járműtörténelem

Végsebesség anno - a kezdetek-kezdete 1. rész

2017.02.09.

Úgy véljük, hogy nem állunk messze az igazságtól, ha azt írjuk, hogy az autós ember két adatot mindenképpen tud az autójáról, azt, hogy mennyit fogyaszt és, hogy mennyi a végsebessége, és ez az utóbbi autógyártás hajnalán sem volt másként.

Ezzel a nagyon legegyszerűsített paramétercsomaggal akár ki-ki definiciót is alkothat az éppen aktuális járműről, ami azonnal rendszerbe teheti az adott szerkezet sávtársi pozícióját. Jó lehet ez a levezetés enyhén demagóg, de abban nyilván sokan egyetértenek, hogy egy autó gyorsulása, végsebessége látens módon hat vagy hathat az érzelmeinkre még akkor is, ha amúgy a közlekedési szabályok nem teszik lehetővé a teljesítmény kihasználását.

Hogy ez mennyire fontos kérdés azt mi sem támasztja alá jobban, mint az, hogy az autógyártók is folyamatosan húzgálják az oroszlán bajszát, a még gyorsabb kocsik előállításával. Mondhatni, hogy ez a dolog örökletes, hiszen az autógyártás korai hajnalán sem volt ez másként. Ebből az időszakból mazsoláztunk, egészen pontosan két évtized - 1894-1914 -harcait szedtük csokorba.

Az első ember, aki elérte a 100 mérföld/órás sebességet Percy Lambert volt 1913. február 15-én egy 4,5 literes, oldal szelepes Talbot volánja mögött, ami 105 lóerőre volt képes 2.500-as fordulaton.

A modern autó kifejlesztesére két évtizedre volt szükség, 1894 és 1914 között. Sok tekintetben a két dátum között valódi innovációs hullám következett be: egyhengerestől 12 hengerig, kettőtől a négy fékezhető fékig, oldalszeleptől a 4 szelepes DOHC-ig, fix tengelytől a légrugóig, és a hihetetlen 12 mph-tól a 120mph-ig. 

Köszönhetően az akkori törvényeknek igen nehéz meghatározni mi számított közúti vagy versenyautónak, így a következő áttekintés a kor közutaira fókuszál kizárólagosan.

Benz& Cie Velo: 19 km/óra

A Benz&Cie Velo tekinthető a világ első sorozatban gyártott autójának. A végsebesség csupán 19km/óra volt, amivel nem számított hosszú ideig a leggyorsabbnak, hiszen az 1890-es években nagymértékű fejlesztések jellemezték az autóipart. Őt követte a De Dion Bouton gőzhajtású autója szintén 19 km/órás csúcssebességgel nagyobbra is képes lett volna, a merev tengelyeknek és az útminőség miatt viszont csak ”ennyi” telt tőle. Egyébként 120 évvel ezelőtt ez a kocsi megfelelt a mai kor Bugatti Veyron Super Sportjának.

Itt kell megemlítenünk Amerika első autóversenyét is, amit Durya egyhengerese nyerte meg,  és aminek átlagsebessége 6,7 mph volt a lerövidített 52,3 mérföldes távolságon Chicago és Evanston között.

Duryea: 10,6 km/óra

 

A vég- és átlagsebesség csúcsainak beállítását mindig valamilyen verseny megnyerése fémjelzte emiatt így egyfajta etalonnak is számítottak a végelszámolásban. Ilyen volt példáula a 10 napos Párizs-Marseille-Párizs verseny is 1896-ban, ahol már számos minőségi jármű indult el, köztük hét De Dion-Boutons, öt Leon Bollées, három Peugeot, két Delahayes, és négy Panhard et Levassors. A versenyt végül egy új 2,4 literes, 8 lóerős, 25,25 km/h-s átlagsebességű Panhard&Levassor nyerte meg.

Jeantaud Duc EV: 63,13 km/óra

1898. december 18-án született meg az első gyorsasági rekord, amikor a francia La France Automobile magazin megtartotta az első, nyílt gyorsasági versenyét, amivel az autóipart egy egészen egyszerű cél elérésére ösztönözte: gyorsabban menni, mint azt megelőzően bármikor. A leggyorsabb jármű azon a versenyen az ”Elektromos Gróf” tulajdonában álló Jeantaud Duc elektromos autó volt. Abban az időben az elektromos autók a sebesség tekintetében jobban teljesítettek, mint benzinmotoros riválisaik, habár az EV-k nem igen vettek részt a nagy városok közti versenyeken. Ez érthető, hiszen a töltés nehézségekbe ütközött volna a vidéki Franciaországban.

CGA Dogcart EV: 66,27 km/óra

Az ”Elektromos Gróf” sebességrekordja után sokan vérszemet kaptak, köztük a belga Camille Jenatzy, aki elektrotechnikát is tanult, mielőtt az elektromos járműipar epicentrumába, Párizsba költözött volna. 1899. januárjában pedig sikerült neki a rekorddöntés a CGA Dogcart-val. A gróf válasza nem maradhatott el. Akkoriban a primitív akkumulátor technológia miatt nem volt lehetőség újabb futamokra, ezért 70,17 km/órás sebességével megkezdődött az igazi adok-kapok. A csúcstartása azonban kérész életű volt, hiszen csak 10 napot kellett várni arra,  Jenatzy ugyanazzal a CGA Dogcart-val 80,35 km/órás rekordot állítson fel.

Jeantaud Duc Profilee EV: 92,7 km/óra

A vérremenő versengés következő mozzanata 1899-ben volt, hat héttel Jenatzy rekordja után, amikor az ”Elektromos Gróf” egy olyan autóval áll elő, ami már az aerodinamikus kialakítás első jeleit mutatta.

La Jamais Contente (EV): 105, 26 km/óra

Mindeközben Jenatzy is új autón dolgozott, így született meg a torpedó formájú elektromos jármű, amit úgynevezett partiniumból készítettek, ami alumínium, réz, cink, szilícium, és vas ötvözetét jelenti. Ez volt az első autó, amit konkrét céllal építettek, neve is júl tükrözi a sebességrekord eléréséért folytatott küzdelmet: Jamais Contente= sohasem elégedett. A gróf után Jenatzy is végül rájött, hogy az aerodinamika kulcsfontosságú lehet a rekorddöntésben.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.06
Öt világbajnoki címmel évtizedeken át rekorder volt és nemcsak a Forma 1-ben vált legendává Fangio....
2025.12.06
Donald Trump amerikai elnök szerdán a Fehér Házban bejelentette, hogy jelentősen enyhíteni kívánja....
2025.12.06
A Skoda fontos mérföldkőhöz érkezett: a vállalat bejelentette, hogy a Mladá Boleslav-i gyárban....
2025.12.06
A Vision Meta Turismo ötvözi a szedánok és a SUV-ok előnyeit, és bemutatja a koreai márka következő....
2025.12.06
A kínai Dongfeng autógyártó bemutatta az eπ 007 szedán legújabb változatát, amely nemcsak hazai,....
2025.12.06
A négyszeres világbajnok Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője nyerte két....
2025.12.06
A vállalat megkezdi az Audi Q5 és Audi A6 modelljeihez továbbfejlesztett, 299 lóerős V6 TDI-k....
2025.12.06
A Mercedes brit pilótája egy hajszállal bizonyult a leggyorsabbnak szombaton a Forma-1-es....
2025.12.06
Szeptember óta az autópálya-matrica online megvásárlása nem kerül többe annál, mintha benzinkúton....
2025.12.06
Több millió autósnak lett volna óriási pluszkiadás az évenkénti műszaki vizsga. ..