posta

Amikor az F-14-es vadászgép gyártója postakocsit épített

2021.03.03.

Nem éppen egy strapabíró postakocsi az első, ami eszünkbe jut a Grumman név hallatán, pedig nem csak vadászgépek gyártásában gurítottak maradandót a mérnökeik.

Ki ne ismerné a Grumman F-14 szuperszonikus vadászgépet, avagy a Tomcatet. Ha máshol nem is, a Top Gun című filmben biztosan találkoztunk a különleges, változtatható szárnynyilazású vadász-elfogó és vadászbombázóval, amit még az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészete számára fejlesztett a Grumman. Azt viszont kevesebben tudják, hogy az amerikai mai levelét is egy olyan postakocsi szállította ki, amit a híres vadászgép gyártójának köszönhetnek.

Ez a Grumman LLV, ami a rendkívül beszédes „Long Life Vehicle” elnevezést kapta, ezzel utalva a rendeltetésére: még hosszasan szolgálni, és levelekkel ellátni az amerikai népet. Nos, nevéhez hűen, immáron 20 éve szolgálatban van, és még 10 évet szánnak neki, úgyhogy még egész biztosan feltűnnek majd a hollywoodi filmekben, ahol a legtöbben találkozhattunk vele.

Még a 80-as években írt ki egy tendert a United States Postal Service, hogy modernebb postakocsikkal teríthessék a leveleket a külvárosi lakónegyekben és lakóparkokban, a korábban használatos Jeep DJ-5 helyett. Végül a Grumman nyerte meg a több mint 140 000 LLV gyártására szóló szerződést, amiket végül 1987 és 1994 között le is gyártottak. Nem csak az USA, de például Kanada és Mexikó is kapott belőlük.

Érdekességük, hogy hiába vezetnek a „jó” oldalon az említett országokban, a Grumman LLV-k jobbkormányosak, mint az előd Jeepek is, így a postásoknak ki sem kell szállni, hogy megtöltsék a postaládákat. Csak kikapják a levelet az anyósülés helyére szerelt fém ládából, majd elég kinyúlniuk az autóból, hogy kézbesítsék a levelet, és felhajtsák a ládákra szerelt apró nyilacskát. Ennél amerikaibb már nem is lehetne ez a sztori.

Illetve mégis lehet, ha alá nézünk: ahogy a legtöbb hosszú élettartamra tervezett amerikai autó, a Grumman LLV-k is létraalvázasak, merevhidasak, amit a Chevrolet S-10 alól örököltek. Kezdetben 2,5 literes, később 2,2 literes, sornégyes vasblokkos, aluminium hengerfejes motorját szintén a General Motors szolgáltatta, míg az erőt egy rövid fokozat kiosztású 3-sebességes váltó továbbítja. Állítólag levélszállítás közben, a valós üzemanyag fogyasztása eléri a 24 liter/100 km-t, ellenben apró fordulókörének köszönhetően rendkívül jól manőverezhető.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..
2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....
2024.05.13
Fokozza régiós terjeszkedését a budapesti székhelyű, 16 országban jelenlévő, az autó nagy- és....
2024.05.13
- Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalát Bag térségében, ahol....
2024.05.13
- A zöld rendszámmal Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsik száma 2024. április végére....
2024.05.13
- Sávot és irányt is tévesztett az a lengyel kamionos, aki néhány kilométer hosszan szemben haladt....
2024.05.13
A Datahouse adatai szerint 2024 első három hónapjában 37 ezer 506 új személygépkocsit és....