Opel

9 személy, sok csomag, 4x4 – ezt tudja a Zafira Life

2019.07.10.

Meghalt a Zafira Tourer, éljen a Zafira Life! Ez lehetett volna az Opel legnagyobb egyterű-bemutatójának jelszava. Az akár kilencszemélyes kisbusz csakis dízelmotorokkal érkezik, borsos felárért összkerék-meghajtással.

A Zafira története 1999-ben, az első generációval kezdődött, 20 évvel később a Zafira búcsúzik, hogy átadja a helyét az új, immár PSA-Toyota fejlesztésű Zafira Life kisbusznak. Az opelesített kisbusz három méretben készül: az S változat 4,60 méter hosszú, a közepes M 4,95, az L-es pedig 5,30 méteres – és mindegyik akár kilenc személynek nyújt helyet. Az S kivitel tíz centiméterrel rövidebb a jelenlegi Zafiránál, az L variáns viszont 65-tel hosszabb, megközelíti a Vivaro Combi kisbusz méretét.

A Zafira Life felszerelhető a PSA okos kipörgésgátlójával, amely ötféle módot kínál. Ennél komolyabb feladatokra már a piaci bevezetéskor megrendelhető lesz (árak és bevezetési dátum hamarosan) az összkerék-meghajtású változat, a terepjáró-specialista Dangel közreműködésével. Jó tudni, hogy 2021 elején érkezik a tisztán elektromos Zafira Life.

A több órás teszten főként a legkisebb Zafirát faggattuk, amely a kompakt egyterűek tolongó kategóriájába tartozik, de lényegesen tágasabb a többinél, és akár kilenc főnek kínál férőhelyet. Tesztautónkban csak öt ülés kapott helyet 2-1-2 osztásban, de sehogy sem tudtam elképzelni ezen a tengelytávon a 9 ülést. A gyáriak megnyugtattak, hogy szegényes a fantáziám, de 9 személyes kis Zafirát ők sem virítottak. Kis fordulókörével (11,3 méter) ügyesen mozog, és két érzékelő-vezérlésű tolóajtaja külső lábmozdulattal, elektromosan nyitható kívülről. Az Opel Zafira Life M tengelytávja 35 centiméterrel hosszabb (3,28 méter mind az M, mind az L kivitelé), ezáltal nagyobb a hátsó lábtér. Ez a modell a D-szegmens nagyterűinek vetélytársa, de velük szemben jó pontokat szerez nagy hátfalajtajával és ennek megfelelően remek rakodási lehetőségeivel, valamint jóval egy tonna fölötti teherbírásával. Az 5,30 méter hosszú Opel Zafira Life L 4,9 köbméteresre bővíthető csomagterével pedig már a legnagyobb egyterűek kihívója.

Az Opel a Zafira Life valamennyi variánsát felárért bőrülésekkel szereli, amelyek alumínium sínekben tologathatók könnyedén és tetszés szerint: öt, hat, hét vagy nyolc személynek. Az első utasülés lehajtható támlája 3,5 méter hosszú tárgyak szállítását teszi lehetővé. Ha meg kell növelni a Zafira Life S 1500 literes (tetőig pakolva) poggyászterét, egyszerűen lefektethetők a harmadik sori ülések, de kivehetők is, a térfogat ilyenkor eléri a 3,6 köbmétert, az L verzióban pedig a 4,9 köbmétert. Praktikus a külön nyitható hátsó szélvédő. Az egészet megkoronázza a két hosszú tengelytávú verzió Lounge-felszerelése, ami főleg reptéri és városi transzferbusznak ideális. Elektromosan fűthető első ülések masszázsfunkcióval, mögöttük négy elcsúsztatható bőrfotel, komfortos 48 centiméter szélességgel – sőt akár egymással szemben is helyet foglalhatnak a VIP-vendégek, és jól elfér a lábuk. A szintén mozgatható asztal néhány kézmozdulattal lehajtható, hogy aztán apró holmi tárolójaként szolgáljon. Az utasok laptopját és okostelefonját rövid idő alatt lehet feltölteni a 230 voltos aljzatról. A Zafira Life legtöbb változata maximum 1,90 méter magas, így probléma nélkül behajthatunk vele normál mélygarázsokba.

A Zafira Life vezetősegédek garmadát kínálja, a frontkamera és a távközradar a jármű előterét figyeli. A rendszer felismeri az utat keresztező gyalogosokat, és 30 kilométer/órás sebességig vészfékezést tud kezdeményezni. Az intelligens sebességasszisztens az előrébb haladó járműhöz igazítja a tempót, magától elveszi a gázt, és szükség esetén 20 kilométer/óráig lassít. A sávtartó asszisztens és az elfáradás-felismerő támogatja a vezetőt, az utóbbi figyelmezteti, ha túl hosszú ideje ül a volán mögött, és sürgős szükség lenne egy pihenőre. A távfény-asszisztens 25 kilométer/óra fölött automatikusan váltogat táv- és tompított fény között. A sebességet, a követési távolságot és a navigációt a szélvédőre vetített színes kijelzéssel mutatja meg a Zafira Life.

A motorkínálat csak tiszta üzemű Euro 6d-temp szabványnak megfelelő dízeleket sorol, az 1,5 literes 102 és 120 lóerős változatban, a 2,0 literes dízel 120, 150 és 177 lóerős változatban áll rendelkezésre, a kétliteresekhez nyolcfokozatú automatikus váltó csatlakoztatható. A 400 newtonméteres nyomatékkal megáldott csúcsverzió 10,4 másodperc alatt gyorsul fel nulláról 100 kilométer/órára, végsebessége 185 kilométer/óra, amit a német autópályán ki is próbáltunk.

Teherrel terepen

Autópályán és országúton hajtani nem szerzett különös örömöket a Zafira Life vezetése, a 177 lóerős kétliteres dízel könnyedén mozgatja a hatalmas testet, a kocsi úttartása stabil, kormányzása pontos, nyolcfokozatú automatikus váltója pedig hozza a kötelezőt. Az ADAC Frankfurt melletti tesztpályáján azonban komoly mennyiségű adrenalint szakított fel a 4x4-es Zafira vezetése. Ekkora autóval rég mentem ilyen durva terepen, szinte szürreális, ahogy ide-oda csapódunk, háromkerekezünk, sodródunk, hegyet mászunk, siratófalra kapaszkodunk, halálugrással esünk le a szirtekről és dagonyázunk a frissen fellocsolt sárban. A Zafira után a Combo 4x4 már csak finom emlékeket mozgatott meg, a nap fénypontját a nagy tesó szolgáltatta. A Vivaro 4x4-et is meghajtottuk, de annak a doboza a tereppróba során olyan hangokat hallatott, amitől több magyar újságíró is megijedt.

A közel 2 millió forintos felárért (nincs még hazai ára) kínált viszkokuplungos összkerék-meghajtás a műszerfalon forgókapcsolóval működtethető, az eco mód sima 4x2-es hajtást takar, a 4WD kapcsolásakor csúszás esetén a hátsó tengely is hajtott, a hátsó differenciál zárásával (R.Lock állás), pedig a hátsó kerekekre mindig jut nyomaték. A Combóhoz hasonlóan alapból 20 millimétert emeltek a hasmagasságon, de újabb felárért további 4 centis emelést kaphatunk. Az offroad pályán az extrém magas változatokat hajtottuk, megerősített futóművel, motorvédelemmel és nagyobb rugókkal. 

B. Cs.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.24
Szándéknyilatkozatot írtak alá heti két alkalommal közlekedő Pécs–München menetrend szerinti....
2025.12.23
Több mint egy évtizede nem változtak akkorát a szabályok, mint amekkorát jövőre fognak. Mutatjuk,....
2025.12.23
A Volkswagen jövőre ünnepli a GTI 50. évfordulóját. Egy exkluzív modell érkezik a jubileumra: a....
2025.12.23
Az Osztrák Autóklub (VCÖ) elemzése szerint Burgenland autópályáin egyes területeken jelentősen....
2025.12.23
Második helyezést ért el Azerbajdzsánban Novák Bence, a Széchenyi István Egyetem járműmérnök....
2025.12.23
A közforgalmú közlekedés jövőjéről szólt a 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szegeden. Szóba....
2025.12.23
Az ember mobilitása a talpra állásnál, a lábak mozdításánál, a járás képességénél kezdődik. A....
2025.12.23
Vármegyénk nagyvárosaiban a rendőrök a következő hónapokban több száz gépkocsi esetében ellenőrzik....
2025.12.23
Egy hónap alatt több mint 8 millió forint adomány gyűlt össze a magyar autóvezetők jóvoltából az....
2025.12.23
Hatalmas mérföldkőhöz érkeztünk: a Rába Magazin és elődjei teljes egészében digitalizálásra....