jogi vita
A per 2023 márciusában kezdődött. A Nyizsnyij Novgorod-i területi választottbíróság tavaly júliusában úgy határozott, hogy a német vállalatnak a 16,9 milliárd rubel (átszámítva 72 milliárd forint) kártérítést kell fizetnie a Nyizsnyij Novgorod-i Autógyárnak (NAZ - amely korábban Gorkovszkij Autógyár (GAZ) néven futott -, amiért egyoldalúan felmondta a szerződést a Skoda Rapid és a VW Polo oroszországi összeszereléséhez szükséges dízelmotorok szállítására. Ezenkívül a vállalatot 40 ezer euró megfizetésére kötelezték a le nem szállított konténerekért. A Volkswagen fellebbezését elutasították, s így a választott bíróság határozata hatályban maradt.

A NAZ szerint a VW szerződésszegése jelentős anyagi kárt okozott, mivel a gyár infrastruktúráját és munkáját a VW-vel való együttműködésre építették. A Volkswagen visszautasította a vádakat, és azzal érvelt, hogy a kivonulás kényszerű üzleti döntés volt a geopolitikai helyzet alakulása miatt.
Most azonban arról ír az orosz szaksajtó, hogy a tartozás behajtása helyett a NAZ váratlanul átruházta a követeléseket a kevéssé ismert, moszkvai székhelyű Kameja részvénytársaságra, amely jegyzett tőkéje mindössze tízezer rubel, vagyis közel 42 ezer forint.
A bíróság jogszerűnek nyilvánította ezt, amit kifogásoltak a Volkswagen ügyvédei, mert szerintük az ügylet fiktív.
A dokumentumok szerint a Kameja 120 millió rubelt utalt át a gyárnak, így a bíróság szerint teljesítette a jogok átruházásának hivatalos feltételeit. Ebből kifolyólag pedig egy 2025 januárjában bejegyzett, gyakorlatilag nem ismert - a szaksajtó szerint „titokzatos” - részvénytársaság fogja behajtani a tartozást a Volkswagentől. A vállalat igazgatója, Okszana Kalinina által jegyzett pénzügyi kimutatások nem állnak rendelkezésre.

Nem világos, hogy ki áll a Kameja mögött, és miért van szüksége a német autóóriás adósságára. Egy dolog biztos - a milliárdokért folytatott jogi hercehurca ezzel új, kiszámíthatatlan szakaszba lépett.
- Nem egészen világos, hogyan fogja az orosz fél "csődbe vinni" a Volkswagen AG-t, amely semmilyen tevékenységet nem folytat Oroszországban. Hacsak nem szorítják ki a moszkvai Porsche márkakereskedést, amelynek egy része még mindig a németek tulajdonában van - de ez aligha mondható csődnek – vélekedett az esetről Makszim Kadakov, a Za Ruljom ismert orosz autós magazin főszerkesztője.
A Volkswagen 2022 márciusában függesztette fel oroszországi tevékenységét, válaszul az Ukrajna elleni orosz invázióra, illetve az azt követő nyugati szankciókra, amelyek ellehetetlenítették az ellátási láncokat és az üzleti tevékenységet Oroszországban. A vállalat teljes kivonulása 2023-ban zárult le, amikor a VW hivatalosan is eladta az ottani érdekeltségeit. A VW oroszországi leányvállalatát, valamint a kalugai gyárát az Art-Finance nevű orosz társaság vette meg sajtóértesülések szerint mintegy 125 millió euróért.