utánpótlás

Vadgázolás - Hogyan tudjuk kivédekezni? (1.rész)

2022.10.12.

Az őszi időszak egyébként is megterhelő az autósoknak, hiszen jobban kell figyelni az újra iskolába járó gyermekekre, már erősen látható, hogy egyre korábban sötétedik, így többet vezetünk majd korlátozott látási viszonyok között, és végül a legnagyobb probléma, ami minden évben előkerül a szarvasbőgés idejéhez közeledve: a vadveszély. Már mindent elolvashatunk arról, hogyan lehet ezt megelőzni, mégsem árt bizonyos időközönként frissíteni tudásunkat. Vendégem Hoffer Zsolt rendőr alezredes a Hungaryan Police Rally team pilótája, és vezetéstechnikai szakértő.

Nem mindegy, hol közlekedünk

Pár évvel ezelőtt egy vadriasztó termékeket forgalmazó cég elkészítette országos lebontásban azt, hogy melyik megyében történt a legtöbb vadbaleset. Az első Nógrád megye lett. A második legvadkárosabb Veszprém megye, a harmadik pedig Baranya megye. Meglepő, hogy Heves, és Borsod megye nem szerepelt a felmérésben, pedig ezekben a megyékben a Bükki, és Aggteleki nemzeti park is sok vadnak otthona, bár igaz, hogy a két nemzeti park területe nem teszi ki például a Hortobágyi Nemzeti Park területét. Bár azt is hozzá kell tenni, hogy egy hegyi, vagy erdősávos úton sokkal nagyobb veszélyt jelentenek a vadak, mint egy belátható útszakaszon, hiszen ott van esély felépíteni egy elkerülő manővert, de ha az erdősávból ugrik elénk az őz, akkor általában csak az ima segíthet. Életemben egyszer jártam közel egy vadgázoláshoz, amikor égi jeltől megvilágosodva kapcsoltam a refit, és fel is tűnt az út szélén legelgető szarvastehén. Egyébként én is kalimpáltam volna, vagy próbáltam volna egy elkerülő manővert, esetleg rúgni egyet a fékpedálon. De a lényeg, hogy ilyen esetben semmi tervezettre nem marad idő, és általában már csak összeszorított szájjal, csukott szemmel válunk utasokká a saját autónkban. Pedig az irányítás a kezünkben lenne. Lehet tenni ellene? Erről kérdezem ma vendégemet.

Fotó: Police.hu

Beszéljünk egy kicsit az elején arról, hogy a vezetési képességek nem feltétlenül mindenkiben egyformák. Vannak jobb adottságokkal, és kevésbé jó adottságokkal rendelkező sofőrök. Ezt lehet tanulni, fejleszteni, vagy szerinted a képesség, a tehetség adott, és annyiból tudunk gazdálkodni, amennyi jutott. (A kérdés valami olyasmi lenne, hogy itt már nem feltétlenül a szakkönyvek, hanem az egyéni képességek is kellenek, amik nem mindenkiben egyformán adottak.)

Ez egy fejleszthető dolog, hiszen ahogy fejlődik a járműtechnika, úgy a járművezetőnek is fejlődnie kell. Ember és ember között is nagy különbségek vannak: megvannak az emberi korlátok, ezért van az, hogy az F1-ben és a rally világbajnokságban vezetnek a legnagyobb tehetségek. Ezért jó az én szakmám, mivel vezetéstechnikával foglalkozom, és a vezetéstechnikai szakemberek különböző tanpályákon és oktatási módszerekkel arra készítenek fel, hogy az ember egy picit jobban megismerje saját, és járműve képességeit így a mindennapokban is hasznos, és jól alkalmazható tapasztalati tudást tudunk átadni a tréningen résztvevőknek, amit nem árt bizonyos időközönként újra megismételni.

Fotó: Police.hu

Ha már arról beszélünk, hogy bizonyos időközönként elő kell venni a vezetéstechnikát, akkor kanyarodjunk át az aktuálissá váló szarvasbőgés időszakára, amikor több a vadbaleset. Kellő körültekintés, ez lehet a kulcsszó a vadbalesetek megelőzésében. Ez azt jelenti, hogy amint meglátjuk a vadveszélyre figyelmeztető táblát, azonnal váltsunk ritmust? (Fék készenlétben a láb, megfelelő kormány fogás, és folyamatosan kémleljük az út szélét?)

Én azt gondolom, hogy főleg ebben az időszakban abszolút komolyan kell venni. Fontos tudni, hogy nem csak ott fordulhatnak elő vadak, ahol ezt táblával jelzik, hanem szinte bárhol felbukkanhatnak ebben az időszakban. Így alapvetően szükséges az, hogy előrelátóan közlekedjünk nappal is, és éjszaka is. Mindig arra kell készülni, hogy megjelenhet, így megfelelő módon kell megválasztani a sebességet, a figyelmet pedig fokozni kell. Persze ez nem jelenti azt, hogy a lábunkat tegyük a fékpedálra, (hiszen akkor folyamatosan lassul az autó), hanem inkább azt, hogy úgy válasszuk meg a sebességünket, hogy bármilyen hirtelen eseményre gyorsan tudjunk reagálni. Az útnak van egy sávszélessége, és ha ezt a szembejövő forgalom lehetővé teszi, akkor a felezővonal felé húzódjunk, hogy minél több jobboldali oldalterünk legyen, így, ha észrevesszük a vadat, akkor több reagálási terünk és időnk lesz.

Fotó: Police.hu

Közel lakom sok-sok erdősávos útszakaszhoz, és sötétedés után, ha lehet, inkább el sem indulok, mert azt vettem észre, hogy éjszaka sokkal nagyobb számban vannak jelen vadak az utakon, illetve sokkal nehezebb kivédekezni egy esetleges találkozást. Ha mégis menni kell mit tehetünk? Jó lehet az időnkénti dudálgatás, fényszórót érdemes felvillantani, sebességet felezni?

Azt jó tudni, hogy a párzási időszakban a vadak sokkal kevésbé reagálnak a környezeti zajokra, akár egy vadriasztó által keltett hang sem annyira hatásos ebben a periódusban. Emellett sajnos külterületen is egyre nagyobb területen van zajszennyezés, ez szintén hátráltatja az ilyen hangjelzések sikerét, de ettől függetlenül a dudálás lehet jó megoldás.  Nem vagyok igazi vadszakértő, de azt lehet tudni, hogy ha rávillantunk egy vadra, akkor az megdermed, ezzel inkább nagyobb gondot okozunk vele, mint jót. Ha el kell indulnunk egy ilyen szakaszon, akkor válasszunk egy számunka biztonságosnak ítélt megfelelő sebességet, amivel nem tartunk fel senkit. Folyamatosan figyeljük az erdősáv szélét, legyen helyes vezetési pozíciónk (testtartásunk) megfelelő kormányfogással.

Mi történik, ha nem tudjuk elkerülni az ütközést? Tudjuk befolyásolni az ütközési pontot? Hogyan kell rendesen vészfékezni? Ilyen, és ehhez hasonló kérdések is jönnek az interjú második részében.

Addig pedig kövessenek minket Facebookon is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....