automatizált vezetés

A vezető nélküli autók fejlesztésének új szakaszába lépett a Google

2014.04.29.

Miután az autópályákon már kellően megbízhatóak a járművek, a következő lépés a sokkal bonyolultabb városi közlekedés meghódítása - írta hétfőn az IT-cég e területért felelős projektigazgatója.

A Google közlése szerint az automata kocsik már 700 ezer mérföldet tettek meg balesetmentesen a nagyvárosokat elkerülő, útkereszteződések nélküli főútvonalakon, így az elmúlt évben már elsősorban a városi közlekedés okozta kihívások kezelésére összpontosítottak.

Ebből pedig van bőven: a kocsinak tudnia kell kezelni a kerékpárosokat, a gyalogosokat, a kereszteződéseket és a többi autóval való bonyolult interakciókat. A Google szerint a lézerberendezéssel, radarral és kamerákkal felszerelt tesztautók az elmúlt évben gyorsan "megtanultak viselkedni" több ezer városi közlekedési szituációban. A robotpilóta már képes például "olvasni" a stopjelzéseket, ahelyett, hogy egy előre betáplált térképből következtetne ezekre, több száz tárgy között képes különbséget tenni, és az építési területek kezelésében is sokkalta megbízhatóbb már, mint korábban.

Ezzel együtt, az automata autó még messze van a tökéletességtől: fejleszteni kell többek között a sávváltás képességét és a rossz időjárás kezelését - olvasható az AP amerikai hírügynökség összefoglalójában.

Nagy kérdés, hogy mikor vezethetik be az önjáró járműveket. Sergey Brin, a Google társalapítója 2012-ben azt jósolta, hogy a nagyközönség öt éven belül kézbe veheti az új technológiát, és ezt az állítást azóta sem cáfolták vagy módosították.

 

Az biztos, hogy kezdetben az emberi vezetőnek készen kell majd állnia az irányítás átvételére, ha a számítógép hibázna. Hosszú távon azonban a cél az, hogy senkinek ne kelljen ülnie a vezetői ülésben - vagy legalábbis nem vezetőként.

Bár a Google-nek elég forrás áll rendelkezésére, hogy teljes autókat fejlesszen, erre csekély az esély. Sokkal valószínűbb az a forgatókönyv, hogy együtt fognak működni a nagy autógyártókkal, vagy a fejlesztés végén eladják a szoftvert. 

Időközben persze a hagyományos nagy autógyártók és a beszállítók (Bosch, Continental) is fejlesztik saját vezető nélküli modelljeiket. A Renault-Nissan vezérigazgatója például jelezte: reményeik szerint 2020-ra készen állnak saját fejlesztésű robotautójukkal.

Forrás: 
MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.11
A Ford és a Renault Csoport minap bejelentett egy mérföldkőnek számító stratégiai partnerséget,....
2025.12.11
Az elmúlt hetekben két újabb modellel bővült a nálunk is rohamtempóban sokasodó kínai autókínálat.....
2025.12.11
25 éve jelent meg a Bosch első adaptív sebességszabályozó rendszere. Bernhard Lucas veterán mérnök....
2025.12.11
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025.12.11.....
2025.12.10
Míg Nyugat-Európában a második világháború után több sikeres törpeautó is készült, a vasfüggöny....
2025.12.10
Japánban és a fejlődő országokban is igen népszerű a taxisok és a vállalkozók körében a Probox,....
2025.12.10
A legszűkebb garázsok sem jelenthetnek többé akadályt.   ..
2025.12.10
A felkelő nap országában mindig is az autó alsó határát feszegették, különösen a XX. század derekán....
2025.12.10
A Mazda fejlett biztonsági megoldások iránti elkötelezettségét tükrözi, hogy a vadonatúj Mazda CX-5....
2025.12.10
Autókat vittek el, törtek fel, azokból szerszámokat, barkácsgépeket és egyebeket loptak. A....