Tömegközelekedés

Villamosok nagypályán: új járművek, új vonalak Budapesten

2024.05.17.

Vadonatúj villamosok érkezhetnek Budapestre 2030-ig, a BKK folytatja a járműflotta megújítását. Bővülhet a hálózat is, akadálymentesítik a megállókat, és még több vonalon közlekedhetnek a már jól ismert alacsony padlós CAF-szerelvények – többek között ezek az elemei a BKK villamosokat érintő 2030-ig megvalósítandó fejlesztési terveinek. A cél az, hogy a jövőben a fővárosban közlekedők környezetbarát módon, kényelmesen, átszállás nélkül és mindenki számára hozzáférhetően utazhassanak Budapest különböző részei között, illetve a városrészeken belül is.

Budapesten már 137 éve, 1887 óta közlekednek a város képéhez szervesen hozzátartozó villamosok. Az elmúlt évtizedek alatt jelentős változásokon ment keresztül a fővárosi villamosközlekedés, értve ezalatt a hálózatot és járműveket egyaránt. A nemzetközi példák is azt mutatják, hogy egy élhető nagyvárosból nem hiányozhat az utasok által is az egyik legkedveltebbnek tartott közlekedési eszköz: az elmúlt időszakban számos helyen új hálózatot alakítottak ki, vagy visszaépítették a korábban megszüntetett villamosvonalakat. Budapest az világ élvonalában van a villamosközlekedést illetően: Párizst, Prágát vagy Bécset is megelőzve a magyar fővárosban üzemel a világ legforgalmasabb hálózata, és itt közlekednek a világ leghosszabb egyterű villamosai is. A villamosokat érintő fejlesztések a jövőben sem maradhatnak el a fővárosban.

„A bővülő villamoshálózat, valamint modern, légkondicionált és alacsonypadlós modern járművek együtt még jobb utazási élményt nyújtanak az utasok számára. Ezek a fejlesztések lehetőséget teremtenek arra is, hogy a közterületek is megújuljanak, ezzel élhetőbbé téve a fővárost. A villamos a XXI. századi modern Budapest közlekedésének egyik alapja” – mondta el Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere a fejlesztési terveket bemutató sajtótájékoztatón május 16-án.

Bővülő hálózat

A Budapesti Közlekedési Központ tervei szerint számos villamosokat érintő fejlesztések lehetnek Budapesten 2030-ig, melyek az Európai Unió társfinanszírozásával valósulhatnak meg.

„A BKK célja az, hogy minél többen válasszák a közösségi közlekedést Budapesten és a közösségi közlekedés járművei 100%-ban elektromos hajtással, még környezetbarátabb módon működjenek. Az előbbihez az is kell, hogy a közösségi közlekedés versenyképes legyen időben, kiszámíthatóságban, kényelemben az egyéni gépjárműközlekedéssel szemben. A meglévő villamoshálózat még különálló részeinek összekötése, azok meghosszabbítása (különösen a külsőbb városrészekben) közelebb hozza egymáshoz a nagyobb lakóterületeket és munkahelyeket, csökkenti az átszállások számát, kiszámíthatóbbá tesz a mindennapi utazásokat. Az új legkondicionált, alacsonypadlós szerelvények hozzáférhetőbbé és még vonzóbbá teszik a közösségi közlekedést. A Budapesten már bevált villamostechnológia mindezt környezetbarát módon, nagykapacitással nyújtja ezért nagyon sok helyen ez az ideális választás Budapest számára is” – hívta fel a figyelmet a legfontosabb feladatokra Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója.

Új szakasz Pesterzsébet központjában

Kényelmesebb és versenyképesebb lehet a közösségi közlekedés a XX. kerületben is a fejlesztéseknek köszönhetően. A tervek szerint kétvágányúsíthatják a Török Flóris utcai szakaszt, a Topánka utcában pedig új vágányokat fektethetnek majd. A villamosok végállomása az elkészülő, az EU által finanszírozott tervek alapján a Topánka utca és a Helsinki út csomópontjának közelében helyezkedik majd el. A fejlesztésnek köszönhetően Pesterzsébet sűrűn lakott központjából a jelenleginél gyorsabban és kényelmesebben lehet majd elérni a belvárost, illetve az M3-as metró vonalát is, hiszen így a 3-as villamos is hosszabb útvonalon, egészen a XX. kerület központjában található lakótelepig közlekedhetne. A szakemberek a projekt előkészítése során a későbbi hálózati fejlesztési tervek megvalósíthatóságát is szem előtt tartják: a pesterzsébeti Topánka utcai szakaszt úgy tervezik meg, hogy később akár Csepelig, majd – amennyiben új híd épül a Dunán – akár a XXII. kerületig közlekedhessenek a villamosok.

A pesterzsébeti fejlesztéssel egyidőben megépülhetnek a vágányok a 2-es villamos vágányaihoz kapcsolódva a Közvágóhídnál a Kvassay-áttörésnél is, így a jelenleginél rövidebb idő alatt tehetnék meg az utat a szerelvények Pesterzsébet és pesti belváros között.

Villamos a XVIII. kerületi Gloriett-telepig

Hamarosan elkezdődhet a szintén Európai Unió által biztosított forrásból finanszírozni tervezett 42-es villamosvonal meghosszabbításának a tervezése. Ez az első lépése annak, hogy a jövőben a jelenleginél jelentősen gyorsabban és sokkal kényelmesebben legyen elérhető az M3-as metró a XVIII. kerületi Gloriett-, Szent Lőrinc- és Havanna-telepről, és lényegesen könnyebbé válhat a Kispesti temető és a Bozsik Aréna megközelítése is, a villamosvonal új szakasza ezeket is érinti majd. A 42-es villamosvonal meghosszabbításáról további információk érhetők el a BKK oldalán.

Újbuda–Újpest-villamostengely

Gyors és kényelmes közlekedést lehetővé tevő kötöttpályás kapcsolat valósulhat meg a belvároson keresztül Dél-Buda és Észak-Pest között, ha megépül az Újbuda–Újpest-villamostengely. Hamarosan elkezdődhet a projekt előkészítése és tervezése, amelynek előfeltétele a BKK által benyújtott, ezt a tervezési projektelemet is tartalmazó támogatási kérelem jóváhagyása; ezek az első lépések ahhoz, hogy visszatérhessenek a villamosok a Bajcsy-Zsilinszky útra és a Váci út déli részére.

Ennek a támogatási kérelemnek a jóváhagyása a feltétele a 3-as és a 42-es villamos meghosszabbításának előkészítésére és tervezésére is. A projekt megvalósulásával a budapesti villamoshálózat több évtizede hiányzó szakasza épülhet vissza. A vágányok építése lehetővé tenné, hogy a szerelvények Észak-Pesttől egészen Dél-Budáig közlekedjenek, vonzó közösségi közlekedési lehetőséget nyújtva az utasoknak a belvároson keresztül. Az Újbuda–Újpest-villamostengellyel kapcsolatban a BKK oldalán további információk érhetők el.

Kötöttpályás közlekedés a Szegedi úton és a Műegyetem rakparton

A BKK számít arra, hogy a 3-as villamos északi szakaszán is megvalósulnak a kormányzat által tervezett fejlesztések: a Szegedi úti felüljáró megépítésével és a vágányok átvezetésével Zugló és Angyalföld között is közvetlen kapcsolat jönne létre.

A közlekedésszervező szintén reméli, hogy az ígéreteknek megfelelően elkezdődik a Szent Gellért tér és az újonnan létrejött BudaPart városrész közötti villamosvonal megvalósítása is. A Műegyetem rakparton és a Pázmány Péter rakparton közlekedő villamosvonal a Szent Gellért téren csatlakozna a jelenleg is meglévő hálózathoz, innen Buda északi része, vagy a Szabadság hídon át Pest felé is közlekedhetnek majd a szerelvények.

Borbás Péter Dániel, a BKV villamos üzemigazgatója köszöntőjében arról beszélt, hogy „a BKV – a budapesti közösségi közlekedés legnagyobb szolgáltatójaként – munkanapokon csaknem 950 ezer utast juttat el úti céljához villamosokkal. Mint mondta, üzemeltetőként pontosan látják, hogy az élhetőség és a hosszútávú fenntarthatóság egyik eleme a közösségi közlekedés szerepvállalásának növelése. Ezt azonban csak jó minőségű szolgáltatással, például az eljutási idő csökkentésével és az utazási komfort növelésével lehet elérni. Éppen ezért a BKV támogatja a villamosfejlesztési elképzeléseket, és vállal szerepet azok munkálataiban, amelyek eredményeként az üzemeltetési körülmények is javulnak.”

A villamoshálózat fejlesztése során az azt kiszolgáló létesítmények is megújulhatnak az elkövetkező időszakban: a tervek szerint 2026-ra Angyalföld kocsiszín is alkalmas lesz a CAF-villamosok tárolására és karbantartására, 2030-ig pedig Ferencváros kocsiszínben valósulhatnak meg a tervezett fejlesztések.

Korszerű, modern járművek

Már az idén megérkeznek az első villamosok abból az 51 szerelvényből álló flottából, amelyeknek köszönhetően a jelenlegi 30%-ról mintegy 40%-ra növekedhet az alacsony padlós villamosok aránya Budapesten, így a mai 59%-ról 67%-ra nőhet a fővárosban alacsonypadlós járművel utazók aránya. Az akadálymentes, klímával felszerelt, a jelenkor elvárásainak mindenben eleget tevő járművek az eredetileg 2014-ben aláírt, majd a 2021 utáni BKK-menedzsment által újratárgyalt szerződés és az opciós lehívási lehetőség meghosszabbításának köszönhetően a jelenlegi piaci áraknál kedvezőbben érkeznek 2024 és 2026 között Budapestre.

Az újonnan forgalomba álló szerelvényeknek köszönhetően a 2-es, a 23-as, a 24-es, az 51A, valamint a 62-es és a 62A vonalokon is megjelenhetnek az alacsony padlós villamosok. A megújuló járműállomány lehetőséget ad arra is, hogy a jelenleginél több modern szerelvény közlekedjen azokon a vonalakon, ahol már most is közlekednek a korszerű járművek, így többek között az 1-es, a 14-es, a 42-es, az 50-es és a 69-es villamosvonalakon is tovább bővülhet a kényelmes alacsony padlós villamosok száma.

A BKK beruházási igazgatója, Horváth László hangsúlyozta: „A hamarosan érkező 51 CAF-szerelvény mellett további járművek beszerzése is esedékessé válik a jövőben: a BKK már dolgozik annak a tendernek a kiírásán, amelynek köszönhetően akár 110 új, korszerű villamos érkezhet a jövőben a fővárosba. A 2022-ben elkezdett műszaki előkészítésnek, egyeztetéseknek, majd eredményes hatósági eljárásnak köszönhetően 2024. január 29-én előzetes típusengedélyt szerzett a BKK. Az új járművek beszerzése során kiemelt cél, hogy a teljes hosszában átjárható, klimatizált, alacsony padlós szerelvények alkalmazkodjanak a jelenlegi peronokhoz, alagutakhoz és áramellátási rendszerhez, emellett megfeleljenek a már jelenleg is meglévő hálózaton való közlekedésnek.”

A több mint száz szerelvény akkor érkezhet majd meg Budapestre, ha rendelkezésre állnak az új járművek beszerzéséhez szükséges források. A BKK, mint Budapest felelős közlekedésszervezője a források rendelkezésre állásától függetlenül már előkészítette a projektet, és mindent megtesz annak érdekében, hogy vissza nem térítendő forrás bevonásra kerüljön annak érdekében, hogy minél előbb utazhassanak majd a fővárosban közlekedők a modern villamosokkal.

Akadálymentes közlekedés

Az alacsony padlós villamosok mellett a megállók akadálymentesítése is kulcsfontosságú kérdés. Jelenleg a fővárosban található villamosmegállók több mint 40 százaléka felel meg ezeknek az elvárásoknak, de az alacsony padlós szerelvények nem csak ezeket a megállókat érintik: olyan vonalakon is közlekednek a modern CAF-szerelvények, ahol még nem történt meg a megállók átépítése. A BKK továbbra is elkötelezett a témában: az elkövetkező két évben újabb 21 megálló válhat akadálymentessé, 2026-ig a 2-es, az 50-es és 56-os villamosvonalak mentén található peronok újulhatnak meg, a források rendelkezésre állásától függően pedig további helyszíneken is megvalósulhat az akadálymentesítés.

A 2030-ig tervezett budapesti villamosfejlesztések, illetve azok előkészítő, valamint tervezési munkálatai az Európai Unió társfinanszírozásával valósulhatnak meg.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.07
Továbbra is az M4 Sport közvetíti a Forma-1-es világbajnokságot Magyarországon. Az erről szóló....
2025.12.07
Az ETSC közlekedésbiztonsági szakértői szerint az egyre növekvő SUV-méretek fatális gázolásokat,....
2025.12.07
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: A Mikulás sem kivétel. ..
2025.12.07
Taxiként és rendőrautóként, valós körülmények között vizsgázik a Toyota Crown Sedan FCEV. ..
2025.12.07
Különleges Mikulás ajándékkal köszöntötte a tekintélyes, és népszerű motoros túra magazin, a R....
2025.12.07
Pályafutása első Forma-1-es világbajnoki címét nyerte vasárnap Lando Norris, a McLaren brit....
2025.12.07
A Wizz Air három debreceni járatát is újraindítja a 2026-os nyári menetrendi időszakban, így Tel....
2025.12.07
Az egyik eset Angyalföldön, a másik Szentgotthárdnál történt – közölte az Országos....
2025.12.07
A teherfuvarozást érintő úthasználati díjakról szóló átfogó intézkedéscsomag célja mindenekelőtt a....
2025.12.07
A japán gyártó sportrészlege, a Toyota Gazoo Racing (TGR) elmélyíti a két éve kezdett....