úthálózat

Útminőség-világrangsor: Sri Lanka előttünk van, de Lengyelország mögöttünk

2019.10.12.

A közutak állapota a világ minden országában heves viták tárgya a politika és a gazdaság minden szintjén. Ez Magyarországon sincs másként. A Világgazdasági Fórum legújabb országértékelésében áttekintette, milyen az utak minősége a világ országaiban. Magyarország a közepmezőnyben foglal helyet. A kelet-európai országok között pedig kifejezetten előkelő a helyezésünk. 

Van egy rossz és egy jó hírünk: Magyarország az útminőség szempontjából a világrangsor 62. helyén áll. Ez egyszerre jó és rossz hír. Ha azt nézzük, hogy a kelet-afrikai Kenya megelőz bennünket, akkor rossz. Ha viszont abból indulunk ki, hogy a szomszédos országok közül Szlovákia például csak a 73., Ukrajna pedig a 130., akkor kifejezetten jó. 
 
Sok a panasz idehaza is az infratstruktúrára, amiunek jelentős része az úthálózatot érinti. Milyen minőségűek a közútjaink? Ki a hibás azért, hogy kátyúsodnak, hogy nem tartják rendben őket.Sok helyütt pedig még az is gond, hogy nincsenek. Kinek ne lennének mindennapai rossz tapasztalatai?! 
 
A Világgazdasági Fórum tanulmánya azonban arra utal, hogy nem is vagyunk olyan tragikus helyzetben a világ országaihoz viszonyítva. 
 
 
A jelentés a rangsor felállításakor figyelembe vette egyebek között az útburkolatok állapotát, az útjelzéseket, illetve azt hogy az adott ország hány kilométernyi és milyen minőségű úthálozattal rendelkezik. Az eredmény számos meglepetést tartogat. 
 
Kik kerültek az első húszba? 
 
A rangsorban sazereplő 137 ország közül az Egyesült Arab Emírségeké az első hely. Az olajkincséről és gazdaságságáról ismert ország közúthálózata 6,4 pontot kapott a lehetséges 7-ből. Az Öböl-menti országot szorosan követi 6,3 ponttal Szingapúr, az ázsiai régió egyik legfejlettebb gazdaságával rendelkező miniállam. 
 
Nem kell sokat keresni a listán, hogy megtaláljuk a rengsorban az első európai országot. Ki fogják találni! A harmadik helyen Svájc található, szintén 6,3 ponttal, és az öreg kontinens legjobban kiépített úthálózatával. 
 
Ha maradunk Európában, akkor az ötödik helyen Hollandiát, a hetediken Franciaországot, a nyolcadikon pedig Portugáliát találjuk. Az első 10-be egyetlen Magyarországgal határos ország került be, mégpedig Ausztria, mely a 9. helyet foglalja el. 
 
 
Az európán kívüli régiókból a világ TOP 10 között szerepel Hongkong, Japán és az Egyesült Államok.
 
Aki azt gondolná, hogy a TOP 20-ba más szomszédos ország már nem kerülhetett be, az téved. Horvátország ugyanis a 19. helyet foglalja el. Olyan európai országokkal osztozik a 10. és a 20. helyek valamelyikén, mint Dánia, Németország, Spanyolország, Svédország vagy Luxemburg. 
 
És hol van Magyarország? 
 
A világrangsor első felében, de csak a 62. helyen, 4,1 ponttal. Szomszédaink közül - a már említett Ausztrián és Horvátországon kívül - megelőz bennünket Szlovénia (51.) is.  
 
Olyan országok is elénk kerültek a minősítésben, amelyekről nem is gondolnánk. Ilyen például az afrikai Namíbia (31.) vagy Kenya (60.), az ázsiai Mauritius (48.) vagy Sri Lanka (61.), illetve a latin-amerikai Ecuador (29.) és Nicaragua (54.).
 
Igazi megklepetés, hogy az utak minősége szempontjából még Albánia is előttünk jár 57. helyezésével. 
 
 
Ami viszont jó hír, hogy a Visegrádi négyek közül mi állunk a legjobban: mögénk szorult Lengyelország (65.), Szlovákia (73.) és Csehország (74.)is. 
 
Ha már a szomszédoknál tartunk: Szerbia épp a 100. helyet foglalja el, azaz már a lista utolsó hatrmadában tanyázik. Románia pedig már a szégyenpadon, a maga 120. helyezésével. 
 
A sereghajtók
 
A rangsorban az utolsó helyeken természstesen a legkevésbé fejlett  országok foglalják el a legrosszabb utakkal. Az utolsó pozícióban Mauritánia (137.)van, mindössze 2,0 ponttal. Előtte közvetlenül olyan országok állnak, mint például a Kongói Demokratikus Köztársaság, Haiti, Madagaszkár vagy Guinea. Ezért is meglepő, hogy a 130. helyen Ukrajnát találjuk, amely a legrosszabb minősítésű európai ország, mindössze 2,4 ponttal. 
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.07
Az elmúlt években a globális ellátási láncokra soha nem látott nyomás nehezedett a világgazdaság....
2024.05.07
A baleset a Balaton felé vezető oldalon, Szabadbattyánnál akadályozza a forgalmat - máshol is....
2024.05.07
- Amióta a BMW bejelentette, hogy Debrecenben építi fel legújabb autógyárát, ugrásszerűen nőtt az....
2024.05.07
Volt olyan gépkocsi, amelyik 50 km/óra helyett 84 km/órával közlekedett. Ezért 58 ezer 500 forint....
2024.05.07
A KLM szerint ezzel komfortosabb, ezáltal kellemesebb munkakörülményeket teremthetnek dolgozóik....
2024.05.07
Elgázolt egy embert a vonat a Békés vármegyei Tótkomlóson egy átjáróban  - közölte a Mávinform a....
2024.05.06
A Stellantis akoljában nem sok egyéniség születik, az Opel Corsa picit mégis más, mint a többi....
2024.05.06
Megérkezett a tavaly év végén beharangozott, megújult Lexus UX hibrid: a minden részletében....
2024.05.06
Amíg nálunk egyelőre nem jelentették be a Mazda6 utódját, addig a hatalmas piacnak számító Kínában....
2024.05.06
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....