Anyukám is érteni fogja! – A kipufogórendszer | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – A kipufogórendszer

2015.06.10.

A kipufogórendszer sokkal fontosabb része a járműnek, mint azt elsőre sokan gondolnák. Mi a szerepe, milyen részei vannak, hogyan romlik el?

Mai főegység bemutatónkat muszáj egy aranyos sztorival kezdenem. Tulajdonképpen ez a kis történet adta az ötletet, hogy a kipufogórendszerek bemutatását előrevegyük a sorban.

Nemrég három és fél éves keresztlányomat hintáztattam, miközben Ő az autókról érdeklődött, mert az apukája kocsiján meghibásodott kipufogórendszer és emiatt szervizben volt a kocsi…

- Ruszi bácsi, neked milyen kocsid van?
- Ugyanolyan, mint apukádnak.
- És a tiédnek jó a PUFOGÓJA?

Mi ez a pufogó?

Amikor még gyerekcipőben járt a rovat, volt egy kétrészes sorozat a motorok működéséről. A második részben már eljutottunk odáig, hogy az utolsó, negyedik ütemben, az égés során keletkezett füstgázokat a motor kitolja magából. Ahogy a hengereket elhagyja a forró égéstermék, ott kezdődik a kipufogórendszer, majd egy csomó dolog történik vele, míg végül (általában a járművek hátsó részén elhelyezett kipufogó (vég)csövön a környezetbe távozik. A motor felől tekintve felépítése a következő: leömlő – ez egybegyűjti a hengerekből áramló gázokat, katalizátor – ez (amennyire lehet) semlegesíti a mérgező gázokat, hangtompító dob – ez biztosítja, hogy ne legyen hangos a rendszer, végcső – a környezetbe kilépés pontja, sokszor esztétikai jelleggel is bír. A rendszer elemeit szükségszerűen csövek kötik össze. Korszerű dízelmotoros járműveknél részecskeszűrőt (DPF) is beépítenek.

A kipufogórendszer főbb részei

A kipufogórendszer fő funkciói

A funkciókat nem fontossági sorrendben taglaljuk, mert szubjektív megítélés alá esik, hogy kinek mi a legfontosabb. Tekintettel azonban arra, hogy illik globális, objektív látásmódot képviselni, most előre veszem a károsanyag-kibocsátásszabályozást. Egy csőrendszer önmagában még nem lenne képes arra, hogy a motorban keletkező káros anyagokat megszűrje, de a kipufogórendszerben kaptak helyet azok az alkatrészek is, amelyek képessé teszik erre. A két legfontosabb ilyen elem a katalizátor és a részecskeszűrő, ez utóbbiról bőven lesz még szó a következő hetekben.

A saját megítélésem szerint előre tettem volna a következő funkciót, amely nem más, mint a kipufogónak a járművek zajcsökkentésében játszott szerepe. Mindnyájan hallottunk már olyat, hogy egy elhaladó autó éktelen, fülsüketítő zaj kíséretében távozott. Ennek a jelenségnek két oka lehet. Az egyik, hogy a kipufogórendszer átrozsdásodás miatt kilyukadt valamelyik részén. Ekkor biztosak lehetünk benne, hogy a jármű éppen a javítóműhely felé tart, és még véletlenül sem használja ilyen állapotban a kocsit a gazdája. – hamarosan megtudjuk, miért fatális ostobaság ilyet tenni. A másik gyakori jelenség, hogy szándékosan „adnak hangot” a kipufogónak. Ilyenkor nem gyári kivitelű, illetve a gyári előírásoknak nem megfelelő kipufogóelemet – általában hátsó dobot – szerelnek a járműre. Mert a hangosabb kocsi gyorsabb is… - gondolja a fajankó.

Nem nagyon ismert tény, hogy minden egyes motorhoz külön tervezik a kipufogórendszert is. Ahhoz, hogy a csőrendszeren keresztülzavarjuk a gázt, megfelelő kialakítás és nyomásviszonyok kellenek. A gáz áramlási sebességét csökkenteni kell, hogy ne legyen a jármű zajos. Ez a feladatot is a kipufogórendszer végzi el, Ez a "lassító erő" vagy szakszóval az úgy nevezett ellennyomás, amely a következők miatt játszik nagyon fontos szerepet.

Az ellennyomásról bővebben

Az égés akkor lesz a legjobb a motorban, ha a szívóütem után csak levegő és éghető anyag van a hengerekben, és az előző ciklusból lehetőleg egy molekulányi égéstermék sem maradt ott. Ezt akkor tudjuk elérni, hogy ha a kipufogó ütem vége előtt néhány ezredmásodperccel megnyitjuk a szívószelepeket is. A motor vezérlését és a kipufogórendszert ennek a követelménynek megfelelően hangolják a járműtervezés során. Ez a paraméter a motor átlagos fordulatszámához van igazítva, vagy ha úgy jobban tetszik, a leggyakoribb üzemállapothoz van méretezve. A nem megfelelő ellennyomás érték kétfajta lehet, vagy túl nagy, vagy túl alacsony.

Ha túl sok

Ha az ellennyomás az előírt értéket meghaladja, akkor az égéstermék nehezebben távozik a rendszerből. Ennek következménye, hogy égéstermék marad a hengerben, ergo a motor veszít a teljesítményéből, mert lassabban fog elégni az új ütem keveréke. Az égési ütem végén a teljes folyamat még nem fejeződik be, és a kipufogószelepek nyitásakor még zajlik az égés! Az aktív égési folyamat a kipufogószelepeket rövidtávon is károsítja, hosszabb távon pedig a kokszolódás, kormozódás miatt drasztikusan csökken az égéstér tömítettsége, kompresszió vesztés lép fel. Ilyen gyorsan meg is érkeztünk oda, hogy a motorunk gyenge, a fogyasztásunk pedig az egekben van. A legbrutálisabb hatást akkor tapasztaljuk, amikor a kiáramló, még mindig égő tüzelőanyag eléri a katalizátort és egészen egyszerűen megolvasztja azt.

Közeleg a vég - mivel alul van,sokáig észrevétlen marad

A nagy ellennyomás okai között találjuk meg a nem a gyári előírásoknak megfelelő kipufogódarabok beszerelését, a szakszerűtlen hegesztéses javítást, amely közben a cső belső átmérője lecsökken, illetve a rozsdásodást, amely szintén elvesz a belső keresztmetszetből.

Ha túl kevés

A túl alacsony ellennyomás sem jó. Ebben az esetben a gázok a szükségesnél gyorsabban távoznak. A szívószelep nyitás miatt a hasznosítható keverékünk egy részét is elbukjuk. (Igen, nő a fogyasztás, miközben a teljesítmény visszaesik.) A gyorsabb áramlás nagyobb zajjal is jár majd. Az előbb említett, el nem égett keverék eléri a katalizátort, majd az ott lévő hő miatt kedve szottyan meggyulladni, ami persze megint a katalizátor halálát jelenti.

A szükségesnél kisebb ellennyomást leggyakrabban a kilyukadt kipufogócső, vagy dob okozza. „Jó magyar” megoldás volt régebben, hogy a tönkrement katalizátorokat nem pótolták, hanem egyszerűen eltávolították a dob belsejéből a kerámia- vagy fémbetétet és visszaszerelték az üres dobot. Az ellennyomás ezzel is csökken.

„Áraink”

Vegyünk egy teljesen átlagos kocsit, az 1.4-es H Astrát. A kipufogó leömlővel egyben szerelt katalizátor ára nettóban is eléri a 200.000 forintot. Ehhez jön még a szerelés díja, meg ugye az adók és máris 300.000 forintnál járunk! Ha a kipufogószelepek adják meg magukat, akkor csaknem teljesen szét kell szedni a motort. A hengerfej levételét is megkövetelő munka egy csomó járulékos dolog hoz magával, itt megint a 300 ezres tartományban lehet gondolkodni. Ha még a hengerfej szelepülékei is károsodnak, akkor ott is kalkulálhatunk egy kis munkaráfordítással, vagy rosszabb esetben a hengerfej cseréjével.

Ez Anyukámmal nem fordulhat elő

Ha viszont észnél vagyunk, és nem próbálunk meg sportos hangot teljesen feleslegesen kicsiholni a 90 lóerős gépünkből, hanem a kipufogórendszer meghibásodásait időben, szakszerűen megjavíttatjuk, akkor pl. egy hátsó dob cserét az előző autón 60.000 forintból megúszunk mindenestől, méghozzá jó minőségben.

Tovább is van…

Elrettentésképpen mára ennyit a kipufogórendszerekről. A következő részben kivesézzük a rozsdásodás fajtáit és okait, szó lesz még a kipufogórendszerek rögzítéséről is, valamint a gyári előírásoknak való megfelelésről. Magyarul arról, hogy milyen alkatrészt érdemes vásárolni a tönkrement helyett, és hogy az olcsó megoldás végül megint drágább lesz. A folytatást itt találja....

A cikkben található információkért és képekért hálás köszönet illeti a Walker kipufogók gyártóják, a Tenneco-t!

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.06.05
Gyulai Hentesek Hagyományőrző Egyesületének elnökeként a helyi kolbászmúzeumot is Dinya Imre vezeti....
2020.06.05
A mentés idején II. fokú viharjelzés volt érvényben. ..
2020.06.05
Grigorij Drobutin Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.06.05
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2,6 milliárd forintból valósította meg a szárligeti beruházást.   ..
2020.06.05
Újabb felelőtlen járművezetőkkel szemben intézkedtek a rendőrök Vas megyében. ..
2020.06.05
Májusban is szerény volt a kereslet az új autók iránt annak ellenére, hogy újranyitottak az....
2020.06.05
Megérkezett az amerikai SUV európai igényekhez igazodó, frissített változata, amely már az FCA....
2020.06.05
Az önvezető járművek megjelenése és közúti elterjedése idővel biztosan bekövetkezik. Ebből adódóan....
2020.06.05
A csütörtökön ismertetett legfrissebb adatok szerint továbbra is csaknem hetven éve nem mért....
2020.06.05
Jánvári Zsolt szerint a a Forma-1-es csapat jövő hétfőn kezdi meg a felkészülést a július elején....