 év közötti fiatalok a leginkább figyelmes és óvatos autósok. Közülük csak 12,5% okozott kárt parkoló kocsiban, ellentétben a 45-54 éves korosztállyal, amelyik a leginkább érintett az ilyen ütközésekben. Arányuk 21,5%.

Ami a legszembetűnőbb, az az inkorrektség mértéke. A felmérés azt mutatja, hogy legalább 1,3 millió autós inkább lelépett a tett helyszínéről, mintsem otthagyta volna a névjegykártyáját a szélvédőn, megkönnyítve a kárvallott autóstárs dolgát. Összességében a megkérdezett autósok 16,5 százaléka távozott a helyszínről anélkül, hogy valamilyen módon azonosította volna magát. A nők -amellett, hogy óvatosabbak – tisztességesebbek is: csak 8,5 százalékuk hagyta cserben károsult autós társát, míg a férfiak esetében ez az arány 21,3 százalék. A legfelelőtlenebbek viszont azok a fiatalok, akiknek néhány évnyi vezetési tapasztalat már van a hátuk mögött, vagyis a 25–34 évesek. Esetükben minden harmadik megkérdezett (31 százalék) mondta azt, hogy lelépett a helyszínről. Ilyen szempontból a legidősebb korosztály a legkorrektebb: a 65 és 74 év közöttiek 91,2 százaléka ismerte el a károkozást.

De vajon mi az oka az ilyen viselkedésnek? Az interjúalanyok által leggyakrabban hangoztatott érv az, hogy az okozott kár sokkal kisebb mértékű, mint az az összeg, amit akár a biztosító, akár a károsult felé ki kellene fizetniük a saját zsebükből. Némileg zavarba ejtő, de a motivációk között a második és a harmadik helyen szerepelt a „senki sem látott”, illetve a „más sem hagy névjegyet” érvelés.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....