Dakar-rali

Utoljára próbálja megnyerni a Dakart az Audi - előzetes

2024.01.06.

Izgalmas versenyre van kilátás a világ legnehezebb tereprali futamán az autósok között, mert az ötszörös győztes Al-Attijah csapatot váltott, sok az új páros és autó, továbbá az Audi hároméves programja is idén ér véget a különleges villanyautóval.

Ismét Szaúd-Arábia ad otthont a Dakarnak, amely ezúttal január 5-én kezdődött el egy rövid, a verseny összértékelésébe nem számító prológgal Alula város közelében. Ezt aztán az első héten hat valódi, kőkemény gyorsasági követi, köztük a legnehezebb, az Arab-sivatag Üres Negyedében rendezett 48 órás, 532 km-es „Chrono” lesz, amely lényegében egy meghosszabbított maratoni szakasz szigorú időkeretek között és minimális szervizelési lehetőséggel. Amikor az órák 16 órát ütnek, minden járműnek meg kell majd állnia a 8-ból a következő táborhelynél, amellyel találkozik.

Mivel a versenyzőknek nem lesz kapcsolatuk, nem látják majd a riválisaik teljesítményét. Így kell majd letáborozniuk, és másnap reggel 7 órakor újra elindulniuk, hogy teljesítsék az útvonal hátralévő szakaszát. Az időeredmények kiértékelése csak a két nap után történik majd. Lesz tehát mit kipihenni a hagyományos szünnapon, január 13-án, amelyre a fővárosban, Rijádban kerül sor. Utána további hat szakasz vezet vissza az ország északi része felé a második héten, mielőtt a verseny január 19-én, Janbuban véget ér a tengerparton.

Bár az Üres Negyed hatalmas homokdűnéi lesznek a legkomolyabb természeti akadályok a versenyzőknek, nem ez az egyetlen autógyilkos terep, amellyel a 2024-es Dakaron meg kell küzdeniük. Sziklás-köves utak, mély kanyonok és oázisok is szerepelnek az útvonalban, nem is beszélve a hosszú összekötő közutas szakaszokról, amelyeken a sebességkorlátozást is be kell tartani.

A pályák közel kétharmada új

 

A 2024-es Dakar 7891 kilométeres össztávjából 4727 km lesz a mért gyorsasági, amelyek 60 százaléka vadonatúj a versenyzők számára, mivel a rali ezúttal kétszer is megteszi a Vörös-tenger és a Perzsa-öböl közötti távolságot. A 2024-es Dakar-ralin 778 versenyző vesz részt 434 járművel, nyolc különböző kategóriában, amelyek közül az autók csupán az egyiket alkotják. Az autók, motorok és teherautók az 1979-es megalakulása óta a Dakar főszereplői, a quadok, buggy-k, SSV-k, a kísérleti járművek és a veterán klasszikusok viszont már az újabb kategóriák közé tartoznak. A 778 versenyző közül 590 indul a hivatalos versenyben, 174 a Dakar Classic-on, 14 pedig az alternatív hajtású járművek (többek között hibrid és belső égésű hidrogénhajtásúak) számára kiírt Mission 1000-n indul.

Csapatot váltott a bajnok, sosem volt ennyi „vadász” a mezőnyben

Nászer Al-Attijah, az ötszörös Dakar-bajnok (ebből három győzelmet aratott Toyota Hilux-szal) mindenkit meglepett a tavalyi W2RC bajnoki cím megszerzése után, amikor bejelentette, hogy navigátorával együtt otthagyja a Toyotát, és átigazol a Prodrive csapatához. A briteknél az a Sébastien Loeb lesz a csapattársa, aki az előző két Dakaron a legnagyobb kihívója volt, és akinek eddig már három második helyezése van a Dakarról. A sportág két titánja most egy zászló alatt, egyenlő technikai feltételek mellett küzdhet meg egymással a már tavaly is a mezőny leggyorsabb autójának számító Hunter T1+ volánja mögött.

Amúgy sosem látott méretű lesz a Prodrive jelenléte a 2024-es versenyen, ugyanis két másik Huntert a brazil X Rally, és még hármat pedig a kínai YunXiang csapat is indít. Összesen tehát hét Hunter T1+ lesz a mezőnyben, a versenyzők minden bizonnyal segíteni fogják egymást kihúzásokkal, navigációs tanácsokkal és pótalkatrészekkel. Jól jellemzi a csapaton belüli prioritásokat, hogy a Prodrive 62 szerelőt visz Szaúd-Arábiába, közülük 44 csak Loeb és Attijah autójával fog foglalkozni.

Hatalmas csapattal érkezik a Toyota is

A Toyota Gazoo Racing a tavalyi győztes autó frissített változatával indul, amelynek neve GR DKR Hilux Evo T1U lett, utalva a frissítési csomagra és a vb-n létrehozott új kategóriára is. A 2024-es Hilux Evo 10 centivel szélesebb lett (230 cm) elődjénél, és számos technikai finomítást tartalmaz. Külön figyelmet fordítottak a mérnökök a 350 mm-es rugóúttal rendelkező felfüggesztések tökéletesítésére, a légkondicionálót pedig a nagyobb hatékonyság érdekében áthelyezték. Ezenkívül a turbómotoros pickup vadonatúj hűtőrendszert is kapott, amely nagyobb teljesítményű a korábbinál.

Öt párost – köztük két újoncot – indít a Toyota a 2024-es Dakaron, ez lesz a csapat valaha volt legnagyobb létszámú részvétele a versenyen. Nyers tempója alapján a győzelemre valószínűleg a Lucas Moraesnek és a 21 éves csodagyereknek, Seth Quinterónak (képünkön) lesz a legnagyobb esélye, de nem lehet lebecsülni a 2009-es győztes Giniel de Villierst (209) sem, aki a 21. Dakarjára készül, tehát hatalmas tapasztalattal rendelkezik. Rajtuk kívül még két újonc dél-afrikai pilóta, a 18 éves Saood Variawa, valamint Guy Botterill bizonyíthat gyári Hilux Evókkal. Szintén Toyotával indul az a Guerlain Chicherit, aki tavaly egy Hunterrel két szakaszt is meg tudott nyerni, ő a belga Overdrive csapatban indul Guillaume de Mévius csapattársaként.

Audi: most vagy soha!

A gyári Audi Sport csapat harmadszor és utoljára indul a Dakar-ralin, utána már a Forma-1-re fog összpontosítani, ahova a Sauber partnereként lép be 2026-ban. Idénre több területen is módosult a nagyfeszültségű akkumulátorral és benzines hatótávnövelővel működő, elektromos hajtásrendszerrel készült RS Q e-tron prototípus. A német mérnökök a futóműtől a szoftverig, a karosszériától az elektromos hajtásig minden részletet átdolgoztak azért, hogy növeljék az eddig már hat szakaszgyőzelmet aratott autó biztonságát, megbízhatóságát és versenyképességét, és hogy az új, nehezebb gumik ellenére is meg tudják közelíteni vele a megszabott minimum tömeget, a 2100 kilót.

A lengéscsillapítókon és rugókon végzett munka az egyes komponensek hangolásában segítette a csapatot, ezen kívül számos különböző alkatrész tömegét optimalizáltak, ami érintette a karosszéria hátsó borítását, a féknyergeket, de a navigátor lábtartója sem maradt ki. A Formula E-ből származó villanymotoroknak a 2023-as szezon eleji 358 lóerős maximális teljesítménye a tavalyi Dakar alatt egy sok vitát kiváltó szabályváltozás eredményeképpen 369 lóerőre nőtt, idén pedig tovább, 389 lóerőre emelkedik. Szintén növeli az Audi esélyeit, hogy a szabályalkotók 10 kilóval (2010-re) emelték a vetélytárs, benzinmotoros T1+-modellek minimum tömegét.

Új Forddal indul az egykori bajnok

A Ford és az M-Sport a frissen kifejlesztett új Ranger T1+ prototípust Joan „Nani” Roma szakértő kezeire bízta, a spanyol 2004-ben két keréken, majd 2014-ben autóban is (még Mitsubishivel) győzött. A Mini X-Raid egyrészt Vaidotas Žala és a betegsége után visszatérő Krzysztof Hołowczyc tapasztalatában, másrészt a spanyol Pau Navarro fiatalos lendületében bízik. Az MD Rallye csapat az idei szezonban bemutatta hátsókerék-meghajtású Optimus buggy Evo 5-ös változatát, amelynek Christian Lavieille vagy Simon Vitse révén jogos esélye van akár egy top 10-es helyezésre is.

Három kategóriában is lesz magyar induló

A második Dakarján rajthoz álló Qualisport csapat ismét Kovács Miklós-Czeglédi Péter-Ács László felállásban indul a Hyena névre keresztelt Scania versenykamionnal. A 2023-as versenyt műszaki hibákkal küzdve fejezték be az Experience értékelésben, idén már több tapasztalattal és továbbfejlesztett kamionnal indulnak, és a céljuk, hogy a top20-ban végezzenek a rendes értékelésben. Rajtuk kívül még két magyar érdekeltségű kamion nevezett a Dakarra. A Team SSP 640-es rajtszámú szervizkamionját Szalai Norbert vezeti, mellette Frederic Becart és Pavle Fasko ül majd. A 641-es rajtszámú MAN-ban pedig Darázsi Zsolt ül a kormánynál, Léner Tibor és Pierre Calmon lesz a két társa.

Már a 14. Dakarján áll rajthoz az erdélyi magyar motoros Gyenes Emánuel. A 2023-as versenyen 27. helyen ért célba, ami az amatőr értékelésben (Rally2) a 11. helyet jelentette. Ismét külső segítség nélkül áll rajthoz, és most is jó eredményt várhatunk tőle. A Challenger SSV kategóriában (korábban T3) is lesz magyar induló. Lónyai Pál és Filippo Ippolito egy X-Raid Yamahával áll rajthoz, a rajtszámuk 334-es lesz.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.21
Ha minden a kormányzat menetrendje szerint alakul, akkor a megújított KRESZ (Közúti Rendelkezések....
2024.06.21
Pontosan ötven évvel ezelőtt az egyik pillanatról a másikra kihalt szellemvárossá változott a....
2024.06.21
Óbudán 50 helyett 101-gyel mértek be egy autóst. Rajta kívül 41 gyorshajtót regisztráltak 7 és fél....
2024.06.21
A szlovák kormány aláírta a befektetési szerződést a Gotion és InoBat cégekkel, amelyek....
2024.06.21
A kínai gyár európai portfóliójának két hiánypótló haszonjármű modelljét is bemutatja a nemzetközi....
2024.06.21
Egész évben, de különösen nyáron nagyon sok magyar ül autóba, hogy a szomszédos Ausztriában....
2024.06.21
A parlament jóváhagyta az egynapos autópálya-matricára vonatkozó törvényt - írja a parameter.sk. ..
2024.06.21
Kedden írta alá Berényi Gábor, a Smart Solar Kft. tulajdonosa és ügyvezetője, valamint Michael....
2024.06.21
Két év börtönbüntetésre ítélt a bécsi kerületi bíróság egy 46 éves férfit, mert 2013-ban egy banda....
2024.06.21
Súlyos baleset történt szombaton délután a szlovákiai Vysoká nad Kysucou községben (Čadcai járás):....