Anyukám is érteni fogja – Csak óvatosan az e-rollerekkel! | Autoszektor
e-roller

Anyukám is érteni fogja – Csak óvatosan az e-rollerekkel!

2022.08.07.

Felelőtlen száguldozás a városban.

A nyári szabadságot a családdal a Balaton északi partjának központjában, Balatonfüreden töltöttük. A 2, illetve 5 éves – ahogy én hívom őket –„kislánykák” persze standról standra szaladgáltak a bazársoron, fel-alá a strandbejárat előtti téren. A kelleténél sokkal többször lettem arra figyelmes, hogy az e-rolleresek szó szerint centikre suhannak el a gyerekek mellett.

Balatonfüred, a Tagore sétány északi végén lévő kerékpárút be/kijárata (Forrás: Google StreetView, 2019)

Nem szoktunk még hozzá

Az elektromos meghajtású roller szerintem a 4. ipari forradalom egyik legkiválóbb mellékterméke. Ha lehet elektromos autónk, akkor persze lehet mindenféle járműből elektromos meghajtású verziót készíteni. Így keltek életre az elektromos (rásegítésű) bringák, e-rollerek, hoverboardok és a személyes kedvencem, a hajtott kerekű gördeszka.

A közlekedés klasszikus eszközöket használó szereplői azonban nincsenek még felkészülve arra, hogy egy rolleres, vagy gördeszkás akár 40 km-es óránkénti sebességgel is haladhat, így, ha még észlelik is a jelenlétét, rosszul mérik fel annak mozgását és ebből bizony sok baleset származik.

Sajnos bármikor, ha elektromos rolleres esetekről beszélünk, nekem a két évvel ezelőtti, újbudai halálos autóbusz baleset jut eszembe, amikor egy jobbra fordulási manőver közben gyűrt maga alá a busz egy rollerest. A baleset előtt készült képkockákon látható, hogy az autóbusz fordulási manővere előtt a rolleres még „sehol sincsen” és mégis tragédiába torkollott a forduló.

Még a baleset előtt, szabad jelzésre várva (Forrás: Magyarország Ügyészsége)

A baleset iskolapéldája lett a nehezen észlelhető és felmérhető elektromos meghajtású eszközökkel közlekedőkre leselkedő veszélyeknek.

Megérik a pénzüket!

Talán könnyű hozzászokni, hogy mindenhol elférnek, talán könnyű megszokni, hogy nagy sebességgel, gyorsan célba érnek, de ez talán – tisztelet a kivételnek – könnyelművé is teszi őket. Nagyon sok rolleres a kerékpárúton közlekedik, amivel nincs is semmi baj. De azok vezetése korántsem mindenhol biztosít védett útvonalat. A kerékpárutakon ugyanúgy vannak elsőbbségadásra kötelező kereszteződések, vagy például gyalogátkelőhelyek.

Jó példa a budapesti Honvédkórház előtti bringaút-szakasz. A korházhoz egy nagy zebra vezet, melynek folytatásában a kerékpárutat is keresztezi az útvonal. Én átérzem, hogy a megállás vagy lassítás idő- és ritmuskiesést jelent. Főleg biciklivel, hiszen azt újra saját erőből kell felgyorsítani, de a rollernek meg rosszabb lesz a fogyasztása.

Ráadásul sokan a kényes helyeken sem veszik vissza a sebességet. A fizikailag egy helyen vezetett gyalogos- és kerékpárforgalmi szakaszokon illene olyan sebességet választani, hogy bármelyik irányból érkező gyalogos esetén biztonságosan meg tudjanak állni.

Ehelyett azt látom, hogy jellemzően ezeken a helyeken is kihasználják a gép csaknem teljes tudását és megállás helyett inkább merész manőverekkel haladnak a gyalogosok között.

A kisgyereket nekik is nehéz észrevenni

100 cm, vagy az alatti magasságú gyermekek egyrészt még nagyon fiatalok ahhoz, hogy megfelelően reagáljanak, másrészt egy rolleres 160-200 cm magasan lévő nézőpontja is nehézkessé teheti az észlelést.

Talán így fordulhatott elő, hogy a nyaralás közben, a járdán(!, ahol tilos lenne menniük) centikre húztak el a lányaimtól, mert ők nem hajlandók leszállni az eszközről.

Kerékpárút vége

Egyszer mindennek vége szakad, így a bicikliútnak is. Tudom, hogy szürreális leszállni a rollerről, kerékpárról, pedig muszáj lenne. Sarkítva ahhoz tudnám hasonlítani a helyzetet, mintha autóval beállnánk a strand bejáratába, mert hát fizikailag be tudunk menni.

Jó lenne, ha nem az volna néhány „kerékpár út” vége, hogy valakit elütnek. Sajnos balatoni tartózkodásunkkor is tanúja voltunk egy a sétánnyal párhuzamosan futó bicikliúton történt balesetnek, illetve már csak a rendőri helyszínelésnek, ahol a mentőt is ki kellett hívni és valakit bilincsben vittek el…

Autósoknak!

A rolleresek egyre többen lesznek és bár talán arányaiban növekszik a felelős rolisok száma, tudatosan kell készülnünk arra, hogy ők gyakorlatilag bárhol megjelenhetnek, mégpedig nagyon gyorsan.

Ezért kerékpárutak környékén ne csak kifejezetten bicikliseket keressünk a szemünkkel, hanem tűnjön fel a rolleres is!

Gyalogosoknak!

Rollerrel ütközni gyalogosan nem túl előnyös. Rajtunk biztosan nincsen bukósisak, térvédő, mint esetleg rajtuk és a kemény jármű komoly sérüléseket okozhat. Gyalogosként is készüljünk az észlelésre, ha pedig olyan helyen látunk elektromos rollerezést, ahol tilos, nyugodtan megjegyezhetjük nekik, de azért ne játszunk önkéntes rendőrt!

Rollereseknek

Tudjátok, a közlekedők legnagyobb többsége nem szokta még meg, hogy ilyen jármű is érkezhet, mégpedig nagy sebességgel. Kérjük, hogy gyalogosok környezetében mérsékeljétek a sebességet!

Ezen kívül mindig működtessétek a világítást, ha lehet, viseljetek láthatósági mellényt, ez is segít mások számára a megfelelő azonosításban, de nektek hasznos a látni és látszani elv miatt.

Azt gondolom, hogy minden közlekedési eszköznek megvan a létjogosultsága, de amíg a törvények nem szabályozzák teljes körűen a használatukat, addig a használóknak kell jó gyakorlatot kialakítani!

Fő a biztonság!

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.01.31
Hogy nem az új modellek vásárlására ösztönöz egy gigacég, ez igencsak különös. Pedig a BMW most....
2023.01.31
Elindult a Budapesti Mobilitási Terv (BMT) társadalmi egyeztetése kedden, egy hónapon keresztül....
2023.01.31
Nézze meg a videót! ..
2023.01.31
A Győri Járási Ügyészség vádat emelt egy 38 éves férfi ellen, aki a közlekedési konfliktus során....
2023.01.31
A határátkelőhelyen lefoglalt munkagépet a francia hatóság körözte – írta a Szabolcs-Szatmár-Bereg....
2023.01.31
A hátsókerék-meghajtású sportkupé megkaphatja a BMW M3/M4 CSL hathengeres turbómotorját.   ..
2023.01.31
Tavaly csaknem 700 millióan utaztak a MÁV-Volán-csoport, vagyis a MÁV-Start, a MÁV-HÉV és a....
2023.01.31
Azok a ausztriai kis- és középvállalkozások, amelyek - például a mesterséges intelligencia vagy a....
2023.01.31
Az előzetes belső kalkulációk alapján a BMW Group 2022-ben az Európa-szerte értékesített összes új....
2023.01.31
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események – itt az Útinform friss jelentése. ..