Anyukám is érteni fogja – Mire kell figyelni? 3. rész: az extrák | Autoszektor

használt autó vásárlás

Anyukám is érteni fogja – Mire kell figyelni? 3. rész: az extrák

2022.04.08.

Mi az, amit Te is meg tudsz nézni egy használt autón? A felszereltség.

Használtautó-vásárlást segítő sorozatunk, a #mirekellfigyelni új részében is olyan praktikákat mutatunk, amelyeket egy laikus autóvásárló is megtehet, mielőtt szakértőket hívna a kiszemelt autó profi átvizsgálására.

Az előző részekben a motorolajjal kapcsolatos tudnivalókat és a gumiabroncsok főbb vizsgálati módszereit jártuk körbe.

Ezúttal a felszereltségek, berendezések ellenőrzésével foglalkozunk, amit nagyon sokan kihagynak, amikor autót néznek maguknak. Íme a TOP 5+1 praktika, amit megtehetsz!

Vásárlás után kiderülő bosszantó hibák

A legnagyobb csapda, amit a használtautó vásárlás tartogat az egyszeri ember számára, az a telephelyen való ábrándozás az „új” autóval való másnapi suhanásról, egyszóval az első látásra szerelem. A legtöbb ember olyan érzelmi töltettel érkezik meg a kereskedésbe, hogy még az alapvetően ellenőrizendő dolgok is elmaradnak.

Prémium autóknál nem elhanyagolható időbe telik az ellenőrzés

A szerelem vak, nem csoda, hogy nem azzal töltjük az időt, hogy szisztematikusan kipróbálunk mindent, ami az autóba van építve. Ez sokszor ahhoz vezet, hogy a vásárlást követően kisebb-nagyobb hibák, nem működő berendezések kerülnek felszínre, ami egyrészt rendkívül bosszantó és beárnyékolja a vásárlás örömét, másrészt kellemetlen reklamációhoz vezet, amit az eladó vagy jól fogad, vagy nem.

Az alapvető berendezések vizsgálata

Kezdjük az ablaktörlőkkel! Ha nem éppen esős időben nézzük meg az autót, akkor gyakran elmarad az ablaktörlők bekapcsolása, az összes fokozat kipróbálása és persze a lapátok állapotának ellenőrzése. Ha van, akkor a hátsó ablaktörlővel is játszunk egy kicsit és természetesen próbáljuk ki az ablakmosó szivattyút is, eközben pedig figyeljük a fúvókák szórásképét!

A visszapillantó tükrök ma már nem csak a mögöttes forgalom figyelemmel követésére szolgál, hanem egy csomó truvájt tudhatnak. Próbáljuk ki a motoros állítási funkciókat mindként oldalon. Ha recseg-ropog, akadozik, nem működik, akkor ezt – minden egyéb feltárt hiba, vagy hiányosság mellett – jelezzük az eladónak. Tesztelni kell a motoros behajtást is, már amennyiben ilyet is tud az autó.

Nyomkodjuk végig az ablakemelőket, figyeljük mindegyik simán megy-e, illetve működnek-e az automata funkciók, vagyis, hogy egy gombnyomásra a véghelyzetig mozgatja-e az üvegeket a motor!

Műszerfali jelzések

A műszerfalon és a központi kijelzőn is sok hasznos infó jelenhet meg. A működéssel kapcsolatos súlyosabb hibák korábban külön visszajelző lámpákat kaptak a műszerfalon, a korszerűbb autók pedig piktogramokat, szöveges üzeneteket jelenítenek meg a kijelzőkön.

Lehet szó alacsony hűtőfolyadék-, vagy motorolaj szintről, de itt találjuk majd a szervizesedékességre figyelmeztető jelzéseket, az ABS-ESP rendszer hibáit és például a légzsákrendszer (SRS) hibákat.

Kötelező időszakos szervizesedékességre figyelmeztető jelzés egy Renault Megane-ban

És persze itt jelenik meg a rettegett CHECK ENGINE lámpa is, ami akár nagyon költséges hibajavítást is tartogathat.

Tudni kell, hogy aktív hibajelzéssel az autó (elvileg) nem mehet át a műszaki vizsgán.

Rádió és multimédia

Akiknek a járművek szórakoztató egységei valóban csak a reggeli híradó hallgatását szolgálja könnyen kihagyhatja a számításból, hogy kipróbálja a fejegység működését. A vásárlás előtti átvizsgálásainkon azonban a vártnál is gyakrabban tapasztaljuk, hogy a rádió nem, vagy hibásan működik. Recsegő, vagy mélyen hallgató hangszórók, beragadt, vagy éppen lekopott gombok, kontakthibás tekerők és még sorolhatnánk.

Sok Opel rádió tekerőgombjai hajlamosak felmondani a szolgáltatot

Lehetőség szerint ki kell próbálni a CD-játszót, az MP3-funkciót akár pendrive-val, de nem szabad megfeledkezni a telefon kihangosítók teszteléséről sem.

Ugye nem kér éppen kódot a rádió? Mert ha igen, akkor a fentiek közül egyik sem lesz próbálható, sőt, lehet, hogy a vásárlás után derül ki, hogy a kereskedő sem tudja a kódot, így aztán loholhatunk valami szakihoz, aki majd életre kelti valahogyan a rádiót.

Az igazi extrák

Mindent (is) végig kell nyomkodni! A legfontosabb a klíma. Sokan azt mondják, hogy hideg időben nem is lehet életre kelteni a légkondi kompresszorát, pedig ez nem így van. Az ablakfűtés funkció mellé csaknem minden modell bekapcsolja a kompresszort, amit a legtöbb esetben a mágneses tengelykapcsoló kattanó hangja kísér. Hiba esetén nem szabad elfogadni az eladó érvelését, miszerint csak fel kell tölteni. Nem működő klímával nem veszünk autót, töltse fel, aztán meglátjuk!

Kapcsoljuk be az ülésfűtéseket! Nyáron persze nehéz lesz eldönteni, hogy működnek-e, de akkor sem reménytelen. A gombok visszajelző ledjei ugyanis mutatják, hogy működik-e. Zárlat, vagy szakadás esetén a gomb vagy nem is világít, vagy rövid időn belül kialszik.

Tolatóradarok. Mivel a szenzorok a jármű legelején és legvégén vannak, nagyon sérülékenyek. A csak hátsó érzékelőkkel rendelkező kivitelekben a váltó hátramenetbe való kapcsolásával egyidejűleg egy hangjelzés adja tudtunkra, hogy a rendszer működésbe lépett. Ha ez a hang a kelleténél (kb. fél másodperc) hosszabb, vagy beáll a sípolásra, akkor a rendszer hibás. Azokban az autókban, ahol elöl-hátul van radar, általában van fedélzeti grafikus kijelzés is. Ha más módszer nincs, kérjünk meg valakit, hogy sétáljon be az érzékelők hatósugarába!

Tolótető. Rettentő drágán javítható, bonyolult mechanikával rendelkező szerkezetek. Nem csak a tetőablak toló- és billenőfunkcióit kell ellenőriznünk, hanem érdemes az árnyékoló rolók ki- behúzását is elvégezni.

Apró finomságok

Az ülésállítás. Az első ülések kiviteltől függően állíthatók néhány irányba. Alapvető a hosszirányú távolságállítás, de a legtöbb ülés ma már magasságában is állítható, sőt, deréktámasszal, vagy combtámasszal is rendelkezhetnek. Ha akad, lötyög, vagy bármi rendellenesség tapasztalható, az nagyon bosszantó lesz később vezetés közben, pláne, ha később derülne ki, hogy egyáltalán nem is lehet valamelyik irányban állítani. Próbálgatás közben pedig beleakadhat a kezünk egy-egy hiányzó, repedt, vagy törött állítókarba, vagy gombba. Fokozott az ellenőrzési igény az elektromosan állítható-, illetve a memóriafunkciós üléseknél.

Még mindig az üléseknél maradva, a prémiumkategóriás autók ülésenél gyakran találkozhatunk az ülésszellőztetős funkcióval, ezt is kapcsoljuk be és legalább füleljünk figyelmesen, hogy elindulnak-e a kis ventilátorok.

A fényszórómosó berendezések kipróbálása is fontos. Kicsit szakmaibb dolog, de tudnunk kell, hogy a xenonlámpás modellekhez a 95%-ban kötelező a lámpamosó. Ha xenon van, de a mosó nincs, kezdhetünk gyanakodni, hogy utólag került a kocsiba az ívlámpa. (A vizsgán emiatt is bukhat az autó.) A mosóberendezés a legtöbb esetben felkapcsolt tompított fényszóró mellett működtetett szélvédőmosó funkcióval kelthető életre, ritkábban külön gomb szolgál a kapcsolásra.

Különleges – xenon, vagy LED -fényszóróknál ellenőrizzük a megfelelő világítást! Ha bármilyen rendellenességet tapasztalunk kérjük a vásárlásig a kijavítást, mert egy nem világító különleges fényszóró javítása akár vaskos költséget is vonhat maga után.

Multikormány

Áldásos extra, ha az autó főbb funkciói a kormányról is vezérelhetők. Ne feledkezzünk meg a kormánygombok nyomkodásáról!

És ezek még csak a legfőbb berendezések

Még nem is említettük például napellenzők, tárolórekeszek, zárak és kilincsek próbáját, vagy azt, hogy (mindkét) kulccsal is próbáljuk végig az ajtókat, vagy a tankolónyílás fedelének működését.

Ha nem akarsz ilyenekkel és még száz dologgal bajlódni a használtautó vásárláskor, akkor keress meg egy független járművizsgálatot végző céget, akiknek a kisujjában vannak ezek a módszerek!

További autós tartalmakért kövesd az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..