autópiac

Alakulóban a helyi autópiacok – csonka körkép – 2. rész

2019.12.06.

Sztrájk a General Motors-nál, továbbra is süllyedő kínai autóeladások, az új generáció új szokásai és az akkumulátorok terén zajló intenzív fejlesztések. Önvezetés? Lassan már felesleges Porschét venni, mert még a Ferrarikat is képes elverni egy-egy új BMW. Mégis hol és mi zajlik, mit érdemes figyelni?

2. rész. Ha már Mercedes: plusszos kínai eladások... legalább a stuttgarti alakulatnak, ha már továbbra is szendved a piac. Augusztusig bezárólag itt a mélyrepülési lista. A Honda Civic például 16%-os növekedéssel büszkélkedhet, de a nagy kínai gyártók szintén meggyengültek hazai piacukon a franciákkal egyetemben.

Nem ízlik már az elektromos autó sem? Való igaz, lassan a ferdeszeműek is rájönnek, a hidrogénes hajtás tényleg jobb lesz, ha az elektromos autók terjedésének ellenére még tovább nőtt az össz szén-dioxid kibocsátásuk – igen, több áram fogy, és miből lesz áram náluk? Nem napsütésből...

 

2019 augusztus

2019 jan.-aug.

Darabszám

 

 

Piaci részesedés(%)

Tavalyhoz képest(%)

Darabszám

 

Piaci részesedés(%)

Tavalyhoz képest(%)

Kínai márkák

625 200

37,8

-8,6

5 182 300

38,9

-19,5

Japán márkák

350 100

21,2

-2,0

2 890 900

21,7

4,4

Német márkák

431 700

26,1

1,8

3 170 600

23,8

-3,3

Amerikai márkák

158 400

9,6

-17,3

1 265 600

9,5

-21,8

Koreai márkák

61 700

3,7

-32,2

586 200

4,4

-15,3

Francia márkák

11 700

0,7

-41,1

93 300

0,7

-59,9

Forrás: MarkLines Data Center

Eközben tavaly majdnem 24 millió tonna polipropilént dolgoztak fel a csomagolóiparban, és ez a szám 2026-ig majdnem öt százalékkal emelkedik majd – csak hogy még egy gyomrost adjunk a megújuló energiának. Érthető, miért is olyan büszkék a nagy márkák hatékonyságukra a gyáraikban keletkező hulladék mennyiségének (vagy a vízszegény festési folyamat) tekintetében.

És akkor autómegosztás meg önvezetés? A csökkenő eladások mögött részben az új generáció birtoklási vágyának csökkenése is áll. Minek (menő) autó, ha úgyis csak szennyezzük a környezetet meg terheljük a pénztárcánkat a fenntartási költségekkel? Vajon hányan lakunk olyan nagyvárosban a világban, ahol ki lehet váltani a saját négykerekűt? Már Magyarországon is sok település összeér lassan, hát és akkor Kínában mi a helyzet, ahol egyre törnek nyugatabbra, Budapest méretű városokat felhúzva 3-4 hét alatt?

Laikusként pedig, hallani nagy visszahívásokról, csaló gyártókról, meg aztán miért ne béreljünk akkor egy hétvégére autót, amikor tényleg szükség van rá? Használni, megosztani. Nemcsak rbnb létezik, már a vasalódat is megoszthatod, pénzt kereshetsz vele. Ilyen körülmények között minek is új vagy akár használt autó? A státumszimbólumosdi is változhat... Vagy vezessük be a hatékony vezetés és felhasználás jutalmazását a folyamatos büntetések helyett, és inkább előnyre tegyenek szert a takarékoskodóbbak? Ki tudja, talán kocsi pláne nem kell sokaknak, ha már újabban gyermeket sem vállanak a klímaváltozás miatt.

Aki szeret vezetni, az viszont örül a saját autónak. Akit annyira nem izgat a téma, és úgyis csak felhasználó, el fog jutni A-ból B-be – nem buszsofőr segítségével, hanem egy „okosgéppel”. De mégis hány kilométertől megbízható a rendszer? A szakértők nem értenek egyet abban, hogy pontosan hány tesztkilométerre van szüksége a rendszereknek ahhoz, hogy megbízhatóan funkcionáljanak. A találgatások 240 milliótól egészen több milliárdig terjednek.

A hatalmas mennyiségű adat miatt a valós információgyűjtés 100 járművel, 240 millió kilométeren 25 évig tartana. Pillanatnyilag ennek a szimulációja 100 számítógéppel öt évet venne igénybe. Azonban felhőalapú megoldásokkal ez a 240 millió kilométer mindössze kettő hét alatt lemodellezhető lenne – s ez nagyon jelentős felgyorsítása a fejlesztési folyamatoknak, viszont komoly összegekbe kerül. Ráadásul, a hatalmas adatmennyiséget, amely a 1015-es peta nagyságrendbe tartozik, először is fel kellene tölteni a felhőbe, amely sok idő még a leggyorsabb megoldásokkal is.

Közben gőzerővel zajlik az akkumulátorok fejlesztése, új, hatalmas társulások jönnek létre és csillagászati összegű megállapodások születnek akár egy évtizedes viszonylatban is. Teljesen elektromos paletta 2030-ra? Nem rossz célkitűzés, de ehhez szükség lesz a szilárdtest akkumulátorokra is talán, mert ugyan növeli Chile, Bolívia, Ausztrália és Kína a lítium kitermelését, de kigyulladni nem tudó, egyszerűbb, olcsóbb és hatékonyabb megoldás nem fájna annyira a Földnek. Kétségtelenül nagy hatalommal ér fel a tőkeerősség és a technológia ismerete különösen ezen a téren, a gyáróriások ezért tudnak tervezni, mi pedig nem látunk a színfalak mögé, ahol természetesen mindig akad egy kis politika.

És mi a helyzet a hagyományos értékekkel az autópiacon? Borul a papírforma kőkeményen újabban, mert természetesen stílusban sosem lesznek egy szinten ezek a prémium meg sportos autók, de az új BMW M8 Competition 3 másodperces százas sprintjét elnézve majdnem az összes 911-es Porsche elbújhat, a legkomolyabb Ferrarik meg a Lambók meg még éppen gyorsabbak. Egyre inkább elgondolkoztatók az árak a felsőkategóriás, teljesítményorientált autóknál, mert olyan szintlépés történt a német prémiummárkák részéről, hogy egy kalap alatt már minden téren a legjobbat nyújtják. Sőt, kényelemben többet. Elegendő lesz-e például egy 911-es Porsche egyéni stílusa és hírneve, mint ellensúlyozó különbség, hogyha az autópályán már egy BMW leszorítja? Úgysem jár versenypályára a tulajok nagy része, ahol ki tudnának rajzolódni a különbségek. Vagyis marad a stílusbeli eltérés, aminek ezek szerint meg kell érnie azt a sok tízmillió forintot. 600 lóerős szupergépek? Még mindig 130 km/órás a sebességlimit.

Talán válság is következik? Gondolatébresztés, csonka körkép, alakuló helyi piacok.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....