VW

A VW TSI evo2 motor: Mi az újdonság?

2023.01.17.

A Volkswagen a közelmúltban tovább optimalizálta a legkelendőbb 1.5 TSI benzinmotorját, és most az első európai modellekbe a legújabb generációt építi be. Az öt legfontosabb újítást tartalmazza jelen cikkünk.

 

Az 1.5 TSI evo2 számos Volkswagen modell alapmotorjaként használható, de jelenleg csak a T-Roc és a T-Roc Cabriolet modellekbe kerül beépítésre.

Mint ismeretes, a Volkswagen teljes gőzzel hajtja előre villamosítási offenzíváját. A vállalat célja, hogy már 2030-ban az európai eladásainak 70 százalékát e-modellekkel érje el.

Emellett a fontos belsőégésű motorok, például az 1.5 TSI további fejlesztéseket kapnak. A wolfsburgi vállalat egyrészt így akarja felkészíteni a motorokat a jövőbeli globális károsanyag-kibocsátási normákra. Másrészt a gyártó belső égésű modelljei továbbra is keresettek lesznek számos piacon - különösen ott, ahol az elektromos mobilitás a töltőinfrastruktúra hiánya miatt csak lassan indul be.

Az EA 211-es család kompakt TSI motorjai 2012 óta a globális vásárlók körébe tartoznak. A wolfsburgi székhelyű vállalat évente több mint négymilliót gyárt belőlük három kontinens tizenegy helyszínén.

Már a 2012-es debütáláskor - akkor még háromféle lökettérfogatváltozatban - is számos csúcstechnológiás funkcióval érkeztek. A szigorúan könnyűszerkezetes építésnek köszönhetően súlyuk akár 21 kilogrammal csökkent elődeikhez képest. De a legújabb fejlesztési fázisban lévő EA 211 evo2 is tartalmaz néhány érdekes újítást.

1. Kipufogógáz-tisztítás

A fejlesztők például a háromutas katalizátort és a benzin részecskeszűrőt egy modulban közelebb helyezték a motorhoz (MAR = motorhoz közeli kipufogógáztisztítás), ami a beszámolók szerint tovább javította a kipufogógáztisztító rendszer hatásfokát.

Ez lehetővé teszi a nemesfémek felhasználásának csökkentését a gyártás során, és egyúttal megteremti a jövőbeli kipufogógáz-kibocsátási szabványok alapját.

2. Hengerlekapcsolás

A vállalat szerint az 1,5 literes evo2 tüzelőanyag-fogyasztásának csökkentését szolgáló kulcsfontosságú technológiai elem a fejlett ACTplus hengerlekapcsoló rendszer - a wolfsburgi és salzgitteri üzemek közös fejlesztése.

A hangsúly a két henger le- és felkapcsolásának javításán volt, hogy a motor zavartalanul működjön. A kéthengeres üzemben optimalizálták az égési folyamatot, és ezáltal kibővítették az aktív hengerlekapcsolás alkalmazási körét.

Az ACTplus esetében a második és a harmadik henger alacsony és közepes terhelésnél és fordulatszámnál nem tüzel. Az átállás állítólag alig észrevehető. Az aktív hengerek hatásfoka nő, míg a középső hengerek nagyrészt veszteség nélkül működnek - amikor a gázt újra kinyitjuk, ismét aktívvá válnak.

3. Hatékonyság

Az 1.5 TSI a VTG kipufogógáz-turbófeltöltő mellett további csúcstechnológiás alkatrészeket kínál, például 350 bar nyomású befecskendező rendszert, plazmaszórt hengerbevonatot és öntött hűtőcsatornákkal ellátott dugattyúkat. Az autógyártó szerint ezek az intézkedések lehetővé teszik az optimalizált égést és ezáltal a hatékonyság növelését a korábbi változathoz képest.

4. Égési folyamat

Az 1,5 literes TSI evo1-ből ismert TSI-evo égési folyamat a TSI-evo2 generációban folytatódik. Az égéstér hűtésének optimalizálása mellett a döntő tényező ismét a Miller-ciklus - a szívószelepek korai zárása magas sűrítéssel - és a már említett VTG feltöltési technológia szimbiózisa.

5. Meghajtástípusok

A TSI-evo2 motorokat úgy tervezték, hogy olyan üzemanyagokkal működjenek, amelyek regeneratív módon előállított összetevőket tartalmaznak - ez elsősorban a jövőbeli életképességüket hivatott biztosítani. Ezenkívül különböző hibridizációs szakaszokra is alkalmasak. A plug-in koncepcióban így 200 kW (272 LE) rendszerteljesítmény lenne lehetséges.

A négyhengeres motor azonban kezdetben 110 kW (150 LE) teljesítménnyel lesz elérhető. A Volkswagen első modelljei, amelyeket az új erőforrással szállítanak, a T-Roc és a T-Roc Cabriolet.

Cs.A.-Ő.P.

Cikkünk megírását az InterCars támogatta.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.07
Elgázolt egy embert a vonat a Békés vármegyei Tótkomlóson egy átjáróban  - közölte a Mávinform a....
2024.05.06
A Stellantis akoljában nem sok egyéniség születik, az Opel Corsa picit mégis más, mint a többi....
2024.05.06
Megérkezett a tavaly év végén beharangozott, megújult Lexus UX hibrid: a minden részletében....
2024.05.06
Amíg nálunk egyelőre nem jelentették be a Mazda6 utódját, addig a hatalmas piacnak számító Kínában....
2024.05.06
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.06
Baleset miatt jelentős torlódás alakult ki az M3-as autópályán a Budapest felé vezető oldalon, a....
2024.05.06
Soha vissza nem térő alkalom, hogy befotózhattam a Toyota Gazoo Racing gyári tréningautójába,....
2024.05.06
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....
2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....