magyarok a világ járműgyártásában

Álmodj Velem! Mert ha elég szorgalmas vagy, eljuthatsz a világ tetejére – 3. rész

2018.01.22.

A Hungexpo G-pavilonjában, 2018. március 23-25. között kerül megrendezésre immár hatodik alkalommal a „Magyarok a világ járműgyártásában” tematikus kiállítás. Az Autós Nagykoalíció szervezésében magyar feltalálók, formatervezők és mérnökök világraszóló munkái kerülnek bemutatásra, a földi, vízi és légi közlekedés vonatkozásában felvonultatott járműcsodákkal.

Szöveg: Horváth Miklós, fotó: szerző, ANK, Kia Motors Hungary Kft.

„Felsorolni is nehéz lenne, mennyi érdekes látnivaló és exkluzív élmény várja a nagyérdeműt hazánk legnagyobb szezonnyitó autós sokadalmán” - nyilatkozta Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke és a „Magyarok a világ járműgyártásában” kiállítás ötletgazdája. „A G-Pavilon 9000 négyzetméteres egyedi installációja révén a hazai járműgyártás múltja, jelene és jövője lesz látható, a Mátyás király korabeli lovas kocsitól napjaink és a jövő mobilitását meghatározó innovációkkal”.

Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke és Kovács Miklós, formatervező a Kia Stinger hazai bemutatóján

Az esemény házigazdája hozzátette, hogy a grandiózus kiállítás statikus elemei mellett március 23-án, 13 órától az élő showban olyan vendégek lépnek a színpadra, akik tálentumaik és személyes történeteik révén kapcsolódnak a kiállított járművekhez. A múltidéző vívmányok között látható lesz a 18. századi Habsburg Birodalomban, Mária Terézia uralkodásának idején forgalomba állított delizsánsz járat egyik postakocsija. A delizsánsz járatok – a francia szó jelentése: szorgalom, gyorsaság – személy-, csomag- és pénzszállításra alkalmas, fekete-sárga színű négylovas kocsik voltak, a Bécs és Buda közötti távot 30 óra alatt teljesítették, miközben egy társzekér ugyanezt a távot 57 óra alatt tette meg. A delizsánsz járatok további érdekessége, hogy a komáromi Kocs község, ahonnan a magyarok és a világ mobilitása közötti kapcsolat eredeztethető, a járat váltóállomása volt.

A bécsi Carl Blaha Kocsigyárban, 1880-90 között gyártott postakocsi 12 személlyel és csomagokkal megrakottan akár 70-80 kilométer megtételére is képes volt, kényelmének köszönhetően ennek a távnak a többszöröse is vállalható volt váltott lovakkal

Az említett korszakot és a Monarchia távolsági közlekedését idézi fel a Keszthelyi Helikon Kastélymúzeumból érkező, Carl Blaha bécsi kocsigyárban készült, közel 140 éves postakocsi. A kiállításon is megtekinthető hintó postakocsi funkciója mellett, kényelmének és strapabíró képességének köszönhetően az arisztokrácia körében is nagyon népszerű volt a dualizmus idején. A kiváltságokkal rendelkező társadalmi osztály ilyen járműveket használt privát, hosszú távú utazásai során. Az eseményre meghívott Habsburg György a császári udvar autentikus történeteivel teszi színesebbé a tárlat megnyitó ceremóniáját.

Georg von Habsburg, politikus, újságíró, közéleti személyiség, a 2024-es budapesti olimpia és paralimpiai pályázat nagykövete

A színpadi élő show vendégei között lesz várhatóan Kovács Miklós is, aki a jelenkort képviselve tart előadást életpályájáról és a Kia frankfurti formatervező központjának munkájáról. Az 51 éves szakember a szegedi Hittudományi Főiskolán 1987-ben megkezdett hallgatói évei alatt küldött rajzokat az Audihoz, ahonnan a palicsi származású dizájner, Hasanic Imre magyar nyelvű tippjei mellett, „ismeretlen rajzeszközök” is érkeztek válaszul a további alkotáshoz.

Kovács Miklós a Kia Stinger 2017-es genfi premierjén

A főiskola után Linzben tanult tovább a Hochschule für Künstlerische und Industrielle Gestallung ipari formatervező szakán, gyakorlati idejét pedig a négykarikás márka ingolstadti központjában töltötte. Az Auditól kapott ösztöndíjjal 1993-tól a pforzheimi főiskola hallgatója lett, ezt követően 1995 és 2003 között az Audinál dolgozott. Részt vett az A8 (D3) és az A4 (B7) típusok elkészítésében, 2004-től pedig a külcsínre sokat adó dél-koreai márka európai dizájnközpontjában dolgozik. Kovács Miklós jelenleg az új modellek külső megjelenéséért felel, de korábban koncepció autók formatervével is foglalkozott. Irányítása alatt olyan szériamodellek láttak napvilágot, mint például a Venga, a Cee’d család és a középkategóriás Optima, valamint a nálunk nem forgalmazott Cadenza. Legutóbbi munkája a tavaly, Genfben debütált Kia Stinger volt.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.09
A japán gyártó elektrifikált hajtásláncos autóinak értékesítése 23,2 százalékkal nőtt világszerte,....
2025.02.09
A Kia legkelendőbb autója a K4 volt januárban.  ..
2025.02.09
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Erzsi néni a grátisz tolatásjelző az....
2025.02.09
Először látható igazi fotókon a Vanwall első modernkori utcai autója, ami történetesen egy....
2025.02.09
Az Ariya NISMO nagyobb teljesítményt és feszesebb kormányozhatóságot kínál. ..
2025.02.09
Négy nap leforgása alatt ötvenezer megrendelés érkezett Japánban az ötajtós Suzuki Jimny Nomade....
2025.02.09
2025 januárja általános növekedést hozott a használt autók piacán, ezzel párhuzamosan az átlagárak....
2025.02.09
A PlanAll Day – A tudatosság napja program látogatói egy olyan önismereti kalandban vehettek részt....
2025.02.09
A Bridgestone új, csúcstechnológiás Driver-in-the-Loop (DiL) szimulátort telepít a Róma melletti....
2025.02.09
A Mazda Motor Corporation megnyitotta a Mazda Trans Aoyama nevű, vadonatúj élményterét, amely a....