közlekedébiztonság

4-esre osztályozzuk magunkat KRESZ-ből, pedig bőven vannak még hiányosságok

2019.11.22.

Az alapvető KRESZ szabályokkal a legtöbben tisztában vagyunk, de mi a helyzet a trükkösebbekkel? Az OTP Mobil és Pető Attila, közlekedési szakértő közösen készített, KRESZ tudásszintet mérő kvízéből kiderült, csupán a feltett kérdések felére tudjuk a pontos választ, mégis sokan úgy gondolják, naprakész a tudásuk.

 

Bár a Simple by OTP felhasználók 94 százaléka legalább hetente egyszer volán mögé ül, a KRESZ szabályok pontos betartása mégis sokszor kihívások elé állítja őket– derült ki Pető Attila, közlekedési szakértő és az OTP Mobil Kft. közös kvízéből. A kérdéssor többek között a parkolásra, elsőbbségadásra, vezetés közbeni mobilhasználatra és zöld rendszámos autókra vonatkozott.

„Fontosnak tartjuk, hogy felhasználóinkat ne csak az online tér rejtelmeiről, hanem szolgáltatásunk különböző funkcióit illetően is folyamatosan edukáljuk. A jelenlegi kvízzel felhasználóink KRESZ-tudását kívántuk felmérni, hiszen mobilparkolási és autópályamatrica-vásárlási funkciónknak köszönhetően rengeteg autós van a Simple felhasználók között. Évente például többmillió mobilparkolást indítanak az applikáción keresztül” – ismertette a kutatás célját Benyó Péter, az OTP Mobil ügyvezető igazgatója.

A kitöltők átlagosan a kérdések felét tudták helyesen megválaszolni, de arra a kérdésre, hogy milyen osztályzatra értékelnék KRESZ tudásukat, mintegy 70 százalékuk 4-es vagy 5-ös jegyet adott magának. A legnagyobb fejtörést a parkolás és a mobilhasználat témái okozzák.

Hol és mikor parkolhatunk, várakozhatunk?

A legnehezebbnek bizonyult kérdések közé három parkolással kapcsolatos is bekerült. A legkevésbé a mozgáskorlátozottakat szállító járművek részére fenntartott helyek szabályozásait ismerik a megkérdezettek. Csaknem 70 százalékuk gondolta úgy, hogy más járművel közlekedve nem teheti ki utasát ezeken a parkolóhelyeken, pedig a KRESZ szerint van erre lehetőségünk.[1] Hasonlóan nagy fejtörést okozott, hogy milyen esetben nem kell fizetnünk az egyébként díjköteles parkolási övezetben. A helyes választ – vagyis, ha a jármű csomagtartójából a mögöttünk álló másik járműbe pakolunk 20 percen keresztül – alig több mint a válaszadók ötöde találta el.[2] A legnagyobb tévhitek közé tartozik a kapukijáróban való várakozás tilalma is: a válaszadók háromnegyede szerint ez minden esetben tilos, pedig valójában megtehetjük, amíg nem akadályozzuk a ki-vagy behajtó járműveket.[3]

Telefonhasználat az utakon

Bár kevesen (a kitöltők 28 százaléka) tudják, a KRESZ szerint egy esetben lehetséges az utazás közbeni kézben tartott mobilhasználat: amennyiben forgalmi okból állunk meg (például piros lámpánál vagy dugóban), ebben a pár percben használhatjuk a telefonunkat.[4] Ilyenkor hívás mellett a navigációs alkalmazást is elindíthatjuk és kezelhetjük, azonban amint mozgásba kerül az autó, le kell tennünk a készüléket. Fontos, hogy amint egy kicsit is előre gurulunk mobilozás közben, máris szabályt sértettünk, hiszen a jármű halad. A kitöltő Simple felhasználók minden telefonozást illető kérdésben óvatosak: 72 százalékuk úgy véli, hogy soha nem szabad autóvezetés közben kézben tartva használni készüléküket.

Szabálytalanságok és büntetések

A vezetés közbeni mobilhasználat egyébként nem csak balesetveszélyes, de pénzbüntetéssel is jár: 10 000 forintos helyszíni bírság és 3 büntetőpont az ára a menet közbeni telefonálásnak. Sőt, szabálysértési eljárásban 20 000 forintra emelkedhet a büntetés. A várakozási és tolatási tilalom megszegése is 10-20 000 forintos díjszabást von maga után, ezeknél még drágább a kötelező haladási irány és a balra-jobbra bekanyarodni tilos tábla figyelmen kívül hagyása. Ez 50 000 forint bírsággal jár.[5] A kvízből kiderült, hogy a válaszadók kétharmada tisztában van a büntetési tételek egymáshoz viszonyított mértékével, súlyával.

A kvízt az OTP Mobil Kft. készítette Pető Attila, közlekedési szakértő bevonásával. Az adatfelvételre 2019 novemberében került sor. A megközelítőleg 17 000 fős válaszadói minta az aktív korú (18-65 éves) magyar alapsokaságot reprezentálja nem, kor, végzettség és településtípus szerint.

 



[1] Mozgáskorlátozottakat szállító járművek részére fenntartott várakozóhelye bárki megállhat – pl. kiszállhat valaki az autóból -, csak a várakozás tiltott.

KRESZ 17.§.1.e.

[2] A megállásért nem kell fizetni - pl. a rakodás időkorlát nélkül lehetséges. Ha a vezető nincs az autójánál, vagy ott van, de eltelt 5 perc, akkor ez már várakozás, ami díjköteles.

KRESZ 1. függelék III.d.

[3] Kapukijáróban akkor nem lehet ott várakozni, ha ténylegesen akadályozol egy be vagy kihajtó járművet.

KRESZ 41.2.c.

[4] A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat, de forgalmi okból történő állás közben igen.

KRESZ 3.§.2.

[5] A kötelező haladási irány és a balra-jobbra bekanyarodni tilos tábla figyelmen kívül hagyása 50.000 forint bírsággal jár. A várakozási tilalom, és tolatási tilalom megszegése 10-20.000 forint.

1/F. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....