autószalon
MGE alapítás
Belvárosi kereskedő dédapjáról nevezték el Budapesti patinás részét, a név pedig kötelez: jó üzleti érzékének köszönhetően Haris György megvalósította régi álmát és megszervezte az első újkori budapesti autószalont, mely után újabb fontos lépés következett, az MGE megalapítása.
A sikeres szalonrendezés mellett egyéb körülmények, például a jogszabályváltozások is gyorsították az autós szakma érdekképviseleti szervezetének létrehozását: 1990 október 23-án hét vállalkozás és három magánszemély részvételével megalakult a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete. Az alapító és elnök Haris György mellett tag lett a Citroëneket forgalmazó Lézer Kft, a Mitsubishiket forgalmazó Contrex, a Haris Kereskedőház, a Renault Baumgartner, a Peugeot-Ramovill, a Hungária Biztosító, a Porsche Interauto, és dr. Jurasits Zsolt, valamint dr. Végh Éva, a tíz taggal teljesült az egyesület alapításról szóló törvényi előírás.
Jubileumi megemlékezés
Idézet Haris Györgytől: A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületét hitelen felindulásból hívtam életre a Budapesti Autószalon szervezőjeként. A még mindig újdonságnak számító harmadik budapesti autómustrán elindultak a magyar autóimportőr cégek és sorra beleszaladtak a korai kapitalizmus bájos szabályozatlanságába. Akkoriban a hazai autósok találkahelye az általunk szervezett kiállítás volt, a korai autósszakma barátságban osztotta meg egymással a problémákat. Egy ilyen kötetlen beszélgetés alkalmával született meg egy érdekképviseleti egyesület létrehozásának gondolata. Abban az időben ennek még nem nagyon voltak hagyományai Magyarországon, de mi nagyon komolyan vettük a feladatot. Miután az akkor még hamvas piacon a Citroën, a Renault, a Porsche Hungária, a Mitsubishi és a Peugeot jelentette a márkaképviseleteket, családunk, cégünk és a Hungária Biztosító belépése tette lehetővé a minimálisan 10 tagú egyesület létrehozását.1990 október 23-án aláírtuk az alapító jegyzőkönyvet.
Az alakuló ülés komoly és tárgyszerű volt. A formai ügyek után tényleg elkezdtük a munkát. Magam sem gondoltam, hogy hamarosan mennyi feladatot ad az egyesület.
Lemond az elnök
Elindultak a tenderek, a kormány mindenáron szabályozni akarta a piacot, szaporodtak a napi érdeksérelmek. Eközben látványosan nőtt a hazai autópiac, egyre több tagot számláltunk.
Emlékezetes volt az a kormánytender, melyen milliméter-pontosan határozták meg a megvásárolni kívánt gépkocsi tengelytávolságát és ez csak egy bizonyos márkára volt jellemző. Nagy felháborodásunkra visszahívták a tendert. Részt vettünk megbeszéléseken, egyeztetéseken és nőttünk mint a dudva.
Egyre komolyabbá vált a baráti alapon létrejött formáció tevékenysége. Miután az autókiállításon résztvevők egyre nagyobb csoportja alkotta az egyesület gerincét, összeférhetetlennek éreztem, hogy magammal kellene alkudni az Autószalon szervezési kérdéseiben. Fájó szívvel lemondtam az MGE elnökségéről, de a mai napig büszke vagyok arra, hogy megalapíthattam.
Ma már csak az autók iránti rajongás maradt meg a korai évekből, az Autószalon szervezési jogát 2000-ben eladtam a Hungexpo Rt-nek. A korai évek azonban feledhetetlenek voltak, a tanulás, a kezdés évei, a közös tapogatózás a kapitalizmus világában, a csillogó autósszakmai rendezvények, nemzetközi kiállítások, próbaautózások – körök Niki Laudával a Hungaroringen, vagy Saab-túra Lappföldön, terepversenyek és laza évvégi importőr házibulik a John Bullban krampuszokkal és szépségkirálynő télapóval.
Szép korszak volt, köszönöm mindazoknak, akik akkor velem tartottak!
E sorok a 20 éves MGE ünnepi kiadványában olvashatók.
Haris Éva, Gergely és György
Saját vállalkozások
Haris György lendületével folyamatosan bővült az MGE, melynek napjainkban a 32 gyári képviseleten keresztül 47 gépjárműmárka a tagja.
Közben Gyuri építgette saját üzleti vállalkozásait, többek között abból a tőkéből, ami a két sikeres rendezvény, a Budapesti Autószalon és a FeHoVa eladásából jött be. A Kempinsky Hotelben megnyitotta Hugo Boss üzletet, a Váci úton a Schaefershopot, ekkor már 40-50 alkalmazottal dolgozott, aztán 2000-ben jött a spanyolországi ingatlanüzletelés, meg egy újabb nyelv megtanulása, miközben 1994-től sikeresen működött a John Bull söröző, majd a Mezzo étterem. Vállalkozásainak csúcsa a 2006-ban megvásárolt és tavalyra újjávarázsolt Marczibányi téri Haris park, melyben olyan márka bemutatóját tartották, mint a patinás Aston Martin.
Álomautók, autóálmok
Mindig is vonzódott az elegáns brit autókhoz, bár hosszú volt az út a sajátig, hiszen a honvédségi Ural után ZUK-kal szállított ételt: a barna színű lengyel bodegást Pojeda motor hajtotta, mely a 70-80-as tempót sem nagyon bírta, kéthavonként hengerfejes lett. Ha túlhajtották, akkor sűrűbben.
Később ingyen megkapta Cseh Tamás Škoda 100-asát, melynek állapotát jelzi, hogy a menetszél lefújta első sárvédőjét, Gyuri meglakatoltatta, aztán 22 ezerért eladta. Imádta 525-ös BMW-jét, de hamar túladott azon is, mert párásodott: hiába panaszkodott a szervizben, nem mondták el neki, hogy nem elég a fűtés, be kell kapcsolni a klímát is…
A Császár fürdőnél lévő kereskedésben becserélte egy meggy bordó Jaguar XJS V12-esre, melynek teljesítménye 300 lóerő. Aztán jött az a 200-as Audi Turbó, majd 1990-ben egy új 100-as 2,3-as, természetesen mind benzines, utóbbit Ausztriában vette, mert akkoriban még csak a 10 százalékos vámot kellett megfizetni, méghozzá a kereskedő által kiállított számla alapján.
Volt vagy negyven autója, jelenleg egy 2012-es Q5-ös Audit használ, amiben százezer kilométer van, de mindent tud, nem érdemes eladni. Mostanság keveset autózik, és már nem érdekli, hogy miben ül, mert nem érdekli a presztízs. Ötvenedik születésnapján családja meglepte egy 1972-es Rolls-Royce Wraith-tel, melyet alaposan restaurálni kellett. Van még egy saját Ford Mustangja, méghozzá 1964 Convertible, V8-as, 4,7 literes motorral.
Álomautó?
Talán a legújabb Mustang, mely formájával is méltó őséhez. Igaz, ha megunod, nagy bukás, mert értékvesztő gép.