Wolfsburg

A VW átalakulásai: autógyárból mobilitási szolgáltató

2021.04.08.

A jövő az elektromobilitásé – ehhez a sokak által vitatott fejlődési irányhoz szolgáltatott újabb adalékokat a Volkswagen, amikor a wolfsburgi mamutcég vezetői az elmúlt hetekben zajos médiafelhajtások közepette körvonalazták nagyratörő fejlesztési terveiket. Legfontosabb üzenetük, hogy legkésőbb 2025-ig az e-autózás globális piacvezetőjévé akarnak előlépni, ugyanakkor mélyreható szerkezetváltásokat hajtanak végre, hogy megfeleljenek az új mobilitási kihívásoknak.

Szerző: Heimer György

Nagyot és sokat ígérnek. A március végén megrendezett média napon Herbert Diess, a Volkswagen AG vezérigazgatója többi között kijelentette, hogy felgyorsítják e-offenzívájukat, 2030-ig a tisztán elektromos járművek aránya az európai értékesítésekben 70, az amerikai és a kínai piacokon 50 százalékra nő, ami az eddigi célszámok megkétszerezését jelenti. 2022-ig csoportszinten 27 MEB platformra épített új akkus modellt hoznak piacra. (A MEB – Modularer E-Antriebs-Baukasten az elektromos VW modellek rugalmasan módosítható, közös alvázplatformja.) A tavaly startolt ID.3 után az idei év első felében az összkerékhajtású ID.4GTX1 nyitja a sort, majd az év második felében jön a sportos ID.51, ősszel pedig Kínában debütál az ID6X, egy hétüléses elektromos suv. Az ígéretek közt szerepel, hogy az ID32 jelű villanyautó forgalmazását a tervezettnél két évvel korábban, 2025-re előre hozzák, méghozzá a jelenleginél jóval olcsóbban, 20 ezer euró körüli alapáron.

E célok megvalósítása érdekében a következő öt év folyamán a VW nem kevesebb, mint 46 milliárd(!) eurót tervez befektetni az elektromobilitásba és a meglévő modellválaszték hibridizációjába. Több más konkurenssel ellentétben a márka nem kívánja magát elkötelezni a belső égésű motorok kivezetésnek végleges dátuma mellett. Sőt, minden meglévő alaptípus, így a Golf, Tiguan, Passat, vagy a T-Roc esetében a hagyományos benzines-dízeles hajtásláncok mellett, lesznek majd hálózatról tölthető, plug in változatok, s azok e-hatótávja elérhetik majd akár a 100 kilométert is. A cégvezetés ugyanakkor nem győzi hangsúlyozni, hogy az ambiciózus tervek szilárd pénzügyi alapokon nyugszanak. Igaz a világjárvány okozta gazdasági visszaesés következtében a tavalyi mintegy 9,3 millió darabra rugó járműértékesítés elmaradt a 2019-ben elért 10,9 milliótól, de a cégcsoport megőrizte nyereségességét, a gazdálkodás mutatószámai jók. Derűlátásukat növeli, hogy legnagyobb piacukon, Kínában már felfutóban a kereslet, Észak-Amerikában, öt évvel a rossz emlékű dízelbotrány után számos új, az ottani igényekre szabott modellel térnek vissza. A vén kontinensen az ID.3 1st Edition tavalyi rajtja után az e-járművek aránya ugrásszerűen 10,5 százalékra nőtt a 2019-évi 1,9 százalékról, s a VW-csoport Nyugat-Európában a teljesen elektromos szegmensben első helyre került mintegy 25 százalékos részesedéssel. Az idén mindösszesen 1 millió elektromos jármű szállításával számolnak.

A szoftver meghatározó alapérték

Ám korántsem csak mennyiségi növekedésekről van szó. Az Accelerte (gyorsítás) névre keresztelt stratégia értelméban a szoftverintegráció és a digitalizálás a járművek alapértékévé válik, vagyis mindennek nyomán a cég a mai autógyártási profilt levetve szoftverorientált szolgáltatóvá akar előlépni. A VW zsargonjában a „szoftveralapú termék” az önvezetéstől a digitális ügyfélélményen át az új, adatalapú üzleti modellig sok mindent jelent. „Az e-mobilitás csak a kezdet, az iparág igazi rombolása még előttünk áll” – fogalmazta Ralf Brandstatter a személyautókért felelős igazgatótanácsi elnök. Mint ahogy a témában kiadott közlemény is magyarázza, a jövőbeli járműgenerációkat lényegesen kevesebb változatban készíti majd a gyártó (a szoftverintegráció eredményeként). Az egyedi konfigurációt így nem a vásárlás során kiválasztott hardver határozza meg. Az autó lényegében az összes felszerelést a fedélzetén hordozza, az ügyfél a kívánt funkciókra bármikor, igény szerint (on demand) az autóban elérhető digitális ökoszisztémán előfizethet. Ezzel jelentősen egyszerűsödik a gyártási folyamat is. Megjegyzendő, hogy ez igencsak nagyra törő cél, elvégre az ID.3 piaci bevezetésének idején arról is sok hír szólt, hogy a VW még az alapvető szoftverproblémákkal is nehezen tud megbirkózni. Most azt ígérik, hogy az ID.Digital nevű projektcsapat 2021 nyarától 12 hetes ciklusokban készíti elő a távoli szoftverfrissítéseket, így a jármű a teljes élettartama során naprakész marad, az új funkciók pedig még jobbá teszik a kocsikat.

Minden, ami akku, töltés és energia egy kézben

Grafikák: Volkswagen

Az elektromobilitási átalakulások sarkalatos része az akkumulátor- és a töltéstechnika, s mint ahogy a március közepén megtartott Power Day rendezvényen elhangzott: az akkufejlesztésektől az újrahasznosításig minden ilyen, a versenyképességet alapvetően meghatározó feladatot saját kézben akarja tartani a VW. „Célunk az akkumulátorok költségeinek csökkentése, miközben nő a hatótáv és a teljesítmény” – hangoztatta Thomas Schmall, az igazgatótanács témában illetékes tagja. A tervezett saját gyártáson túl az egységesített akkucella jelentős költségelőnyökkel kecsegtet: 2030-ban már a konszern járműveinek 80 százalékát lefedhetik, és mindennek eredményeként – így Schmall – az akkumulátorok kilowattóránkénti átlagköltsége 100 euró alá csökkenhet, vagyis az e-autó megfizethető hajtástechnikává válhat.

Az akkumulátorcellák iránti növekvő kereslet kielégítése érdekében a cégcsoport nagy erővel akarja bővíteni gyártókapacitását. Tervek szerint 2030-ig összesen 6 akkugyárat helyeznek üzembe, mindegyiket Európában, éves szinten összesen 240 GWh teljesítménnyel. Az első két gyár közül az egyik a svédországi Skelleftea-ban a Northvolt vállalattal együttműködésben, a másik pedig a németországi Salzgitterben startol, s megújuló erőforrásokból származó energiával üzemelne. A többi gyár telephelyéről még nem született végleges döntés, de hírek szerint az egyik Közép-Európában épülne.

Az elektromos értékteremtési lánc integrációját a töltőhálózat nagyarányú bővítésével is erősítik. E tervek azzal számolnak, hogy 2025-re a VW mintegy 18 ezer nyilvános gyorstöltő-állomást hoz létre és üzemeltet majd közösen partnercégekkel, ami a jelenlegi gyorstöltő-hálózat megötszörözésének felel meg. Így a már korábban több vezető autógyártóval létrejött IONITY vegyesvállalat mellett a BP-vel mintegy 8 ezer állomást építenek szerte Európában. A 150 kW teljesítményű gyorstöltőkből a BP és az Aral benzinkútjain 4 ezer létesül, főként Németországban és Nagy-Britanniában, de a fejlesztésekből az olasz és a spanyol autópályák, városi régiók sem maradnak ki. Az Európán túli hálózatbővítési tempója talán még gyorsabb. A VW érdekeltségű Electrify America mintegy 3500 „villanykútat” tervez Észak-Amerikában, Kínában pedig 2025-ig, az ottani CAMS vegyesvállalat 17 ezret. Újabb fontos projektként emlegetik, hogy a VW a privát és a nyilvános energiarendszerekbe is integrálni kívánja elektromos autóit. A napelem-rendszerekből érkező, megújuló forrásból származó elektromos energia ezután akár az autóban is tárolható lesz, ahonnan szükség esetén az visszatáplálható a háztartások hálózatába. Mindennek eredményeként az ügyfelek kevésbé függenek majd a nyilvános elektromos hálózattól, költséget takaríthatnak meg és csökkenhet a széndioxid-kibocsátás is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....