Anyukám is érteni fogja – Jön az autós Nagy Testvér! | Autoszektor

EU

Anyukám is érteni fogja – Jön az autós Nagy Testvér!

2021.01.11.

OBFCM – nem kell megjegyezni, a csapból is ez fog folyni.

De mi az az OBFCM? Nyilván egy angol szóösszetétel rövidítése, mégpedig az On-Board Fuel Consumption Meter, vagyis szabadfordításban és egy fedélzeti fogyasztásmérő eszköz. Mivel 2021. január 1-től minden új, az EU-ban forgalomba állított személyautóban benne kell, hogy legyen az eszköz, ezért most a rendszer honlapján található adatok segítségével megpróbáljuk körvonalazni, hogy mire is kell számítani ezzel kapcsolatban és hogy mit érdemes tudni róla.

Itt az idő

Az EU törekvései, hogy a járműhasználatból származó károsanyag kibocsátást minél alacsonyabb szintre csökkentsék, az oka annak, hogy hamarosan minden legyártott és az EU-n belül forgalomba helyezett személyautóba be kell szerelnie a gyárnak egy eszközt, amely a jármű fogyasztási adatait hivatott mérni.

Ez a rendelkezés része a WLTP szabványban található tesztrendszernek, tehát nem újdonság, csak eddig kb. senki sem beszélt róla. A háttérben az áll, hogy a gyártók által közzétett mérési (fogyasztási) adatok, meglehet a teszteken teljesülnek, azonban a mindennapokban a járműhasználók attól eltérő és jellemzően magasabb fogyasztási értékeket tapasztalnak. Egy nemzetközi felmérés szerint ez az eltérés +39%, ami egy 5,5 literes tesztérték mellett több mint kétliteres többletfogyasztást jelent 100 km-en!

Az első ötéves terv

2021 és 2026 között a járművek által gyűjtött adatok kiértékelése során nyert tapasztalatokat gyűjti az EU. Ennyi idő alatt várhatóan elég sok jármű rendelkezik majd a fedélzeti technológiával ahhoz, hogy megbízhatóak legyen a kapott eredmények.

Egyébként nem csak a hagyományos, belsőégésű motorral működő autókat kell ilyen kütyüvel ellátni, hanem minden kocsit, beleértve a hibrid, tölthető hibrid és tisztán elektromos járműveket is, sőt, a magyar forgalmi engedély szerinti N1 kategóriába eső haszongépjárműveket. (Utóbbiak jellemzően a furgonok, 3,5t össztömegig.)

A Bizottság jelentést fog kapni a mérési eredményekről, és amennyiben a jelentős katalógus és mért adatok közötti eltérés nem csökken egy elfogadható szintre, akkor törvényi szabályozással fog közbe lépni, amely a gyártók irányában fogalmaz majd meg tennivalókat.

Adatvédelemi aggályok

A rendszerrel kapcsolatban természetesen megindultak a kritikák is, hiszen egy ilyen eszköz tökéletesen alkalmas arra, hogy pontosan kövesse és nyilvántartsa egy jármű minden lépését, aktuális helyét, sebességét. Sokan azt hangoztatják, hogy az autózás szabadsága vész el egy ilyen rendszer bevezetésével és ezért erős garanciákat követelnek arra, hogy az adatokat milyen körben és milyen célból lehet elemezni.

A német autóklub (ADAC) például kiemeli, hogy az adatok bár önálló járművektől érkeznek, azokat a használó azonosítására alkalmatlan, anonim módon kell felhasználni. Mások arra kérnek garanciát, hogy a rögzített szabályszegések alapján a jövőben se lehessen büntetés kiszabni, mert ez a jogi terület egyelőre szabályozatlan.

Az sem tisztázott, hogy mikor, ki és hogyan olvassa majd ki az adatokat

Civil szervezetek több lehetséges adatkinyerési formátumot is tárgyalnak. Ezek között szerepel, hogy a műszaki vizsgán olvassák ki, hogy a flottakezelő cégek olvassák ki, szúrópróbaszerű ellenőrzéseken nyerik ki, vagy – és ez lehet a legesélyesebb – vezeték nélküli automatikus adatátvitellel kapják meg a rögzített adatokat a hatóságok.

Az adatok letöltésének alternatívái

A járműipar felkészült

Mivel a kötelező adatszolgáltatás már ismert volt, a nagy német gyártók sorra úgy nyilatkoztak, hogy technológiailag készen állnak az adatgyűjtésre, sőt, egyes járművekben már egy éve ott vannak ezek az eszközök és belső használatra gyűjtik is az adatokat.

Elindultak a találgatások

Egyes vélemények már kész tényként kezelik, hogy a rendszer egy olyan szabályozásnak ágyaz meg, amelyben a durván közlekedők a berendezés segítségével kiszűrhetők. És nem csak a lámpától lámpáig gyorsulókra sújtanak majd a törvény erejével, hanem az is extra adóra számhat, aki nem vezet elég takarékosan – bár hozzáteszik, hogy az ügyesen spórolók akár kedvezményekben is részesülhetnek.

Ne szaladjunk ennyire előre

Aki január 1 után vesz egy új autót, az semmit sem fog tapasztalni az egészből. Sőt, a megfigyelésre szánt időszakban, az elkövetkezendő 5 évben szintén nem fog történni semmi észrevehető. A jogászok, a környezetvédők, a civil szervezetek addig pedig dolgoznak és biztosan olyan lesz a végeredmény, hogy semmilyen jogot ne sértsen, eközben pedig az egészséges élethez való jog még jobban érvényesülhessen!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....