Volkswagen
A Volkswagen Magyarország, a Magyar Elektromobilitás Szövetség, a budapesti önkormányzat, a Continental, az NFM, az KKM és más szervezetek támogatásával a Járműipar.hu csapata is részt vett az E-Tour Europe, 9 Capitals – 9 Days elnevezésű villanyautó-versenyen. A rendezvény célja volt megmutatni, hogy nem ördöngösség villanyautóval bejárni Európát, ahol töltőállomások tízezrei állnak rendelkezésre.
A túra június 10-én indult Münchenből és 18-én Salzburgban ért véget, miközben a versenyzők – Teslák, Renault-ok, egy Peugeot, egy Hyundai, egy Nissan, egy Ford és egy magyar rendszámú Volkswagen e-Golf – bejárták Németországot, Luxemburgot, Belgiumot, Hollandiát, Csehországot, Szlovákiát, Magyarországot, Horvátországot, Szlovéniát és Ausztriát. Napi 400 kilométert autózva mintegy 3600 kilométert tett meg versenyben a mezőny, kivéve a magyarokat, akikre plusz legalább 1400 kilométert megtéve ötezer kilométeres táv várt.
A magyar rendszámú elektromos Golf kalandjait a napi összefoglalókból ismerhetik meg
1. nap, a cél München
308 kilométernyi hatótávval indult a Voltswagen Budapest csapata a mintegy 666 kilométerre lévő Münchenbe. Egy ausztriai benzinkútnál töltötték fel az autót, indulástól 224 kilométert tettek meg és még maradt mintegy hatvan kilométeres hatótávjuk. Mivel töltés után Münchenig még volt legalább 400 kilométer, egy újabb töltőállomást kellett keresni, ezért Ansfelden felé vették az irányt. Töltés után további újabb 220 kilométert tettek meg Münchenig, de ezt már nem autópályán, hanem országúton.
2. nap, München
Az eTour Europe elektromosautó-verseny első napján tartották a müncheni eMobil rendezvényt, amelyen felvonultak márkák, szolgáltatók, az elektromobilitás legfontosabb szereplői és bemutatkozott a mintegy két tucat, versenyben szereplő villanyautó, köztük a Voltswagen Budapest csapat szállítója, az e-Golf. Az eligazítást követően az autók egy kisebb felvonuláson vettek részt, többször is megkerülve a híres müncheni Siegestort.
3. nap, a cél Stuttgart
Hivatalosan is megkezdődött a verseny, a mezőny délelőtt hagyta el az Odeonsplatzot, hogy délután újra találkozzanak a Stuttgart melletti Ludwigsburg főterén. A nap konklúziójaként elmondható, hogy országúton használva a 280-290 kilométeres hatótáv biztonsággal kiautózható, de aki mesterien kezeli a pedálokat és eleget tölt vissza, az még az elméleti hatótávot meg is valósíthatja.
4. nap, a cél Luxembourg
Baden-Würtemberg, Pfalz- és a Saar-vidék után érkezett meg a villanyautós mezőny a luxemburgi nagyhercegségbe, ahol a főváros egyik nagy terén tartottak helyi elektromobilitással kapcsolatos rendezvényt.
5. nap, a cél Eindhoven
Luxembourgi dugóval indult a nap, az első kötelező találkozási pont a 230 kilométerre lévő brüsszeli Atomium volt. Belgium után Hollandia következett, a szállás előtt a mezőny az eindhoveni
műszaki egytetemen tett egy tiszteletkört.
6. nap, a cél Celle
Hollandiát hamar magunk mögött hagyta a Voltswagen Budapest csapata. A kalandos nap végül egy festői városban, Celláben ért véget. Az e-Golf immár 2130 kilométert tett meg, csak a hatodik nap 420-at.
7. nap, a cél Berlin
A Voltswagen Budapest csapata eltért a mezőny útvonalától és felkereste a wolfsburgi Volkswagen főhadiszállását, az Autostadtot. Berlin előtt még töltöttek egyet, majd a berlini dugók vendégszeretetét élvezték. A mezőnyt a főpályaudvarnál érték be, majd újabb gyorstöltőt kerestek, a berstelandi szállásig még volt 63 kilométer.
8. nap, a cél Kutná Hora
Kelet-Európában autózott tovább a csapat, amely Drezdában meglátogatta a Volkswagen újabb gyárát, a Gläserne Manufakturt, ahol április 2-a óta a Volkswagen e-Golfot gyártják (Wolfsburg mellett). A Postplatzon, a Zwinger közelében csatlakozott Volkswagen az e-Tour Europe villanyautós seregletéhez, majd Csehország felé vették az irányt. Kutna Horába este ért a mezőny.
9. nap, irány Budapest
Esőben indultak Szlovákia felé a csapatok, Székelyfalván, majd Pozsonyban is töltött a magyar csapat. A magyar határ átlépését követően Tatabányán tankoltak újra hazai áramot. Budapestre együtt érkeztek a viharral. A szeszélyes időjárás ellenére most voltak a legtöbben az e-Tour rendezvényen. A Hősök terén több mint 100 villanyautó és plug-in hibrid vonult fel. A kéttagú csapat eddig 3500 kilométert préselt bele az e-Golfba.
10. nap, irány Ljubljana
A Voltswagen Budapest autója az M7-esen hamar kifogyasztotta tartalékait, ezért Nagykanizsán kellett töltenie. Mivel ott nem volt kielégítő a töltés, az e-Golf Zalaegerszegen, a frissen átadott gyorstöltővel vigasztalódott, majd Zágrábnak tartott. A horvát főváros utána a szlovén következett. A Golf még a helyi várat is felkereste.
11. nap, irány Salzburg
A kihívás napja következett. A feladat a Grossglockner volt. A túra legszebb és legizgalmasabb napján az e-Golf korábban soha nem látott szépségű tájra és soha meg nem hódított magasságokba jutott. Este Salzburgban lett vége az e-Tour Europe villanyautós körútnak, az addig megszerzett harmadik helyet elengedte a magyar csapat, cserében világrekordot ért el: a legmagasabb pontra jutottak fel, ahol magyar, zöld rendszámos e-Golf valaha járt. 2571 méter.
12. nap, irány Budapest
Az elektromos Golfnak még hazai is kellett jönnie, így került a kilométerórába újabb mintegy hatszáz kilométer. Az elektromos túra 12 napja alatt 5200 kilométert tett meg a magyar csapat, hiba nélkül, tíz országon át.
Kép és szöveg: Biró Csongor