IVECO DAILY Blue Power
Az új járművet az Iveco hazai forgalmazója, a Danube Truck Kft. újonnan kinevezett ügyvezető igazgatója Zákány Zoltán mutatta be a sajtó képviselőinek. Emlékeztetett arra, hogy a típus mindig élen járt a legújabb és természetesen a környezetvédelmi elvárásokat is teljesítő megoldások bevezetésében. Feltöltött, direkt befecskendezéses motorokat már 1985 óta használnak, az EGR kipufogógáz kezelési technológia pedig 1989-ben jelent meg. Sűrített földgázzal hajtott Daily-t pedig már 1991 óta rendelhetnek az ügyfelek.
Zákány Zoltán
A környezetvédelmi szempontok előtérbe helyezése az újonnan megjelent modellcsaládot is jellemzik. A Blue Power fantázianév arra utal, hogy ezek a járművek már most teljesítik a legszigorúbb, 2020-ban megjelenő környezetvédelmi előírásokat is. Az RDE, a Real Drive Emission előírás lényege, hogy a kibocsátási normákat a járműnek valós forgalmi körülmények között kell teljesítenie. Ez egyértelműen a dízelbotrány negatív tapasztalatainak a következménye, vagy inkább eredménye, hiszen ezen bukott ki, hogy a teszt-mérések lényegesen jobb eredményeket mutattak a valós használat közbeni kibocsátási értékeknél.
A Daily volt az első olyan valóban kisáruszállító tehergépjármű, amelyben automatizált sebességváltó is rendelkezésre állt. A két éve bemutatott Hi Matic, 8 fokozatú váltó pedig a kor csúcstechnológiáját képviseli. A következő újdonság az új járműben, hogy immár CNG – sűrített földgáz – üzemű motorokhoz is rendelhető ez a rendkívül korszerű, kényelmesebb vezetést és takarékosabb üzemet biztosító sebességváltó.
Szintén a Daily volt az első a piacon, amelyikben elérhetővé vált a tisztán elektromos hajtás. Az új modell valós terhelési és forgalmi körülmények között ma már képes 200 kilométer megtételére is, függetlenül attól, hogy áruszállító vagy minibusz kivitelről van-e szó.
A Daily járművek rendkívül széles terhelési tartományban érhetőek el, hiszen össztömeget tekintve 3,5-7,2 tonnáig készülnek ezek a járművek. A hagyományos dízel motorokat tekintve, a háromliteres erőforrások 140 és 160 lóerős, utóbbinál 380 Nm csúcsnyomatékkal érhetőek el, és mindegyik változathoz rendelhető a már említett automataváltó is. Az új típus, kiviteltől függően akár 7 százalékkal kevesebb üzemanyaggal is beéri. Az automata váltóval szerelt változatok szerviz-intervalluma 40 ezerről 50 ezer kilométerre növekszik, ami annak köszönhető, hogy ezzel a váltóval a motorok elhasználódása alacsonyabb, hiszen minden esetben az optimális fordulatszám-tartományban igyekszik azt üzemeltetni.
A típus jellemzője a létra-alváz alkalmazása
Külön szó esett a sajtótájékoztatón a CNG járművek előnyeiről, amelyek az alacsonyabb üzemeltetési költségek mellett rendkívül kedvező károsanyag-kibocsátási tulajdonságukról híresek. Magyarországon jelenleg 12 helyen áll rendelkezésre CNG kút, azok jelentős része Pest Megyében illetve Budapesten található. A környezetvédelmi szempontból rendkívül kedvezően üzemeltethető jármű tehát továbbra is rendelkezésre áll, azonban jótékony elterjedésükhöz a töltőhálózat jobb kiépítésére lenne szükség – hangzott el a bemutatóval egybekötött sajtótájékoztatón.