posta

Amikor az F-14-es vadászgép gyártója postakocsit épített

2021.03.03.

Nem éppen egy strapabíró postakocsi az első, ami eszünkbe jut a Grumman név hallatán, pedig nem csak vadászgépek gyártásában gurítottak maradandót a mérnökeik.

Ki ne ismerné a Grumman F-14 szuperszonikus vadászgépet, avagy a Tomcatet. Ha máshol nem is, a Top Gun című filmben biztosan találkoztunk a különleges, változtatható szárnynyilazású vadász-elfogó és vadászbombázóval, amit még az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészete számára fejlesztett a Grumman. Azt viszont kevesebben tudják, hogy az amerikai mai levelét is egy olyan postakocsi szállította ki, amit a híres vadászgép gyártójának köszönhetnek.

Ez a Grumman LLV, ami a rendkívül beszédes „Long Life Vehicle” elnevezést kapta, ezzel utalva a rendeltetésére: még hosszasan szolgálni, és levelekkel ellátni az amerikai népet. Nos, nevéhez hűen, immáron 20 éve szolgálatban van, és még 10 évet szánnak neki, úgyhogy még egész biztosan feltűnnek majd a hollywoodi filmekben, ahol a legtöbben találkozhattunk vele.

Még a 80-as években írt ki egy tendert a United States Postal Service, hogy modernebb postakocsikkal teríthessék a leveleket a külvárosi lakónegyekben és lakóparkokban, a korábban használatos Jeep DJ-5 helyett. Végül a Grumman nyerte meg a több mint 140 000 LLV gyártására szóló szerződést, amiket végül 1987 és 1994 között le is gyártottak. Nem csak az USA, de például Kanada és Mexikó is kapott belőlük.

Érdekességük, hogy hiába vezetnek a „jó” oldalon az említett országokban, a Grumman LLV-k jobbkormányosak, mint az előd Jeepek is, így a postásoknak ki sem kell szállni, hogy megtöltsék a postaládákat. Csak kikapják a levelet az anyósülés helyére szerelt fém ládából, majd elég kinyúlniuk az autóból, hogy kézbesítsék a levelet, és felhajtsák a ládákra szerelt apró nyilacskát. Ennél amerikaibb már nem is lehetne ez a sztori.

Illetve mégis lehet, ha alá nézünk: ahogy a legtöbb hosszú élettartamra tervezett amerikai autó, a Grumman LLV-k is létraalvázasak, merevhidasak, amit a Chevrolet S-10 alól örököltek. Kezdetben 2,5 literes, később 2,2 literes, sornégyes vasblokkos, aluminium hengerfejes motorját szintén a General Motors szolgáltatta, míg az erőt egy rövid fokozat kiosztású 3-sebességes váltó továbbítja. Állítólag levélszállítás közben, a valós üzemanyag fogyasztása eléri a 24 liter/100 km-t, ellenben apró fordulókörének köszönhetően rendkívül jól manőverezhető.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.04.17
Belefér a Toyota portfoliójába egy retro sportkocsi? Az internet egyik legismertebb független....
2021.04.17
Fantázia és némi meló a végszerelésben? Nem nagy dolog, ismét trendi a régi ötlet: találd ki és....
2021.04.17
Milenko Kozanovic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2021.04.17
Az autómegosztók terjedésével most egy zseniális ötlet is megszületett: társasházak számára....
2021.04.17
Korlátozott darabszámú, exkluzív változatokkal bővítik Európa legkelendőbb pickupjának kínálatát....
2021.04.17
Bár a világpiacon csökken az egyterűek és az ötnél több személyt befogadó autók iránti igény,....
2021.04.17
Rég hozott akkora izgalmakat Forma-1-es időmérő, mint az Emilia Romagna Nagydíj kvalifikációja. ..
2021.04.17
A magyar vásárlók körében is előrendelést hirdetett a KIA az EV6-ra, ami a jelek szerint nagyon....
2021.04.17
Lerántotta a leplet a Nissan a GT-R NISMO 2022-es modellév változatáról. A modell piaci bevezetését....
2021.04.17
A KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont a járványügyi védelmi intézkedések lépcsőzetes....