ICDP

Úton az adat alapú utópiac felé

2017.10.25.

Túl vagyunk az ICDP őszi találkozóján, ahol a kutatók bemutatták az utóbbi hónapok munkájának eredményét. Számos izgalmas témát érintettek, a következő hónapok során pedig olvasóink is betekintést nyerhetnek a kutatások eredményeibe. A sort egy különösen érdekes, minden autótulajdonost érintő témával kezdjük: a szervizelés jövőjét illető megállapításokat és fontos kérdéseket fejtjük ki gondolatébresztő cikkünkben.

De mi az az utópiac? Minden bizonnyal sokan felkapták a fejüket, de nem, nem maradt ki az "a" betű az elejéről. Utópiac alatt az angol aftermarket kifejezés magyar változatát értjük, tehát mindent, ami az autó vásárlása után esedékes. Karbantartás, javítás, vagy éppen a kötelező szervizelés.

Már megint szervizbe kell menni.. Legyen az kötelező ellenőrzés és a kopó alkatrészek cseréje, vagy valódi meghibásodás, senki sem örül, ha menni kell. Ott kell hagyni az autót, vagy minimum várni néhány órát, majd előfordul, hogy egy nap még a probléma forrásának felismeréséhez is kevés. Nem meglepő, a változást itt is a digitalizációtól várhatjuk.

Ahhoz, hogy a szervizfolyamatokat megkönnyítsék a digitális világunk adta lehetőségek, adatokra van szükség, amiket megosztunk. Manapság senkinek sem kell bemutatni, mekkora érték az adat, épp ezért az ICDP kutatói felmérést végeztek. Arra voltak kíváncsiak, hogy a vásárlók milyen adatokat osztanának meg gond nélkül, és mik azok a területek, ahová nem engednének betekintést senkinek.

The Sun

A legalapvetőbb, már most, 2017-ben is gyakran megosztott adathalmaz a szerviztörténet. A felmérés alapján a nagy európai piacok autótulajdonosainak 68%-a gond nélkül rendelkezésre bocsátaná az autón elvégzett karbantartások és javítások történetét. Miért fontos ez? Mert ezáltal a problémák gyorsabban felismerhetőek és pontosabb diagnózist állíthat fel az autót gondozó szakember.

A többség nem lát problémát a vezetési történet megosztásában sem. Ez alatt elsősorban azt értik, hogy mikor és mennyit mentünk az autóval, így például könnyen felismerhető, ha a rövid utak okozta elhasználódás áll a problémák hátterében. Kevésbé vagyunk lelkesek, ha a vezetési szokásokat tartalmazó információt kell megosztani. A vásárlók fele nem szívesen kötné a szerviz orrára, hogy milyen sebességgel, mekkora gázadásokkal közlekedik. Pedig talán ez az egyik legértékesebb információ: előre látni a fékbetétek kopását, a kopó alkatrészek állapotát és rengeteg más, jelentős költséget okozó rongálódást lehetne előre jelezni, hatalmas összegeket megspórolva ezzel. Valamint az alkatrészre való várakozás is elkerülhető lenne, hiszen ha előre látni a problémát, a szükséges alkatrészt is előre meg lehet rendelni. 

Tyrepress

Nem meglepő módon az interjúalanyok mindössze 24%-a gondolja úgy, hogy nem okozna neki problémát, ha aktuális helyzete is bekerülne a megosztott adathalmazba. Bizonyára most a legtöbben felkapják a fejüket: mégis miért akarja a gyártó tudni, hogy hol vagyok? Ijesztőnek hangzik, de a vásárló érdeke. Egy digitális világban a megosztott adatoknak köszönhetően az autó felismeri, ha probléma van, majd azonnal be is jelentkezik egy közeli szervizbe. A szerviz szakemberei a bejelentkezés után átnézik a szerviztörténetet és vezetési szokásokat, így már célzottan kereshetik a problémát.

Zubie

A megkérdezettek több mint 70%-a szeretné, hogy elérhető legyen az online, automatikus időpontfoglalás. Vajon tíz év múlva az autónk diagnosztizálja önmagát és ha problémát észlel, azonnal bejelentkezik egy közeli, vagy általunk kiválasztott szervizbe? Jól hangzik, de nem ilyen egyszerű.

A legfontosabb annak tisztázása, hogy a rengeteg keletkező adatot kivel osztjuk meg? A szervizzel? A kereskedővel, akitől az autót vettük? Esetleg a gyártóval? Az ICDP kutatói és a résztvevő szakemberek a téma tárgyalása során egyetértettek abban, hogy ezeket az érzékeny információkat a gyárral kell megosztani. De ez felvet néhány további kérdést. Ha az adatok a gyárnál vannak, értelemszerűen csak a vele leszerződött egységek használhatják fel az adatokat, ráadásul nem is az összes. Egy ilyen modern koncepcióhoz modern szervizek kellenek, viszont a szerződött egységek nem minden esetben vannak felszerelve a legmodernebb technológiai vívmányokkal.

Telematicswire

Így pedig láthatjuk is a jövőt: az ilyen, digitalizált autókat kizárólag a legfelszereltebb szervizek tudják majd kiszolgálni, ez pedig máris lehetetlenné teszi, hogy bármelyik egység kiszolgáljon minket, legyünk bárhol a világban.

Összességében elmondhatjuk, hogy bár a technikai feltételek adottak, még rengeteg adatvédelmi, technológiai és hálózatfejlesztési kérdésre kell választ találni, mire a szervizbe járás nem okoz majd fejtörést az egyszeri tulajdonos számára. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....
2024.04.18
Óriási árkülönbségek vannak – írja a Kronen Zeitung. ..
2024.04.18
2024 márciusa óta már az új, mesterséges intelligenciával vezérelt digitális gépjárműszemle segíti....
2024.04.18
Debrecenben ünnepélyes családi rendezvényen adta át a Pearl Enterprises Kft. az általa fejlesztett....
2024.04.18
A belügyminisztérium újabb hat hónappal meghosszabbítja az ellenőrzést a magyar határon. Az....