nők

10 zavaró tényező a női vezetésben

2014.06.07.

Női szemmel azt gondolom, hogy minimum olyan arányban van jó férfi vezető mint jó női, illetve ha valaki bármelyik nem közül rosszul vezet, az bitang rosszul. A napokban az okmányirodában jártam, előttem egy édes-idős házaspár. Az úr jogosítványát érkeztek meghosszabbítani lejárat előtt. Az ügyintéző hölgy sokadjára mutatja, hogyan kell kitölteni az űrlapot. De a bácsi nem látja...hiszen már egészen rossz a látása.

Segítségül hívja feleségét aki előkotor egy olvasó okulárét. Így már jobb. Ő veszi át a kitöltés feletti uralmat. Mondja: látom, látom. De abszolut máshol tölti ki mint ahol kellene. Az okmányirodai alkalmazott erősen veszít türelméből, újabb, üres adatlapot vesz elő és szótagolva artikulál. Az idős hölgy megsértődve reagál: Kedves hölgyem! Nem vagyok hülye, pusztán hallássérült. De ha már itt vagyunk, az én jogosítványomat is szeretnénk megcsináltatni mert lejárt. :)! Az aranyos idős párnak reméljük sikerült a jogosítvány intézése és talán már nem olyan bátrak, hogy kocsiba is üljenek.

Különböző vélemények szerint a férfiak sokkal jobban, biztonságosabban vezetnek mint a nők. Három évtizeddel ezelőttig ez egy mérhetetlen arányszám volt, mivel olyan kevés volt a női sofőr mint a fehér holló. A 80-as években előtörő feminin életérzés beköszöntével egyre több hölgy ült a volán mögé, sok férfi ezt nehezen is viselte. Az elmúlt pár évtized statisztikája - bármennyire meglepő - azt mutatja, hogy még mindig mi, nők vagyunk azok akik kevesebb közúti balesetet okozunk. A 2008-as évben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által mért adatok szerint a közúti balesetek 76 %-át férfiak, míg a 20 %-át nők követték el, a maradék nem mérhető, cserbenhagyás és egyéb okokból. Pedig ezidőtájt már teljesen más volt az arány a jogosítvány tulajdonosok nemi megoszlása között. Csupán 16,6 %-kal vezettek a férfiak, tehát a mutatók szerint hamis az az állítás, miszerint a nők rosszabbul, balesetveszélyesebben vezetnek.

Akkor mi lehet ez a hamis sztereotípia velünk szemben? A férfiak és nők között állandó a rivalizálás a legek terén, pozitív-negatív értelemben egyaránt. Találtam más megközelítést is a balesetek okai miatt.

A fenti kimutatás szerint semmi speciálisan nőkre jellemző okot nem lehet találni. Talán a "gyengébb" nem említése, a sokszor férfiak számára idegesítő, zavaró női allürök lehetnek az okok, vagy talán a csecsebecsék amik a férfiak számára megfejthetetlen funkciójú, szükségességű tárgyak? Gondolkoztam, és találtam 10 olyan tényezőt amit - legalábbis női szemmel - zavarónak lehet tartani a vezetésben. Lássuk:

1. Háziállatokkal

Sok hölgy nem tudja vagy nem akarja otthon hagyni kedvencét, állandó utitársként ha nem megfelelő az utazás/szállítás módja (lásd: hordozó) könnyen balesetveszélyessé válhat a közös kaland. Főleg ha nem a kocsikázáshoz szokott kutyus vagy cicus az alany. Lehet, hogy a figyelmét megzavaró/felkeltő tényező olyan reakciókat válthat ki ami elvonja figyelmét a gazdinak és ezzel veszélyezteti mindannyiuk biztonságát.

2. Barátnők utaznak

Sokszor láthatunk "csajos telekocsit":), amikor úgy tűnik külső szemlélőként, hogy inkább egy bárpultnál ülő koktélozó női társaságot látunk, mint sem közlekedésben résztvevőket. Szól a zene ezerrel, nevetés, veszekedés, egy kis hiszti, evés, ivás.....szóval igazi társadalmi élet, mindez a kocsiban. Ennek ellenére azt gondolom, hogy egy rutinos női vezető még ezek mellett is tökéletesen tud figyelni a vezetésre.

3. Női kütyük az ablakban

Szokták mondani, hogy egy női táskában rettenetes mennyiségű és összetételű dolog található. Valahogy így van hölgyek autójában is. Szeretünk egy kis otthonosságot, hangulatot, spiritualitást a kocsinkban is. Elképesztő, hogy milyen válogatott tárgyak taláhatóak a visszapillantó tükörre akasztva, a műszerfalon, a közép konzol rekeszeiben, a szellőző rácsain, a fejtámlákon, a kéziféken, a sebességváltón és sorolhatnám. Láttam már olyan autót, ahol elől már nem is igazán lehetett kilátni, érdemesebb lenne akkor tolatva közlekedni. Na de akkor jön a java a kalaptartón. Plüss állatkák, a kalapok, sapkák, ernyők, neszeszerek végeláthatatlan színes kavalkádja. Oldal ablak maradt még utolsó mentsvárként, na de ha van baby akkor kell a mesefigurás felcuppanthatós napellenző. Szóval végtelen a sor, mégis az éles női szem mindig talál egy kis rést a pajzson ahonnan vezérli a gépjárművét.

4. "Zene nélkül mit érek én?"

Igen, a zene és az előadóval duóban éneklés igen fontos, arról nem is beszélve, hogy a koreográfiát vétek lenne kihagyni. Na most ez vezetés közben lehet, hogy férfiak számára elképesztő és kivitelezhetetlen feladatnak tűnik, pedig kicsit sincs így. Ha valakinek igazán jó az ütemérzéke és jó a hallása, akkor frenetikus élmény lehet, szinte a fals hangokat már észre sem veszi az éppen vezető dalnok.

5. Smink leckék haladóknak

Na ez az amiben igazán jók vagyunk. Bárhol, bármikor tudunk sminkelni. A tükörrel olyan bensőséges, misztikus a kapcsolatunk. Nem sok olyan hölgy van, aki egy tükör közelében óvatlanul vagy szántszándékkal, néha már függőségi viszonyba keveredve ne nézegetné magát. Kell a visszaigazolás. És, hogy az autókban annyi a tükör, ez pech, mert így felszorozza a lehetőségeket. Minden tükör más és más szemszögből mutatja figyelőjét. Másak a fények, természetes, mesterséges. Más a tükör formája és ezzel más karaktert kap az arcunk. Szóval képzeljék el kedves uraim, van itt teendő amikor egy hölgy beül a kocsiba. Nem hiszem, hogy ezek után elvárható lenne, hogy egy leragadt szemfestéket, egy megfolyt rúzst, egy kósza tincset ne regulázzon meg tulajdonosa.

6. A kapcsolattartás netovábbja

Szerintem pontosan a hős szerelmes férfiak sértődnének meg a legjobban, ha a szerelem tárgya nem venné fel a telefont, vagy nem válaszolna sms-re, mailre, chatre, skypra, wiber-re, whatsapp-ra. De természetesen a jogszabályokat mindenek előtt betartva, álló helyzetben írva és kihangosítóval beszélve menetközben. Vagy nem?

7. Amikor lerobbanunk

Az egyik legkellemetlenebb pillanat, amikor a legnagyobb dugóban, belső sávban, esetleg szakadó esőben vagy havazásban egy női vezetőnek lerobban az autója. Három dolgot tehet ilyenkor: kiteszi a vészvillogót, beül az anyósülésre és telefonál segítségért.

8. Érdektelenség

Vannak persze kivételek, de általában véve a cizellált női lelket nem igazán hatja meg a lóerő, a hengerűrtartalom, a kipörgésgátló, a difizár, intercooler, katalizátor és egyéb műszaki szakszavak említése. Sőt igazából nem tud belemélyedni egy technikai sport tévés közvetítésébe sem. Semmiféle kihívást nem érez a piros lámpánál mellette álló autó, versenyre sarkalló motorbőgése.  Ebből kifolyólag magát a vezetést is pusztán egy triviális dolognak tartja, ami segítségével a-ból b-be eljut az ember. Lehet, hogy ennek köszönhetjük a megbélyegzést, miszerint rosszabbul vezetünk?

9. A térbeli tudatosság hiánya

Mivel a lakásban, a retikülben, a cipőben, a havi konyhapénzben mindig el kell férnie mindennek ezért sokszor azt gondolja némely hölgy, hogy a kocsit is be lehet még paszírozni a másik parkoló autó mellé, még átfér azon a piroson, ennyi fékezéssel még nem csorog bele az előtte álló járműbe. Sajnos ez nem mindig sikerül. De a jó szándék meg volt.

10. A genetika

Ez az utolsó és kivédhetetlen csapás a genetika! A hölgyek genetikája egy csomó mindenre ki vannak élezve, divat, szépségápolás, anyai feladatok, főzés és sorolhatnánk amiben a férfiak nem oly erősek. Ezért nekik is ki kellett valami igazán megsemmisítőt találniuk: a genetika. És ezzel végérvényesen és visszavonhatatlanul ránk sütötték, hogy a nők rosszabbak az autóvezetésben mint a férfiak.

 

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.04.07
Vladimir Khakhanov Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.04.07
A Forma-1 irányítói vizsgálják annak a lehetőségét, hogy nézők nélkül rendezzék meg az idei....
2020.04.07
- Csaknem 70 ezer helyi és helyközi menetjegyet, távolsági kiegészítő jegyet és 30 napos bérletet....
2020.04.07
A díj 1964-es alapítása óta hat Peugeot modellt választottak meg az európai Év Autójának, ebből....
2020.04.07
- Teljesen felújítják a makói Maros-hidat, az április 14-én kezdődő munkálatok várhatóan hét....
2020.04.07
Az Audi Q7 TFSI e quattro 3 literes, V6-os trubómotorból és erős villanymotorból merít erőt. A plug....
2020.04.07
A müncheni központú vállalatcsoport világszerte 477 ezer darab új autót adott el 2020 első....
2020.04.07
A járvány megjelenésével felértékelődött a gépkocsik napi szintű használata. A fertőzés....
2020.04.07
- Szakértői becslés szerint több mint százmilliárd dollár bevételkiesést szenvedhetnek el az....
2020.04.07
Hétfőről csütörtökre halasztották a világ legnagyobb olajexportáló országait tömörítő OPEC+ csoport....