mopedautó

A valaha volt legkisebb magyar autó is kint van az AMTS-en

2023.03.19.

A Gráner Mopetta egy nyitott, magyar gyártású együléses mopedautó, ajtó nélküli műanyag karosszériával, három kerékkel és egy 4 lóerős elektromos motorral.

A közúti közlekedési törvényes szerint L2e mopednek számít a Gráner Mopetta, így mentesül a gépjárműadó alól, használatához elég egy kötelező biztosítás, még jogosítvány sem kell hozzá.

Tulajdonképpen a Brütsch Mopetta nevű nyitott, német gyártmányú együléses kisautó modernizált változatáról van szó. Az eredeti autó nélküli műanyag karosszériával három kerékkel és egyhengeres kétütemű motorral készült az 50-es években, tervező a német vállalkozó és egykori autóversenyző, Egon Brütsch volt, aki több autógyártónak is el akarta adni a gyártási jogokat.  Brütsch a világ legkisebb autóját akarta megteremteni, amely egyben stílusos megjelenésű is. Az eredeti, benzines mopedautóból csak 14 példány készült 1956 októbere és 1958 tavasza között.

A Brütsch Mopetta 1956-ban debütált az IFMA kiállításon. Az ezt követő hónapokban több fejlesztési lépésen ment keresztül, és a nagyüzemi gyártás megkezdését 1957 végére tervezték, de ez már nem valósult meg. Georg von Opel frankfurti vállalkozó rövid ideig részt vett a projektben befektetőként. Azt tervezte, hogy 100 ezer darab Mopettát épít a gyengélkedő motorkerékpár-gyártó, a Horex közreműködésével. 1045 márkás egységáron négy éven belül el akarta adni őket Mopetta, vagy Opelit márkanév alatt. Azonban 1958 tavaszán a befektető kivonult a projektből, még mielőtt a tényleges sorozatgyártás megkezdődött volna. Az utókor számára megmaradt 5 eredeti példány manapság árveréseken 50-60 ezer eurós árakon cserél gazdát.

Ezt a legendát élesztette fel Gráner József korszerű elektromos meghajtással, de a korabeli formában. Az eredeti tervek alapján készül az üvegszál erősítésű karosszéria, az alváz pedig wnr 4301 anyagminőségű rozsdamentes acélból vagy alumíniumból. Mindössze 80 kiló a tömeg, ennek ellenére elöl-hátul hidraulikus tárcsafék gondoskodik a biztonságos megállásról. A zárt bukókeretnek és a biztonsági övnek köszönhetően bukósisak használata nem kötelező, csak javasolt, hasonlóan a BMW C1 tetős motorkerékpárhoz. Autópálya és autóút kivételével mindenhol vezethető itthon, kis mérete (hossz 170 cm, szélesség: 85 cm) ellenére felnőttek is elférnek benne. Maximális sebessége 45 km/h, így inkább városban ideális, a hatótáv egy töltéssel kb. 70 km.

A limitált példányszámban készülő autócska ára 6500 euró, azaz kb. 2,6 millió forint. Eddig hat országba értékesítettek belőle.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.05.30
A motorsport szerelmesei mostantól testközelből tanulmányozhatják a Toyota egyedülálló versenyautó-....
2023.05.30
Ahogy változik a világunk, nem csak bennünk záródnak kapuk, de az autóiparban is. Ezért is üdítő,....
2023.05.30
A Citroën újabb lépést tesz az elektromos mobilitás elérhetőbbé tétele felé: a C5 Aircross....
2023.05.30
Nehéz időszak elé néznek az ukrán gazdák, hiszen több százezer hektárnyi földet aknáztak alá az....
2023.05.30
A nyári szezonra készülve az Európai Unió megkettőzi az erdő- és bozóttüzek oltására felkészített....
2023.05.30
A tisztán elektromos meghajtású BMW i7 csupán néhány hónapja gurult fel a luxusszegmens progresszív....
2023.05.30
2023-ban első alkalommal végzett felmérést kiadónk, az Autós Nagykoalíció a magyarországi független....
2023.05.30
A Daimler Truck Holding érdekeltségébe tartozó két japán leányvállalat és a Toyota száz százalékos....
2023.05.30
A Magyar Suzuki Zrt. Igazgatóságának ajánlása alapján a május végi közgyűlés úgy határozott, hogy....
2023.05.30
Feltehetően ittasan hajtott egy 40 éves férfi – írta a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Rendőr-....