Anyukám is érteni fogja – Hogyan szerelik a csapágyakat? | Autoszektor

csapágy

Anyukám is érteni fogja – Hogyan szerelik a csapágyakat?

2017.04.26.

A csapágy meghibásodások döntő hányada a rossz szerelésre vezethető vissza.

Sajnos előbb-utóbb minden alkatrész elromlik, de a csapágyak élettartama nem csak a tervezési számokon múlik. Lassan a csapágyakról szóló sorozatunk végéhez érkezünk. Annak, aki most kapcsolódna be érdemes visszatekintenie kicsit, hogy megtudja mi is az a csapágy, milyen fajtái vannak, és milyen élettartamra tervezik őket. Ezen kívül már azt is tudjuk, mit tud ma egy csapágy. A jövőben egyre kevesebb szerelésre lesz szükség, de ma még bizony bonyolult, szerelőt próbáló munka a csere, és ha rosszul csinálják, a csapágy nagyon hamar tönkremegy.

Alapvető hiba a koszban dolgozás

Tisztaság = fél egészség

Az örökbecsű mondás a csapágyszerelésre is igaz. Bármilyen munkába is fogjunk, az első, hogy a szerszámokat, alkatrészeket és a munkahelyet megtisztítjuk. Nincs ez másképpen a csapágyszerelésnél sem, ahol poros, koszos munkakörnyezetben dolgoznak, ott nagy az esélye, hogy a forgó alkatrészek  vagy a súrlódó felületek közé kosz kerül, ami berágódást, rendellenes kopás, így idő előtti meghibásodást okoz! Minden porszem halálos méreg a csapágyazások számára.

Megfelelő kenőanyagok

Aki követi sorozatunkat már tudja, hogy nincsen csapágyazás kenőanyag nélkül. A kenőanyag tovább csökkenti a súrlódást és a hőfejlődést, ezért jelenléte elengedhetetlen a csapágyak számára. Nagyon fontos, hogy az alkatrész működéséhez megfelelő kenést alkalmazzunk.

A zárt rendszerű csapágyak magukban foglalják a kenőanyagot, ezzel nincs különösebb teendő, hacsak az nem, hogy az időszakos ellenőrzéseknél rá kell nézni, nem ereszt-e a tömítés mellett. De például a féltengely csuklók csapágyazása nem hermetikusan elzárt helyen van. Por természetesen ide sem kerülhet, erről a gumiharang és annak rögzítése gondoskodik. Összeszereléskor azonban speciális kenőanyaggal kell feltölteni ezt a harangot.

A laza illesztésű alkatrészek között gátolni kell a korróziót. Ha ezt elmulasztja a szerelő, akkor abból közvetlenül a javítás után semmit sem fogunk észrevenni. Azonban a következő szétszerelés maga lesz a pokol. Az SKF ezt sem bízza a véletlenre, ezért maga is forgalmaz olyan pasztát, amelyet feltétlenül ajánl például nyeles tengely beszereléséhez.

A jó szerelő

A csapágyaknál is elengedhetetlen, hogy hozzáértő szerelő kezei közé kerüljön. Egyrészt az ellenőrzés fontosságát kell kiemelnünk. A legfontosabb csapágyakat akkor is ellenőrizni kell, ha az ügyfél külön nem panaszkodik rendellenes zajokra. Egy megemelt autó kerekeinek átforgatása mellett hallható, hogy ha csapágyproblémával állunk szemben. A csapágyak vizsgálatánál nem csak a fülünkre tudunk hallgatni. Szemrevételezésre is szükség van, mert egy csapágyból kicsapódó kenőzsír is az alkatrész haláláról tanúskodik. Illetve a féltengelycsuklót védő gumiharang kifogástalan állapotát is meg kell nézni, mert ha ez kilyukad, néhány kilométer is elég, hogy hazavágjuk a drága csapágyazást.

A szerelő felelőssége azonban a cserénél a legnagyobb. Bár minden autószerelő iskolában, gépészeti oktatáson elhangzik a csapágyszerelési kiskáté, sokan szakszerűtlenül szerelik be a csapágyakat, és ezért azok idő előtt tönkre mennek. Aranyszabály, hogy a szerelőerő (a csapágyakat úgy kell a tengelyre vagy a furatba préselni) mindig a szorosan illesztett csapágygyűrűre hasson csak és kizárólag. Ellenkező esetben már a beszerelésnél tönkre tesszük a csapágyat. A jó szerelő nem tüneti kezelést végez, hanem tudja, hogy a csapágy a lefutott kilóméterek, illetve nem rendeltetésszerű használat, vagy a futómű hiba miatt adta be a kulcsot, ezért a teljes rendszert vizsgálja, és szükség esetén javítja is azt. Továbbá odafigyel arra is, hogy a futómű alkatrészeket párban illik cserélni.

Csak megfelelő alkatrésszel és szerszámokkal

Minden alkatrész cseréjére igaz, hogy a cseredarab odavaló, a méreteknek és a teherbírási előírásoknak megfelelő legyen. Természetesen a legjobb, ha járművünkbe a gyári alkatrészt tudjuk beszerezni. A gyári minőség garantálja a mérethelyességet, a megfelelő anyagválasztást és természetesen az élettartamot is.

Útmutató ábrák a helyes csapágyszereléshez

Persze az élettartam csak a kapcsoló egységek jó műszaki állapota mellett lesz hosszú, és nagyon fontos a minőségi szerelés. Dolgozni csak jó szerszámokkal lehet. Az SKF, mint az egyik legnagyobb tapasztalattal rendelkező csapágygyár, több száz oldalas katalógust mutatott nekem, amiben egyetlen csapágy sem volt, cserébe az összes elképzelhető csapágyas munkához van saját gyártású szerszámuk.

Biztosan eredeti alkatrész van a kezedben?

Bizony a csapágyakat is hamisítják. És nem csak az autóipari alkatrészeket, volt már rá példa, hogy acélmű, olajfinomító, de még tengerjáró teherhajó működését is le kellett állítani, mert kiderült, hogy a beszerelt csapágyak hamisítványok és néhány órás(!) működés után felmondták a szolgálatot.

A laikus felhasználó aligha tudja megkülönböztetni az eredeti alkatrészt, a hamisítványtól. Bár a gyártó speciális, hamisítás elleni jelöléssel látja el termékeit, ha Ön nincs meggyőződve arról, hogy valóban az eredetit tartja a kezében, akkor felkeresheti az SKF hazai képviseletét, ahol minden kétséget kizáróan választ adnak a kérdésére.

A legjobban akkor jár el, ha az SKF termékeit az importőr szerződött partnereitől szerezi be, amelynek listája elérhető a gyártó honlapján.

A cikk elkészítésében az SKF Svéd Golyóscsapágy Zrt. segített

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..
2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....
2024.05.13
Fokozza régiós terjeszkedését a budapesti székhelyű, 16 országban jelenlévő, az autó nagy- és....
2024.05.13
- Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalát Bag térségében, ahol....
2024.05.13
- A zöld rendszámmal Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsik száma 2024. április végére....
2024.05.13
- Sávot és irányt is tévesztett az a lengyel kamionos, aki néhány kilométer hosszan szemben haladt....
2024.05.13
A Datahouse adatai szerint 2024 első három hónapjában 37 ezer 506 új személygépkocsit és....