közlekedésbiztonság

Aki nem indul el időben, már el is késett

2022.05.31.

Akár kétezer kilométert is meg kell tennie a magyar M1RA csapat versenyautót szállító kamionjának az egyes versenyhelyszínekig. A #közlekedjbiztonságosan kampányt elindító Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) partnereként a M1RA bemutatta a versenypályákra való eljutás ritkán említett kihívásait.

Egy versenycsapat pályán megtett kilométereit rengetegen követik figyelemmel, de legalább olyan fontosak az úgynevezett „láthatatlan” kilométerek, amelyeket a közutakon tesznek meg, hogy biztonságban eljussanak a bajnokságok adott fordulóinak helyszíneire.

A versenyhétvégéket szigorú és feszes időbeosztás jellemzi, ezért a pályán elért eredmények miatt is kulcsfontosságú, hogy a versenyautókat, eszközöket, szerszámokat szállító kamion biztonságban és a tervezett időben odaérjen a pályára.

A késés komoly következményekkel járhat, hiszen ha emiatt például kimarad egy szabadedzés, az jelentősen visszavetheti a csapat eredményességét az adott hétvégén. Hogyan lehet megtervezni egy akár több ezer kilométeres utat?

– Az első és legfontosabb szabály, ami a biztonságos közlekedés alapja is egyben, hogy aki nem indul el időben, már el is késett – jelezte Iványi Balázs, aki a M1RA szerelőjeként gyakran a versenyautóval együtt utazik a kamionnal.

– A távoli helyszínekre, például Ázsiába konténerben, hajóval juttatjuk el az autókat, de Európán belül jellemzően kamionnal szállítjuk őket – tette hozzá Balázs. – Az eddigi leghosszabb utunk Barcelona volt, körülbelül kétezer megtett kilométerrel. Az általános hozzáállásunk az, hogy inkább érjünk oda órákkal korábban, mint egyetlen perccel is később. Az út pontos megtervezése nagyban függ a távtól, a sofőr tapasztalataitól és természetesen az érintett országok szabályaitól, hiszen van, ahol még mindig kapus autópályák vannak, és a matrica megvételéért sorba kell állni.

A M1RA alaposan megtervezi az útjait, ami a közúti közlekedés során is ajánlott az indulás előtt. Az idei szezon első fordulójában az ausztriai Salzburgringen versenyzett a csapat a Swift Cup Europe bajnokságban. A M1RA kecskeméti műhelyétől számított kb. hatszázkilométeres út a rövidebbek közé tartozik, de jól látszik, hogy a csapat itt sem bízott semmit a véletlenre.

– Este hét órától lehetett bemenni a pályára, mi úgy terveztük, hogy legkésőbb ötre, azaz két órával korábban ott legyünk – árulta el Balázs. – Végül négy után pár perccel már leparkolt a kamionunk a Salzburgring előtt.

Az út tervezésébe bele kell számítani a megállásokat is, amelynek a kamionsofőrök esetében szigorú szabályai vannak.

– Ha belegondolunk, hogy nekik ez a hivatásuk, négy és fél óránál többet mégsem vezethetnek egyhuzamban, akkor egy civil autósnak is fokozottan érdemes figyelnie a pihenésre út közben – jegyezte meg Balázs. – Ha valaki kimerültség miatt elalszik vagy rosszul lesz vezetés közben, annak súlyos következményei lehetnek.

Az ördög sosem alszik, és nem a táv hosszától függ, hogy mikor válik az út veszedelmessé. A M1RA kamionja kétszer kapott defektet, egyszer egy németországi versenyre szervezett úton, majd a zalaegerszegi ZalaZone Járműipari Tesztpálya felé tartva.

– Defekt esetén meg kell kísérelni elgurulni az első biztonságosabb helyszínre, ami lehet akár egy pihenő is az autópályán – hívta fel a figyelmet Balázs. – Ha ez nem lehetséges, akkor mindent meg kell tenni a veszélyre való felhívás érdekében, használjuk az elakadásjelzőt és a háromszöget. Fontos ugyanakkor, hogy csak kellő körültekintéssel szálljunk ki az autóból, ilyenkor mindenképpen viseljük a láthatósági mellényt, és helyezkedjünk biztonságba, a korláton kívülre, amíg megérkezik a segítség.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.23
Hatalmas mérföldkőhöz érkeztünk: a Rába Magazin és elődjei teljes egészében digitalizálásra....
2025.12.23
Míg 2005-ben a targoncavezetőn múlott minden egy raktárban, 2025-ben már mesterséges intelligenciát....
2025.12.23
Rosta Gergely, az Opel magyarországi igazgatója ünnepélyes keretek között adta át az ötszázadik....
2025.12.23
A leállósávban állt meg a rendőr és a tűzoltó, amikor letarolta őket a kisbusz. ..
2025.12.23
A Škoda Auto az év eleje óta már 100 000 darab tisztán elektromos Elroq kompakt SUV-ját gyártotta....
2025.12.23
A KTM motorkerékpár-gyártó visszahívja a KTM 390 Adventure R, Adventure X, Enduro R és SMC R....
2025.12.22
A hónap tragikus híre, hogy motorozás közben életét vesztette egy fiatal kolumbiai motoros, aki....
2025.12.22
A MÁV-csoport idén is jelentős erőforrásokat fordított a vandalizmus, különösen a graffitis....
2025.12.22
Ha azt hittük volna, hogy Ken Block után nem képes stílusosabban megemlékezni 80-as évekbeli....
2025.12.22
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megkötötte a szerződést a közbeszerzési eljárás nyertes....