közlekedésbiztonság

Veszélyesebb ha megy, ha áll, ha ég, ha szerelik

2023.12.20.

Olykor az is baj, hogy csendesen suhan, de nem árt töltéskor is figyelni az elektromos autóra, ami nem csak vásárláskor drágább.

„Aki úgy gondolja, hogy a tanulás drága, próbálja ki milyen a tudatlanság.” Benjamin Franklin figyelmeztetése különösen aktuális, mert egyre több tudást igényelnek az új generációs járművek, ezért autószerelőknek, tűzoltóknak is újra kell tanulniuk szakmájukat.

Napjainkban egyre nő a villanyautók és hibridek száma, de még nem dominálnak, ám kis számukhoz képest nagy kihívást jelentenek szervizeknek, katasztrófavédőknek.

A teljesen elektromos autóflotta még nem éri el a magyar járműállományon belül az egy százalékot, a hibridek részesdése is csak 4 százalék, ám ha egy meggyullad, akkor a szokásosnál hosszabb mentéssel, oltással és utómunkálattal kell számolni. És az akkupakk nem csak drága, de az EV autók szervizelése is nagyobb óvatosságot igényel.

A villanyautózás ismét tanulópadba ültette az autószerelőket, tűzoltókat, de a többi közlekedőnek is meg kellett szoknia jelenlétüket, mert a zajtalan elektromosokat nem mindig észlelik a gyalogosok, a meggyulladó akkumulátorokat pedig nehezen tudják oltani a tűzoltók.

Ahogy a hagyományos üzemanyaggal működők esetében, úgy az elektromos autók tankolásakor sem árt az óvatosság, de megszokottnál komolyabb figyelmet igényel karbantartásuk, javításuk is. Tájékozódni azért sem árt, mert előfordulhat, hogy egy EV-autó baleseténél kell segítséget nyújtani.

Ajánlatos már az elektromos jármű megvásárlásakor a márkaszervizben megismerni a gyártó előírásait és hogy mi a teendő balesetnél. Az ilyen autók nagy valószínűséggel már tartalmaznak beépített vészhívót, ez a légzsákok aktivizálásakor automatikusan riasztja a 112-t, megadva a központnak a pontos koordinátákat.

Ütközésnél a nagyfeszültségű rendszer lekapcsolását több lépcsőben is automatikusan elvégzi a fedélzeti elektronika, de ettől függetlenül fontos a hatóságot értesíteni arról, hogy a balesetes jármű HV-akkumulátoros.

Miközben a tűzoltókra várunk minimum 10 méteres távolságban ajánlatos tartózkodni a sérült járműtől, biztosítani a területet és mindenkit figyelmeztetni a veszélyre. Előfordulhat, hogy balesetnél nem sérül komolyabban a nagyfeszültségű rendszer, de ezt csak szakember tudja megállapítani.

Ha csak a gyanúja is felmerül, hogy a nagyfeszültségű rendszer által áramütést szenvedtünk, azonnal forduljunk a legközelebbi ügyelethez és jelentkezzünk kivizsgálásra. A nagyfeszültségű egyenáram általi áramütés egyik fő veszélye, hogy gázbuborékok keletkezhetnek a vérünkben, így ha túl is éljük az azonnali áramütést, sok egyéb mellett fennáll a későbbi trombózis kockázata, ami a kései kezelés miatt halálos lehet.

Olykor ütközni sem kell, mert egyre gyakoribbak a parkoláskor kigyulladó villanyautók, töltéskor felrobbanó akkuk, maratoni tűzoltások.

Napjaink autói egyre inkább mechatronikai rendszerek, emiatt a klasszikus „gépész” szakemberek tudását is bővíteni kell a gépjárművillamosság területén. Kiemelt képzést igényelnek a hibrid és elektromos autók, melyek diagnosztizálásához és szereléséhez a járműiparban új ismeretek, készségek és műszerek szükséges.

Természetesen minden olyan biztonsági előírás, amely a hagyományos autók szervizelésére is vonatkozik, az érvényes az elektromos autókra is. Amiben különböznek, az a nagyfeszültségű rendszerrel kapcsolatos munkálatok biztonsági előírásai. Ide tartozik többek között a személyes védőfelszerelés: szigetelő munkavédelmi lábbeli, szigetelő kesztyű és munkavédelmi szemüveg.

A munkahelyi biztonság feltételei közé tartoznak az elkerítésére szolgáló bóják, figyelmeztető jelzések, valamint a szigetelt szerszámok.

Fontos, hogy a jól elkülönített műhelyállásnak direkt kijárattal, jó szellőzéssel és megfelelő tűzvédelmi berendezéssel kell rendelkeznie, az előírások különbözhetnek az egyes munkamenetek során is. A szigetelő kesztyűt csak addig kell hordani, amíg a jármű feszültségmentesítéséről meg nem győződtünk, ezután már levehető, de csak akkor, ha olyan komponenst javítunk, cserélünk, ami nincs feszültség alatt.

Ehhez viszont mély rendszerismerettel kell rendelkezni, hiszen egy kondenzátor és egy óvatlan mozdulat is okozhat vészhelyzetet, a nagyfeszültségű akkumulátorról nem is beszélve.

Elektromos autókat tilos társ nélkül szerelni, mert bármikor megtörténhet a baj és olyankor minden másodperc számít. Értelemszerűen nem kéz a kézben kell dolgozni, de közel kell lennie egy olyan személynek, aki kapott megfelelő oktatást a kapott arról, hogy mi a teendő baleset esetén.

Ezek a járművek úgy vannak kialakítva, hogy egy átlag autó tulajdonosnak nagy butaságot kell csinálnia ahhoz, hogy áramütést szenvedjen. Ettől függetlenül egy sor egyéb potenciális veszélyforrás, probléma merül fel a nagyfeszültségű rendszerrel szerelt járművek üzemeltetése során. Ilyen például az otthon nem megfelelően kialakított töltőaljzat, a hosszabbító használata, akkumulátor töltési szintek, szellőzőrostélyok eltakarása stb.

A szerelésnél is veszélyesebbek a parkoláskor kigyulladó villanyautók, töltéskor felrobbanó akkuk, melyek maratoni tűzoltással végződnek. Az elektromos tüzek oltásához új eszközöket, módszereket fejlesztettek, ilyen az oltólándzsa, mellyel az utastér ablakának betörése után az akkumulátor pakkba döfve közvetlenül az égő cellákra lehet nagy nyomással vizet sugározni.

Az utómunkálatok eszköze a hordozható medence, melyben az újragyulladásra hajlamos elektromos autó biztonságosan tárolható.

Az EV-jármű tüzeknél nehéz a meggyulladt akkumulátorok teljes lefeketítése, több lakás is kiégett egyetlen villanyroller töltése közben, de ennél is veszélyesebb a mélygarázsban kigyulladt elektromos autó.

Az alacsony építésű teremgarázsokba csak speciálisan felszerelt és kisméretű (1,9 méternél alacsonyabb) tűzoltójárművek férnek be, ráadásul a roncs elszállítása sem egyszerű, márpedig a magas energiasűrűségű akkumulátor-pakk többszöri visszagyulladás miatt olykor napokig kell hűteni, ami idő-, ember-, és persze vízigényes.

Az akkupakk ma már főtartó elem, és ha sérül, kiég, akkor könnyen gazdasági totálkáros lehet az elektromos autó.

Cikkünk megjelenését a Generali támogatta.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....
2024.04.17
Eddigi legnagyobb projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy....
2024.04.17
És egyetemistákkal együtt tervezték.   ..
2024.04.17
Állványon elhelyezett és menet közbeni sebességmérő eszközzel is dolgoztak BRFK XVIII. Kerületi....
2024.04.17
Lássuk azokat az ikonikus autótípusokat, amiket sikerült a modern korba is sikerrel átültetni. ..
2024.04.17
Éves összevetésben 7 százalékkal nőtt az autóipari termelés az első negyedévben - derül ki a....
2024.04.17
Új kiskereskedelmi koncepció hirdetett meg a Toyota, amelynek jegyében megújulnak és gyökeresen....
2024.04.17
- A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a régiós üzemanyagárak összehasonlíthatósága érdekében....
2024.04.17
Nyugat-Európában már egyre gyakoribb, és 1-2 éven belül itthon sem lesz ritka, hogy a kereskedők....
2024.04.17
- Újabb pályázati kör nyílt meg kedden az Európai Unió ingyenes InterRail-bérleteket biztosító,....