Anyukám is érteni fogja – Az intercooler | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja – Az intercooler

2015.10.12.

Tök vagány, hogy „interkúler”-es a kocsink, de mi ez valójában?

A turbófeltöltőkről szóló cikkünk nyomán adósságunk is keletkezett, nem meséltünk ugyanis a jól összenyomott levegő sorsáról, mielőtt az a motorba jutna. Mai rövid fejezetünkben ezt tekintjük át.

Egy hónapja ott hagytuk abba a feltöltött rendszerek taglalását, hogy a turbó, mivel azt a kiáramló, forró kipufogógáz hajtja, nagyon fel tud melegedni. Tisztáztuk, hogy emiatt sarkaltos kérdés a turbó hűtése-kenése. Ez a nagy hőmérséklet is közrejátszik abban, hogy a turbó által kinyomott levegő bizony nagyon meleg. De elsősorban nem attól, hogy a turbó pokolian forró, hanem attól, hogy összenyomtuk, és a levegő tudja a fizikát, ezért a nyomás növekedésével hőmérséklete is megnövekszik.

Miért nem jó nekünk úgy, ahogy van?

Aki hagyott már félig teli (és nem félig üres) PET palackot a kocsiban, az tudja, hogy a hideg reggelen a palack összezsugorodik. A benne lévő levegő mennyisége nem, de térfogata megváltozik, lecsökken. Ez azért van, mert a hőmérséklete is lecsökkent. Tehát ugyanannyi levegőnk van, csak sokkal kisebb hőmérsékleten.

A "palack jelenség" hűtőgépben szimulálva

A motorunk hengerenkénti térfogata adott. Ahhoz ebbe a térfogatba minél több levegőt tudjunk beszívni, illetve turbós motorokkal betolni, jobb, ha lehűtjük. A turbó utáni levegőt, ha egy zárt térbe fújnánk, készen is lenne a légkeveréses sütőnk, ugyanis nagyságrendileg 200 fokos közeggel van dolgunk. Ezt muszáj lehűtenünk. Ezért, mielőtt a motorba érne, átvezetjük egy hűtőn.

Egyik kedvenc ábrámban is jól látszik az intercooler

Ez a hűtő kísértetiesen hasonlít a klímaberendezés, vagy a motorhűtés radiátorára, de sokkal kisebb annál. A közbeékelt hűtőkből létezik klasszikus levegős hűtőközegű, ezeknél csak a menetszélből származó áramlat végzi a hűtést, általában külön ventilátort nem szerelnek elé. Másik, ritkább fajtája a vízhűtéses rendszer.

Tehát az intercooler attól cooler, hogy hűt és attól inter, hogy a turbó és a motor között van, rossz magyarsággal köztes hűtőnek lehet nevezni, egyébként meg simán töltőlevegő hűtőnek hívják.

Mit nyerünk vele?

Gyakorlatilag azt mondhatjuk, hogy ha a levegő hűtése nélkül küldenénk a motorba a levegőt, akkor alig érnénk el teljesítménynövekedést a turbónkkal. „Adtunk annak a bizonyosnak egy pofont.” Nyilván, minél nagyobb intercooler, annál jobb hatásfokkal hűti le a levegőt. Versenyautóknál ezért igyekeznek megnövelni a hűtő méretét, és igyekeznek minél több levegőt odavezetni.

A motorház fedélen lévő nyílás az intercoolerhez vezet levegőt

Vegyük példának most a Subaru sportkocsiját, az WRX-et. Itt a hagyományos első homlokfelületre elhelyezett intercooler helyett a motor felső részére helyezett hűtőt találunk. Itt egyrészt sokkal nagyobb felületű hűtőt építenek be, másrészt a motorház fedélen speciális légbeömlőt alakítanak ki, hogy a hűtés hatásfokát megnöveljék.

A kép felső részén lévő hűtő maga az intercooler

Az intercooler viszonylag stabil alkatrész, ritkán hibásodik meg, ugyanis nincs nagyon benne minek tönkremennie. Talán a leggyakoribb csere ok, hogy összetörik a kocsi elejét, és a deformáció eléri a ezt az alkatrészt is. Most már nem csak vagánykodunk az intercooler kifejezéssel, hanem tudjuk azt is, mire való.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.17
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 12. 17.....
2025.12.16
Az Európai Unió enyhített kedden az új gyártású belső égésű motorok - benzin- vagy dízelüzemű autók....
2025.12.16
Pár hete minden média felületen találkozhattunk a szomorú hírrel, hogy milyen komoly baleset....
2025.12.16
Az AutoWallis kiskereskedelmi üzletága két új prémium kategóriás kínai autómárkát vezet be a magyar....
2025.12.16
Az ukrán hadsereg folyamatosan fejleszti védelmi- és támadó képességeit, és ezzel összefüggésben....
2025.12.16
A vadonatúj Mazda CX-5 új korszakot nyit a márka életében: az első modell, amely megkapja a Mazda E....
2025.12.16
Egy új brit–kínai kutatás szerint a fedélzeti hangasszisztensek aktív használata jelentősen....
2025.12.16
Visszakerül a Forma-1-es versenynaptárba a Portugál Nagydíj. ..
2025.12.16
A négy kontinensen készülő BMW 3-as sorozat az elmúlt fél évszázad során a BMW Group nemzetközi....
2025.12.16
Erősen indult az első hét a 2026-os autópálya-matricák elővásárlásában: az utazóközönség december 8....