Könnyebb szerelhetőséget ígér a Mercedes Tomorrow XX programja

2025.12.21.
Amellett, hogy egyre szigorodnak a károsanyag-kibocsátási normák, a gyártási folyamatot is igyekeznek a gyártók zöldíteni. Például a JLR csupán a műszerfalba szerelt magnézium elemek eltávolításával 50 000 tonna CO2-t spórol meg évente, míg az új BMW iX3 tömegének közel harmadát újrahasznosított anyagok adják. Nyilván a Mercedes sem ül tétlenül, és nem félnek visszatérni a gyökerekhez sem, nevezetesen a: csavarokhoz. A Tomorrow XX program keretében igyekeznek olyan megoldásokat találni, amikkel növelhetik egy adott alkatrész élettartamát és szerelhetőségét, ezzel fenntarthatóbbá téve azt. Erre remek példa, hogy a jövőben egy Mercedes-Benz fényszórója nem ragasztva lesz, mint most, ezáltal nem kell egyben cserélni borsos összegekért, hanem akár külön komponenseket is pótolhatunk, és csavarok segítségével könnyedén szétszerelhetjük. Ezzel egyébként a fényszóró egyes részei is könnyebben újrahasznosíthatóak, mintha egy nagy egységként kerülnének a kukába. Ennél azonban jóval messzebb is mennek persze. Például rájöttek, hogy miként lehetne újrahasznosítani az elhasznált légzsákokból kinyert, majd üvegszállal erősített poliamidot. Ezekből motortartó bakokat vagy szelepházakat gyártanának, míg más leselejtezett jármű alkatrészekből remek alvázburkolatot lehet önteni. Mostanra talán azt is elfogadta a világ, hogy az igazi bőrüléseknek leáldozott – azoknak strapabírásával és remek illatával együtt, de szó sincs róla, hogy ne lenne alternatívájuk. A Mercedes szerint a használt gumikból remek műbőr állítható elő, amik bio fehérjékkel vegyítve nem csak megszólalásig hasonlítanak az igazi bőrre, de kétszer olyan erősek és strapabíróak is, mint az igazi bőr. Mindenképp érdemes lesz figyelni, hogy merre halad a projekt a jövőben, mert a prémium gyártók segítségével hamarabb érhetünk el fontos mérföldköveket a fenntarthatósághoz vezető úton. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

Fényűző Unimoggal ünnepli a munkagép 80. születésnapját a Mercedes

2025.12.21.
Az Unimog a háború utáni Németországban mezőgazdasági járműként indult, és a Mercedes csak 1951-ben vette át a gyártását. Azóta azok a közüzemi vállalatok, mentőszolgálatok, hadseregek és Dakar-ralin induló csapatok használják a márka típusait, amelyek kompromisszummentes terepjáró-képességeket, nagy munkabírást, robusztusságot és megbízhatóságot várnak el egy haszonjárműtől. A márka ebben a hónapban ünnepli 80. születésnapját, és ennek alkalmából a Mercedes új stílusban alakította át a cég termetes haszongépjárművét. A Hellgeth Engineeringgel együttműködve olyan showautó jött létre az U 4023-as típus alapjain, amely igazi luxusautó és kőkemény off-road gép egyben. Ez az egyedi modell ötvözi a szokásos unimogos műszaki megoldásokat a prémium anyagokkal és a feltűnő stílussal. A műszaki alapokat továbbra is egy U 4023-as Unimog adja az extra nagy hasmagasságot lehetővé tevő portáltengelyekkel, a masszív létraalvázzal és három zárható differenciálművel. A legnagyobb változás az új, 7,7 literes OM 936 hathengeres dízelmotor, amely a régi, 5,1 literes, 231 lóerős, 900 Nm nyomatékú soros négyhengerest váltja fel, és kereken 300 lóerőt és több mint 1000 Nm-t képes a kerekekre küldeni. A Mercedes állítása szerint a hathengeres hajtáslánc a korábbinál nagyobb tapadást és simább sebességváltásokat biztosít, miközben a teherautó legendás terepjáró képességei változatlanok maradnak. A külső megjelenés a nyers erőt hangsúlyozza, olyan, mintha egy szponzormatricák nélküli Dakar versenykamiont látnánk. Számos új kiegészítővel és finomítással rendelkezik a luxus Unimog, beleértve az átdolgozott hűtőrácsot, lökhárítót és oldalsó küszöb elemeket, valamint az egyedi platópaneleket. A matt szürke festés, a 20 colos Beadlock kerekek és az egyedi LED-es fényszórócsomag szintén modern megjelenést kölcsönöznek a 4023-asnak. A MirrorCam technológia lényege, hogy a hagyományos tükröket digitális kamerákkal és monitorokkal helyettesítik, ami a Mercedes szerint mind terepen, mind a szűk városi térben hasznos. A négyüléses utastérben kiváló minőségű bőrüléses, kontrasztos varrások, LED-es hangulatvilágítás és bőr padlószőnyegek találhatók. Ez egy szürreális keveréke a luxusnak és a praktikumnak, mintha egy ötcsillagos szállodai lakosztályt rögzítettek volna egy hegyi mentőautóra. A Mercedes kiemelte, hogy ez a feljavított Unimog nem csupán stílusgyakorlat. A showautót jövőre egy fontos ügyfél teszteli majd, hogy valós adatokat gyűjtsön a lehetséges jövőbeli fejlesztésekhez. Ha a cég úgy ítéli meg, hogy lenne rá kereslet, ez a luxuskivitel akár gyártásba is kerülhet. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
Címkék: 

Ekkora a forgalom az autópályákon 2025-ben Ausztriában

2025.12.21.
Jó útat Ausztria. Hírdeti az ASFINAG oldala. 13 Asfinag (Osztrák Autópályafenntartó) forgalomszámláló állomás található Burgenland autópályáin és a gyorsforgalmi utakon. A VCÖ elemzése szerint az S31, a Wulkaprodersdorf közelében lévő burgenlandi gyorsforgalmi úton a legnagyobb százalékos autóforgalom-növekedést (+3,4 százalék) tapasztalták. Abszolút számokban az A4 (Keleti Autópálya)  Bruckneudorf közelében vezeti a listát, több mint 20 millió megszámlált járművel. Vannak azonban olyan szakaszok is, ahol az autóforgalom csökkent az előző évhez képest. Ilyen például az S31 Weppersdorf közelében (-0,7 százalék) és az A4 Zurndorf közelében (-1,5 százalék). „A túl nagy autóforgalom senkinek sem kellemes. A sofőrök gyakrabban akadnak el a dugókban, a lakosok zajtól és kipufogógázoktól szenvednek, és a környezet szennyezett” – mondja Michael Schwendinger, a VCÖ szakértője. Ezért még fontosabb a forgalmi torlódások csökkentésében rejlő lehetőségek kiaknázása. A mobilitásmenedzsment egy lehetőséget kínál. Ide tartoznak azok a vállalati kezdeményezések, amelyek arra ösztönzik az alkalmazottakat, hogy telekocsizzanak vagy használják a tömegközlekedést. Ez például tömegközlekedési jegyekkel vagy figyelemfelkeltő kampányokkal érhető el. A kerékpározásra való áttérés az autóforgalom csökkentésének egyik módja Ez különösen fontos a turisztikai régiókban. „Egyrészt elengedhetetlen a jó megközelíthetőség tömegközlekedéssel és kerékpárral; másrészt nagyon fontos a rendelkezésre álló lehetőségekről és azok használatára vonatkozó ösztönzőkről szóló információ” – mondja Schwendinger. Különösen az e-bike-kokkal akár 20 kilométeres távolságok is megtehetők, feltéve, hogy jó kerékpáros infrastruktúra áll rendelkezésre.  

Teszten hazánk legolcsóbb villanyautója, a Leapmotor T03

2025.12.21.
Úgy voltam vele, hogy, ha csak egy kicsit is sikerült átültetni valamit az óriási, 4,7 méteres C10 SUV barátságos hangulatából és okos megoldásaiból, akkor a Leapmotor T03-nak kimagaslóan jónak kell lennie a mikroautók között, ami nem is olyan rég még egy kihalt kategória volt, ám a kínaiak épp új életet lehelnek belé. És akkor megláttam: ott volt a szent gomb a kormányon, ami két kattintásra aktiválja a „quiet mode”-ot, azaz kikapcsolja az összes idegesítő sofőrsegédet: a túlbuzgó éberségfigyelőt és sávtartót, valamint a sebesség korlátozásra figyelmeztetést. Oh, igen, ebben a méretben is értik! Még akkor is, amikor a piac legolcsóbb villanyautójáról van szó. Ahogy értik azt is, hogy bár kulcsnélküli nyitás nincs, de van tetőablak, ami természetes fénnyel tágítja az apró kabin térérzetét, és aminek ugyanolyan pontosan állítható a helyzete az infotainment rendszerből is, mint a nagy testvérben. Vagy van tolatókamera és hátsó tárcsafék (hahó, ID.Buzz!). Mert ezek tényleg fontosak. Itt kapunk start gombot és gombos kulcsot is a pénzünkért, ezutóbbi kettőt megkaphatná mondjuk a C10 is. Legalább 5-6 éve nem láttam ilyen szegényes felbontású kijelzőt új autóban, cserébe olyan szinten és olyan egyszerűen magunkra szabhatjuk az autó alapvető viselkedését és hangulatát, hogy nem éreztem hiányát egyetlen fizikai gombnak sem. A piac legolcsóbb villanyautójaként természetesen a legolcsóbb műanyagokból, és még olcsóbb szövetekből építkezik a kabin, mégsem érződnek durvának, érdesnek, ráadásul az építési minőség messze túlmutat a jelenlegi európai budget kategórián. Amíg egy Dacia Springben túlélünk, a vezethetősége pedig gépies, munkás, addig a T03 olyan, mint egy kényelmes kabát. Egyáltalán nem fárasztó a használata, sőt, azon kapja magát az ember, hogy oda is szívesen elindul, ahová máskor teher lenne. Ennek pedig elsősorban az 1,1 tonnás tömeg az oka, amilyen kicsi adatot hagyományos kisautóknál sem nagyon találunk már, nemhogy egy villanyautónál. Ettől pedig olyan könnyed és uralható a használata, amilyet az első Mk2-es Swiftem óta nem éltem át. Persze mai fejjel nem tűnik túl erősnek, mégiscsak 12,7 másodpercre van szüksége, hogy elérje a 100 km/h-t (egyébként végsebessége 130 km/h), de akinek a 95 villanyos lóerő kevés 1,1 tonnához, annak nem volt igazán gyenge autója sosem. Városban dinamikusan használható, egyedül autópálya tempó mellett gondoljuk meg kétszer is az előzéseket.Nagyon aranyosak a 15-colos felnik, amik mögött végtelenül egyszerű futómű dolgozik, egyébként meglepően jól. Persze tele autóval azért már jobban érződtek és hallatszottak a kátyúk, de egyedül utazva kifejezetten simának érződött a saját kategóriájához mérten. Hangszigetelése is maximum versenytársaihoz képest mondható jónak, ám abba is csúnyán belerondítanak egy furcsa hanggenerátorral, ami kb. 32 km/h-ig fokozatosan magasabb hangszínre váltva búg minden gyorsításkor, mint amikor a Siemens Taurus vonatok elindulnak. Még álmomban is vissza-vissza tért ez a hang, és egyelőre Európában nem kikapcsolható. Talán majd egy jövőbeli frissítésnél gondolnak erre. Stabil az építés, nincs recsegés-ropogás, nem érezzük minden gombnál és szellőzőnél, hogy a kezünkben akarna maradni. Integrált fejrészes ülések vannak elől, amik bár vékonyak és egyszerűek, de nem kényelmetlenek. Se nem túl puhák, mint a Suzuki ülései, se nem dobnak le magukról, mint egy Daciában. Ezekben az ülésekben nem fárasztó egy városon átkelés, de még annál több sem, ami hatalmas szó ebben a kategóriában. És marad érdemben hátsó láb- és fejtér is. Szellősen megfér egymás mellett két felnőtt, és babaüléssel sem érződött túl szűkösnek a hely. A csomagtartó kicsi. Naná, hogy kicsi. Mégiscsak egy 3620 mm hosszú autóról beszélünk. Mindössze 210 literes. Azért állítva így is ügyesebben elnyel egy babakocsit, plusz mellette egy karton vizet és esetleg egy kisebb szatyrot, mint mondjuk egy Mini Cooper vagy egy Fiat 500, hiszen rendkívül mélyített. A párom nagy szerelme volt az utolsó smart forfour, és most újra belelátta annak karakterét és sziluettjét a T03-ba, nem ok nélkül. Nem csak hasonlítanak, de a koncepció is egészen hasonló: 5 évvel ezelőtt a smart számított a legolcsóbb villanyautónak Magyarországon. Direkt visszakerestem a 2019-es tesztemet róla, és akkor 7,3 millió forintot kértek a négyajtós smartért. Ez nyilván akkor is borzasztó soknak számított, de az volt a mondás, hogy drasztikusan csökken majd a villanyautók ára, ahogy terjednek és fejlődik az akkumulátor technológia. Nos, most itt vagyunk 2025 végén, és a piac legolcsóbb villanyautója 7 490 000 forintról indul (ha nem számoljuk hozzá az állami támogatást). Azóta ugyanis olyan szintű infláción ment keresztül a világ, pláne Magyarország, hogy a hagyományos modellek is a villanyosokhoz drágultak. Beszédes adat, hogy míg 5 évvel ezelőtt 3,9 millió volt a Suzuki Swift kezdőára, addig most 6,5 millió forint kedvezményesen. Így talán már más kontextusba kerül az árképzés. Komplexitás? Nos, az nincs. Színen kívül mást nem is tudunk választani a T03-nál. Így adott a 95 lovas villanyhajtás és a részben a VW által tulajdonolt Gotiontól érkező, 37,3 kWh bruttó kapacitású LFP akkumulátor, amivel nálam végül kb. 230 km-es hatótáv adódott, 16,08 kWh/100 km-es fogyasztás mellett. Ugyanakkor a fogyasztás negyedét a fűtés adta, hiszen végig 0 fok körül volt a kinti hőmérséklet. Szóval a gyárilag megadott értékek könnyedén hozhatóak lehetnek ideális körülmények között, ami megint csak oda vezet, hogy egy újabb Leapmotor terméket sikerült megkedvelnem. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

Az olcsó modellek után jövőre már a kínai prémiumautók tarolhatják le az európai piacot

2025.12.21.
Nagy előnyt adtak a hagyományos autógyártók Európában a kínai márkáknak, amelyek pedig Magyarországon is köszönték szépen a lehetőséget – a legrövidebben így foglalható össze a kínai márkák itteni térnyerése. Ez az európai trendeket követő magyar autópiacra is érvényes, mondhatni, ez a hazai piac egyik legizgalmasabb fejleménye az utóbbi években - mondta el a Bank360 számára készített elemzésben Hanczár Zsolt, az Euroleasing gépjármű divíziójának igazgatója, aki szerint 2026-ban már a következő fokozatra kapcsolunk a kínai prémium modellek megjelenésével. Még a magyar vásárlók erős árérzékenységét ismerve is váratlanul gyors és látványos térnyerés a szakma egészét meglepte. A BYD, az MG, majd az Omoda, a Jaecoo, legújabban pedig a Chery és a Leapmotor olyan ütemben növelik a magyar eladásaikat, hogy rövid idő alatt a nagy volumenben értékesített márkák közé kerülhetnek – miközben már a Dongfeng is egyre látványosabb modellekkel jelentkezik. Átvették a hagyományos gyártók elhagyott állásait A jelenség hátterében felfedezhető tényezők közül az egyik legfontosabbat a hagyományos gyártók kicsit elkapkodott és átgondolatlan, így többnyire kudarcba fulladt online értékesítési kísérletei jelentik. Ezek elbizonytalanították a legtöbb európai ország, köztük Magyarország kereskedői hálózatait, amelyeknek az új belépők kedvező feltételeket ajánlottak. Ez viszonylag gyorsan megteremtette azt az országos lefedettséget és szervizhátteret, ami különösen vidéken növelte a bizalmat. A kínai márkák ráadásul a potenciális vásárlóknak is kedvező feltételeket kínáltak, egyszerűbb felszereltségi struktúrával könnyítették meg a választást, és nem hiányzott az agresszív árazás sem. Mindezt egy erőteljes láthatóságot biztosító marketingkommunikációval fejelték meg. A BYD nevét például eleinte ki sem tudták mondani az emberek, az első szalonok megjelenése mégis szinte azonnal óriási érdeklődést váltott ki. A gyors területfoglalás eredményként a kínai gyártók mára hatékonyan fedik le a 15 millió forint alatti árszegmenst, ahol elsődlegesen a Suzuki-Dacia vonal alternatívái lettek, de jelentős volument vesztett a többi gyártó is az olcsóbb, kisebb kategóriájú autók szegmensében – jobb felszereltséggel, nagyobb mérettel és sokszor kedvezőbb árral. Egyelőre nem látszik komoly versenyhátránya sem a kínai márkáknak: nincs visszajelzés tömeges meghibásodásokról vagy elégedetlenségről. Irány a prémiumszegmens! Miután az olcsóbb modellek stabil részesedést szereztek, 2026-ban jön a következő lépcső: a kínai prémium kategória. Az a szegmens, amely Kínában szinte már teljesen kiszorította a hagyományos luxusmárkákat. Ráadásul a jövő év nem pusztán arról fog szólni, hogy megjelennek az igazán látványos kínai prémiumautók, hanem arról, hogy ezek egészen más minőséget és funkcionalitást fognak hordozni. Sorsdöntő kérdés, hogyan reagálnak erre a hagyományos autógyártók. Mivel nem minden szereplőnek lesz elég tartaléka az átállás finanszírozására, a kivonulás vagy beolvadás okozta piaci rés akár további lendületet is adhat a dinamikusan terjeszkedő kínaiaknak. Ezek ráadásul arra is ráéreztek, hogy milyen technológiai elágazáshoz érkezett az autóipar. Bár az elektromos autók térnyerése folytatódik, nagy potenciál van a hibridekben és nagy akkumulátoros plug-in hibridekben. Az utóbbiak a városban e-autóként, a városon kívül pedig akár 1000 km-es hatótávval teszik le a névjegyüket, miközben az elektromos autóknál a vártnál gyorsabb avulás és nagy értékvesztés okoz komoly csalódásokat. Miközben az tény, hogy a kétféle hajtáslánc meglétével elméletileg nagyobb a meghibásodás valószínűsége, a kizárólag az akkumulátor töltésére „szakosodott” benzinmotor árnyalja a képet: ehhez ugyanis olyan mérnöki tudás áll rendelkezésre, amely egészen hihetetlen megbízhatóságot és tartósságot jelent a gyártásnál, hiszen csupán egy szinte mindig optimális működési tartományban használható, egyszerű motorra van szükség. A hagyományos szegmens is átalakulóban van Bár elsőre azt hihetnénk, hogy a kínai e-autókra kirótt, szigorúbb uniós vámok jól jöttek a hagyományos európai gyártóknak, a helyzet ennél lényegesen árnyaltabb. Egyfelől ezek az intézkedések az európaiak gyártási stratégiáját és ellátási láncait is érintik. Másfelől még nőtt is miattuk a nyomás a régebbi piaci szereplőkön, mert a távol-keleti gyártók ügyesen megkerülték a vámokat azzal, hogy benzines és hibrid autókat hoznak be – azaz a hagyományos szegmensekben is hirtelen nagyon komoly versenytársat kapott az európai autóipar. Nem véletlen, hogy a kínai autók megjelenése több országban okozott és okoz gyárbezárásokban, adóbevételek kiesésében, beszállítói láncok megakadásában jelentkező problémákat. Mindezt úgy, hogy közben az EU egyéb szabályozási lépései sem könnyítették meg az autógyártók működését. Ezek közé tartozik a környezetvédelmi és kibocsátási előírások szigorodása (Euro 6-7 normák, flottaszintű CO₂-kibocsátási plafonok), de az akkumulátorgyártásra és -újrahasznosításra vonatkozó keretek vagy a keményedő biztonsági előírások (például a kötelező vezetéstámogató rendszerek) is egyszerre növelik a költségeket és szűkítik a gyártók mozgásterét. Valamivel visszafogottabb a fogyasztóvédelmi és digitális szabályozások hatása, ám összességében az európai autógyártásnak minden korábbinál összetettebb működési környezetet jelent, hogy egyszerre kénytelen reagálni a környezetvédelmi, technológiai, versenypiaci és szabályozási nyomásra. Ezzel együtt az olyan nagy piaci szereplők, mint a Volkswagen, a Renault, a Stellantis vagy a Hyundai csoport láthatóan igyekszik felvenni a kesztyűt azzal, hogy kifejezetten látványosan erősítik elektromos és kisautó-portfóliójukat. A nagy német prémium márkák is előre menekülnek, de összességében óriási kihívásokkal néznek szembe az európai piacon. Hiszen, ha 5-6 új belépő kínai márka egyenként csak 1,5-2 százalékot visz el a piacból, az már akár el is lehetetleníthet egy olyan szereplőt, amely összességében 3-4 százalékpontot is elveszít a korábbi 6-8 százalékos részesedéséből. Ráadásul nem a prémium szegmens jelentheti az egyetlen nagy és új csatateret a régi és az új szereplők között: a kishaszonjárművek piacán a kínaiak eddig lassabban haladtak, de 2026-ban itt sem kizárt egy fordulat. Ebben a szegmensben szintén kiemelten fontos döntési faktor az ár, ezt pedig a kínaiak ki tudják használni, ha itt is képesek hozni a személyautóknál tapasztalt ár-érték arányt.
Címkék: 

Idén is felragyogott az ország legnagyobb „karácsonyfája” a Megyeri hídon

2025.12.21.
Aki a karácsonyfát ábrázoló Megyeri hídnál jár, pillantson fel, de ne feledja, hogy fotózni csak biztonságos helyről szabad, az úttesten megállva semmiképp! Fotó: @ondok.lilla.photography További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
Címkék: 

Kollektív elbocsátást jelentett be az egyik legnagyobb román autóipari cég

2025.12.21.
A cégvezetés az autóipar globális helyzetével, a megrendelések ingadozásával indokolja a létszámcsökkentést. Azt nem közölték, hogy a csoportos elbocsátás hány főt érint. "Bár minden lehetséges erőfeszítés megtörtént a működés optimizálása érdekében, beleértve a költségek csökkentését, (…) kénytelenek vagyunk meghozni a következő döntést: a 2026-os év folyamán az egész Leoni Wiring Systems Arad át fogja szervezni a működését, ami azt jelenti, hogy az erőforrásoknak az ügyfelek jelenlegi keresletével való összehangolása céljából szükséges a munkaerő csökkentése, a kollektív elbocsátásokra vonatkozó eljárások törvényes útján" - idézi a gazdasági hírportál a Tischer Catalin vezérigazgató és Dragomir Florin gyárigazgató által aláírt dokumentumot. Az aradi székhelyű Leoni Wiring Systems árbevétele tavaly 11 százalékkal 972,355 millió lejre (közel 74 milliárd forint), az adózott eredménye pedig 81 százalékkal 4,617 millió lejre (mintegy 351 millió forint) csökkent. A dolgozók száma közel ötszázzal, mintegy 3730 főre csökkent. A világ vezető kábelgyártói közé tartozó Leoni Romániában kilenc üzemet és egy szolgáltatóközpontot működtet. 2024-ben a Leoni bezárta a 200 munkavállalót foglalkoztató marosludasi gyárát, a beszterceiben pedig 10 százalékkal, mintegy 400 fővel csökkentette a dolgozók számát. Tavaly óta a Leoni többségi tulajdonosa a részvénycsomag 50,1 százalékával rendelkező kínai Luxshare. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
Címkék: 

Eldőlt: február közepéig még lehet használni a régi Mol Bubi bringákat a fővárosban

2025.12.21.
December 24-étől is használhatók maradnak a zöld bringák: a közbringaszolgáltatás következő generációját előkészítő úgynevezett pilot projekt részeként továbbra is lehet bubizni február 15-ig. A bicikliket hasonlóan lehet használni ebben az időszakban is, de pár változásra azért oda kell figyelni! Jön a MOL Bubi Pilot Bérlet Az előző rendszerben használt bérletek december 23-ával lejárnak, ezután az új MOL Bubi Pilot bérlettel – illetve percalapú használattal – lehet bubizni a városban. A bérlet 500 forint, és a vásárlás időpontjától függetlenül február 15-ig lesz érvényes. Ez azt jelenti, hogy ha február közepéig legalább 10 percet bubizik valaki, akkor biztosan megéri megvenni neki a Pilot bérletet. Már a Mobi-pontok is használhatók Terézvárosban A VI. kerületben ízelítőt kaphatsz abból, hogyan működik majd a Bubi harmadik generációja: a megszokott gyűjtőállomások mellett már 168 Mobi-ponton is be lehet fejezni az utazást és vissza lehet adni a bicajt. A MOL Bubi app térképén előre látható, hogy az adott Mobi-ponton hány MOL Bubi kerékpár található. Egy Mobi-ponton legfeljebb két kerékpár helyezhető el. Fontos A pilot időszakban a szolgáltatás igénybevételéhez újra kell aktiválni a fiókot. Ehhez vásárolni kell egy MOL Bubi Pilot bérletet, vagy percalapú használat esetén újra kell regisztrálni a bankkártyát az alkalmazásban. December 24-én a technikai átállás miatt várhatóan reggel lehet majd először bringára pattanni. A pontos időzítésről, ütemezésről a honlapon, a MOL Bubi-appban és a közösségimédia-felületeken tájékoztatnak majd. A bérletet csak a pilot időszak indulása után lehet megvenni. Az újdonságokról a honlapunkon olvashatnak részletesen. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

Téli szünet okosan: játékok, amelyek közlekedni tanítják a gyerekeket

2025.12.21.
December 20-ával megkezdődött a téli szünet: közeleg a karácsony, a szilveszter és az újév, a gyerekeknek legközelebb csak január 5-én kell iskolába menniük. Ebben az időszakban előtérbe kerül a közös időtöltés, a családi játékok, a gyerekeknek pedig bőven jut idejük az otthoni programokra. Tóbiás és Balambér összegyűjtött olyan ingyenesen elérhető színezőket, foglalkoztatókat és játékötleteket, amelyekkel a kicsik szórakozva tanulhatják meg a közlekedési szabályokat, és megismerkedhetnek a táblákkal, járművekkel.  A Magyar Közút téli foglalkoztatója Nem idén jelent meg, de továbbra is ingyenesen letölthető a közutas téli színező- és foglalkoztató füzet, amelyben a Mikulás is hókotróval jár. A Magyar Közút Kiskőrösi Úttörténeti Múzeumának weboldalán elérhető kiadványban a gyerekek nemcsak közutas Mikulást színezhetnek, hanem például megtervezhetik a hókotró útját egy havas labirintusban, vagy segíthetnek kiválasztani a megfelelő közutas téli munkaruhát, a nagyobbakra pedig közlekedési táblás sudoku is vár.  A téli témájú foglalkoztató füzet a Kiskőrösi Úttörténeti Múzeum oldaláról tölthető le.  Színezők valós közlekedési helyzetekkel A német autóklub, az ADAC honlapján több mint 15, kifejezetten közlekedésbiztonsági témájú színező tölthető le pdf-formátumban. A rajzok valós forgalmi helyzeteket ábrázolnak: zebrán való átkelést, iskolába vezető biztonságos utat, havas és esős időben való közlekedést, rollerezést és kerékpározást, valamint a láthatósági ruházat fontosságát. Bár az oldal és a rövid instrukciók német nyelvűek, bármely fordítóprogram segítségével könnyen értelmezhetők. Maguk a színezők pedig univerzálisak: tökéletes alkalmat adnak arra, hogy a szülők beszélgessenek gyermekeikkel a biztonságos közlekedésről.  Az ADAC közlekedésbiztonsági színezői innen tölthetők le.  Szirénázó járművek kifestői A gyerekek imádják a szirénázó, villogó fényű járműveket, több magyar nyelvű oldalon is találhattok ingyenesen letölthető színezőket, mentő-, tűzoltó- és rendőrautókról. A Szinezokvilaga.com oldalon például több tucat ilyen járművet ábrázoló rajz vár kiszínezésre. Ezek a képek nem csak kellemes perceket szereznek a kicsiknek, hanem lehetőséget adnak arra is, hogy a szülők beszélgessenek a gyerekekkel a mentők, tűzoltók és rendőrök munkájáról, és arról, mikor, illetve hogyan kell hívni őket. Ha pedig a mentőautót színezik, nyugodtan ráírhatják a járműre: Na, szia, mentő! Letölthető mentőautó, tűzoltóautó és rendőrautó témájú kifestők a Szinezokvilaga.com oldalról.  Buszok, villamosok, teherautók makettjei papírból Ha a színezésnél többet szeretnétek, építsetek papírból háromdimenziós járműmaketteket. A Papirmakett.freeweb.hu oldalon több mint 2800 letölthető makett található: autóbuszok, trolibuszok, villamosok, kamionok és pótkocsik, valamint vasúti járművek. Zavarba ejtő a választék, szinte minden jelenlegi és régi jármű megtalálható, ami valaha Magyarországon közlekedett.  A maketteket pdf-formátumban tölthetitek le, nyomtassátok ki vastagabb lapra, majd kivágás és összeragasztás után már el is készült a háromdimenziós járműmakett. Ez a tevékenység nemcsak a kézügyességet fejleszti, hanem türelmet, precizitást és koncentrációt igényel. Ha pedig többet is összeraktok, akár el is indulhat a járműforgalom a nappali szőnyegén.  A járműmaketteket letöltheted a Papírmakettek birodalma oldalról.  Foglalkoztatók és színezők a MÁV-tól A MÁV honlapján is találhatók ingyenesen letölthető vonatos színezők gyerekeknek. Sőt, elérhetők komplett foglalkoztató füzetek is, amelyet kifejezetten családos vonatozáshoz állítottak össze. Vannak benne vonatokkal és vasúti közlekedéssel kapcsolatos kérdések, különbségkereső, labirintus, pontösszekötő, sudoku, szókereső, és képrejtvény.  A MÁV vonatos színezőit és foglalkoztatóit innen és innen töltheted le.  Milyen tábla vagyok? – Játék otthonra Tökéletes családi program otthonra ez a kitalálós játék, ami a jól ismert és népszerű, „Ki vagyok én?” közlekedési verziója. Rajzoljatok vagy nyomtassatok ki közlekedési táblákat, majd mindenki homlokára erősítsetek fel egyet-egyet, hogy senki ne lássa a saját tábláját. A feladat: ki kell találnod, hogy milyen tábla vagy. Kérdéseket tehetsz fel a többieknek, akik csak igennel vagy nemmel válaszolhatnak. Kék vagyok? Kerek vagyok? Tiltok valamit? Aki először kitalálja, milyen tábla ő, az győzött. Vidám, pörgős játék, és segít a gyerekeknek megjegyezni a táblákat és jelentésüket.  Játékok utazás közben Az ünnepi időszakban sok család indul hosszabb utazásra, ilyenkor jó lehetőség van a közlekedéssel kapcsolatos játékokra – a legtöbbhöz eszközre sincs szükség.  A rendszámtáblás játék során a gyerekek a rendszámok betűiből próbálnak szavakat alkotni, vagy összeadják a számokat. Ki talál nagyobb számot? Ki alkot először értelmes szót?  A táblafelismerő játékban az a feladat, hogy az út mentén látott közlekedési táblákat felismerjétek, és elmondjátok, mit jelentenek. Ez a játék az óvodásoktól a kisiskolásokig minden korosztálynak megfelelő, és sokat segít a jelzőtáblák megismerésében.  A „Látok valamit, amit te nem látsz” nevű ismert játék közlekedési változatában csak járműveket és közlekedéshez kapcsolódó tárgyakat lehet megnevezni. Valaki megad egy jellemzőt, például a színt vagy a formát, a többieknek pedig ki kell találniuk, mire gondolt. A kisebbek a színekkel játszhatnak, a nagyobbak már a közlekedési táblákat is bevonhatják: „Látok valamit, ami megállítja az autókat.” Kellemes időtöltést, boldog és balesetmentes ünnepeket kíván Tóbiás és Balambér! Ezek a legveszélyesebb karácsonyi dalok autóvezetés közben Csak kevés sofőr van tudatában annak, hogy az autóban hallgatott zene hatással van a vezetésre, és a rosszul megválasztott dalok akár a baleseti kockázatot is növelhetik. Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

Oldalak

 

Az oldal fő támogatója