tanulmány

Álombéli holdjárókat tervezett a Lexus

2020.01.22.

Egy magazin felkérésére különleges projektbe fogtak a Lexus európai formatervezői, és elképzelték, milyen járművekkel közlekednénk a Holdon. Az eredmények minden elképzelést felülmúltak.

Az emberiséget alighanem örök idők óta foglalkoztatja a kérdés: milyen volna a Holdon élni? A modern tudomány megoldást keresett és részben talált is a felvetés technológiai és biológiai aspektusaira, a problémakör esztétikai vonzatairól azonban ritkán esik szó.

Pontosan ez foglalkoztatta azonban a Document Journal című építészeti, művészeti és divatmagazin szerkesztőit, amikor a kiadvány következő lapszámához arra kérték számos iparág prominens képviselőit, álmodják meg saját szakterületük Holdra vetített lenyomatát.

Az autóiparból a Lexusra esett a szerkesztők választása. Egyrészt, mert a progresszív divat elkötelezett támogatójaként a márka minden más autógyárnál érzékenyebben közelítheti meg a kérdést, másrészt mert sikeres filmes együttműködések kapcsán már bizonyította, hogy az űrjárművek éppolyan közel állnak tervezői lelkéhez, mint az automobilok.

A felkérés akkor érkezett, amikor a dizájnerek a márka első tisztán elektromos tanulmányautóján, az LF-30 koncepciójárművön dolgoztak. A párhuzamos munka mindkét projektnek hasznára vált: az LF-30 egyes stíluselemei utat találtak a Hold-projektbe, az űrbéli témák pedig lehetőséget teremtettek a tervezők számára, hogy hátra lépjenek elsődleges feladatuktól, majd új energiákkal feltöltődve folytassák azt.

A Lexus összesen hét pályaművet nyújtott be a Document Journal szerkesztőinek, akik végül a „zéró gravitáció” elnevezésű alkotást jelentették meg a kiadványban, ám a többi munka is érdemes arra, hogy elidőzzünk felettük, és elképzeljük, hogyan és mivel közlekednénk a Holdon.

Zéró Gravitáció (Karl Dujardin)

A Lexus orsó alakú hűtőmaszkját kiterjesztve megálmodott jármű vonalai térben elhelyezve rajzolják ki a jellegzetes rácsozatot. Az egyszemélyes jármű – a Lexus 2015-ös Hoverboard tanulmányából ihletet merítve – a Holdfelszín felett lebeg, pilótája motorkerékpárként irányítja az akár 500 km/h-ra képes szerkezetet.

Lexus Kozmosz (Jean-Baptiste Henry)

A Hold felszínén és az űrben egyaránt üzemeltethető, hosszúkás jármű hátsó felében kapott helyet a pilótafülke, elöl pedig panorámafedélzetet alakítottak ki, ahonnan a turisták vagy kutatók biztonságosan megfigyelhetik a Hold alacsony gravitációjú környezetét. Az üvegkapszulát vízzel megtöltve az utasok kétszeresen is lebeghetnek a felszín felett. A koncepcióhoz egy anyahajó is tartozik, amely Hold körüli pályáról indíthatja útnak a járművet.

Pattogó Holdroller (Julien Marie)

A Pom-Pom meséibe illő elnevezésű jármű egy rugalmas grafén nanocsövekből szerkesztett buborék, amely domborzattól függetlenül képes előre – vagy oldalra – haladni. Belsejében giroszkóppal stabilizált pilótafülke található; itt kaptak helyet az akkumulátorok is. A szerkezet hajtásáról lapátkerekek gondoskodnak.

Lexus Hold-cruiser (Keisuke Matsuno)

Az összes terv közül ez a Cruiser a leginkább autószerű. Négy kerekével és orsószerűen megformált, zárt karosszériájával átlagos Holdjáróként képes haladni a felszínen, ám ha kerekeit 90 fokban megdönti, azok hajtóműként szolgálnak, a jármű pedig hatalmas drón módjára repülhet. Az elképzelés akár annak a repülő autónak a továbbfejlesztett szériaváltozata is lehetne, amelyet a Lexus anyavállalata, a Toyota szabadalmaztatott pár éve.

Lexus Holdküldetés (Yung Presciutti)

A Lexus emblémáját formázó szárnyak, az orsó alakú hűtőmaszk kontúrjait követő központi törzs és a világűrt visszatükröző, folyékony fémszerű burkolat: az űrrepülőgép a Föld és a Hold közötti távolság (átlagosan 384 402 kilométer) áthidalására szolgál, és nem igényel külön leszállóegységet.

Lexus Hold versenyautó (Yung Presciutti)

Miután megérkezett, az űrrepülőgép pilótája ebben a különleges homokjáróban fedezheti fel a Holdat. A csekély gravitációjú környezetben hatalmas ugratásokra képes a jármű, amelynek kerekei speciális hatszögletű idomokból épülnek fel, pilótafülkéje pedig körben üvegezett, így a vezető minden irányban akadálytalanul gyönyörködhet új otthonában.

Lexus Holdjáró (Yung Presciutti)

A modern villanyautók felépítését kiindulási alapnak tekintő szerkezet alsó fele tartalmazza a hajtómodult a kerekekkel, a felső pedig egy vezető- és lakóegység, amely leszerelve egy későbbi holdbázis kiindulási alapjául szolgálhat. A tervezőre minden bizonnyal hatással volt a Toyota és a japán űrkutatási hivatal közös projektje, a holdjáró szabadidőjárműként aposztrofált lakó- és kutatójármű.

Fotó: Lexus

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.02.27
A Japánba visszatéréssel egy fontos piacon folytatja exportoffenzíváját az Opel. Jövő évtől,....
2020.02.27
A tisztán elektromos meghajtású BMW Gran Coupé előfutára 2020. március 3-án, a 90. Genfi Nemzetközi....
2020.02.27
A magas vezetési pozíció, a széles kilátás és az első osztályú kényelem aerodinamikai és műszaki....
2020.02.27
Összeütközött egy gépkocsival és felborult egy mentőautó a XX. kerületben, a Nagysándor József utca....
2020.02.26
Egy amerikai tuning-folyóirat szerkesztői érdekes kísérletbe fogtak: kizárólag a tartozékpiacon....
2020.02.26
Jól mutat a fotókon, pompa veszi körbe, néha még szórakoztat is, mégsem jó igazán semmiben. Pont,....
2020.02.26
Immár hivatalos: az olasz főváros közlekedési vállalata, az Atac 100 új Mercedes hibrid buszt....
2020.02.26
Tawan Chuntra Thaiföldről küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.02.26
Megannyi újdonsággal vág neki a 2020-as Genfi Autószalonnak a Honda. A japán iparóriás kiállítási....
2020.02.26
Még 2017 októberében felborult egy autóbusz a Tótkomlós és Kaszaper közötti úton, 34-en sérültek....