Anyukám is érteni fogja: figyelj a gumiabroncsokra! | Autoszektor

használt autó vásárlás

Anyukám is érteni fogja: figyelj a gumiabroncsokra!

2022.03.03.

Mi az, amit te is meg tudsz nézni az autón? Gumiabroncsok.

Használtautó-vásárlás előtt nagyon fontos, hogy magunk is kimenjünk megnézni a kiszemelt autót és amit csak tudunk, leellenőrizzünk rajta mielőtt egy forintot is kifizetnénk érte. Sőt, az igazi tudatos autóvásárló még egy független szakértő csapatatot is megbíz, hogy profi módszerekkel nézzék át a kocsit és csak az eredmények ismeretében kezdi meg a tárgyalást a kereskedővel, eladóval. Nemrégiben indult új sorozatunk abban nyújt segítséget, hogy mik azok az alapvető vizsgálati pontok, amiket egy laikus is el tud végezni, ha autót keres magának.

A sorozat első részében a motorolajjal kapcsolatos egyszerű teendőket és tudnivalókat tisztáztuk, ma a gumiabroncsok és a kerekek táján nézünk szét.

Murphy után szabadon:

Ami elkophat, az el is kopik – hát nem mondtunk túl nagy újdonságot, hiszen, ha az autó kopó-forgó alkatrészeiről van szó, akkor elsőre mindenkinek a gumik jutnak eszébe. Mégis muszáj részletesen foglalkoznunk ezzel a kérdéssel, méghozzá két okból:

Az egyik, hogy a gumiabroncsok sokat emlegetett négy tenyérnyi felületén, illetve az ezeken a felületeken létrejövő tapadástól függ a jármű minden dinamikai képessége, a gyorsítás, a fékezés, a kanyarodás. Röviden kritikus biztosági tényező az abroncsok állapota, ezért kiemelten fontos, hogy rendben legyenek.

A másik fő ok, hogy míg a motoroknál az elmúlt évtizedben a downsizing volt jellemző, addig a kerekeknél „upsizing” ment végbe. A 14-15 colos keréktárcsáktól ma már eljutottunk odáig, hogy nem ritka a 18-as, vagy nagyobb átmérőjű felni az autókon, ez viszont jelentősen megdobja a gumiabroncsok árát.

Ezek miatt egyáltalán nem mindegy, hogy egy vásárlásra kiszemelt autó gumijai milyen állapotban vannak.

Már nem költenek erre

Talán érthető, hogy az eladósorba kerül autók gazdái már nem fordítanak pénzt és figyelmet az abroncsok cseréjére. A legtöbb általunk átvizsgált használt autó gumiabroncsai csereérettek, vagy a nagyon közeli jövőben várható, hogy új gumik kellenek majd rá.

Milyen gumi van az autón?

Első dolgunk, hogy megállapítsuk, milyen kivitelű abroncsok vannak a kocsin. Általában téli, vagy nyári kivitelű abroncsokkal találkozunk, de egyre elterjedtebbek a négyévszakos gumik is, illetve speciális kerekekkel is találkozhatunk, mint például a terepgumik.

A nyári abroncsokkal vagyunk könnyebb helyzetben. A hazai szabályozás egyébként nem írja elő téli gumi használatát még télen sem, mindössze az abroncs sértetlenségét és legalább 1,6 mm profilmélységet kér. A nyári abroncsok felismerhetők a bordázat kialakításából, ezeken mindig megtalálható a hosszanti profilminta. Ha a gumi hozza a minimális mintaárok mélységet, és nincs vészesen megrepedezve a felülete, akkor elvileg jó.

A nyári abroncsoknál is fontos a menetpróba, hiszen egy elöregedett esetleg ferdén (aszimmetrikusan) kopott gumi rázást okozhat, illetve nagyobb sebesség mellett jellegzetes (és nagyon zavaró) surrogó hangot hallat.

A téli gumiknál – bár az előírások ugyanazok, mint a nyáriak esetében – érdemes még néhány dologra odafigyelni. A téli abroncsok több dologról is felismerhetők. A gumi oldalfelületén megtalálható a helycsúcs piktrogram, vagy az „M+S” (mud and snow – sár és hó) felirat, a mintázata pedig általában kizárólag keresztirányú és mikrobarázdált, hogy a hóban jobb legyen a tapadása.

A téli abroncsok hidegben előnyösebb tulajdonságaikat azonban nem őrzik meg korlátlan ideig, ezért az ajánlások alapján 6 éves korukig használhatók. Ezen kívül a törvényi előírásokkal szemben 4 mm-es profilmélység alatt szintén nem tudják ellátni feladatukat.

A gumiabroncsok kora

Szerencsére nagyon könnyen meghatározható, hogy egy gumi hány éves, mert a gyártók az amerikai DOT (Department of Transportation) szabvány jelöléseit alkalmazzák. A köznyelve csak DOT számként bevonult jelölés egy négyjegyű szám, ami a gumi oldalán egy ellipszis alakú felöntésben van elhelyezve. 2x2 számra bontva kell értelmezni, amelyből a hátsó kettő a gyártás évére, az eső kettő a gyártási éven belüli naptári hétre vonatkozik.

Tehát egy „4416”-as jelölés 2016. 44. hetében gyártott gumi jelöl, ami cikk írásának időpontjában csaknem 6 éves gumiabroncsot jelöl.

Egyéb gumisérülések

Az első, amit érdemes figyelni, az az abroncsok kopásának képe. Normál esetben egy gumi felülete egyenletesen kopik tehát teljes szélességében csaknem azonos profilmélység mérhető. Ha ez nem így van, akkor aszimmetrikus kopástól beszélünk.

Ha a gumi két széle jobban kopott, mint középső rész, akkor általában túl alacsony nyomás melletti tartós használatra kell gyanakodnunk. Fordított esetben, vagyis amikor a középen kopott, akkor pedig túl magas nyomásról beszélhetünk.

Ha az abroncsnak csak egyik széle kopik jobban, mint a többi, akkor a futómű beállításait kell minél hamarabb ellenőriztetni, hiszen valószínűleg nincs rendben a kerék pozíciója, amit okozhat egyszerű beállítási probléma, de lehet akár kritikus felfüggesztési hiba is, például kerékagycsapágy, vagy lengőkar lógás.

Az úgy nevezett kagylós kopás az, amikor a felületen a forgásiránnyal megegyező irányban ismétlődő mélyedések vannak, ebben az esetben a lengéscsillapító lehet hibás.

Ha ezeket a rendellenes kopásokat nem sikerül azonosítanunk, kellemetlen meglepetés érhet minket az első szervizeléskor.

A gumi nyomása is fontos. Ha azt látjuk, hogy egyik kerék a megtekintéskor laposabb, vagy esetleg teljesen légvesztett, nem érhetjük be annyival, hogy felfújják nekünk, mert a tartósan lapos gumival tárolt kocsi abroncsa visszafordíthatatlanul deformálódhat, ami szintén rázást okozhat majd a további használat során.

Végül az oldalfelület sérüléseit kell megnézni. A gumiszerkezetben acélszálak biztosítják a megfelelő merevséget. Ha ezek – például egy durrdefekt, vagy tartós légvesztett állapotban való tárolás miatt megsérülnek, akkor a kerék oldala kipúposodik. Ilyen abronccsal már biztosan nem megy egy műszaki vizsgán az autó, ezeket mindenképpen cseréli kell.

Meddig lesz még jó az autón lévő gumi?

Ha sérült, vagy aszimmetrikusan kopott abroncsot találunk a kocsin, akkor a válasz egyszerű: semeddig, ezt azonnal cserélni kell. Ugyanez a helyzet az 1,6 mm alá kopott nyári, a 4 mm alá kopott téli és 6 éves idősebb téli abroncsok esetében. (Mentő ötlet a kopott, vagy túl öreg téli abroncsok nyári szezonban való használata, de erre csak egy szezon erejéig van lehetőségünk.)

Ha a fentiek nem állnak fent, akkor a kopottságtól függően meg tudjuk határozni a gumik várható hátralévő élettartamát. Ökölszabályként elmondható, hogy egy normál minőségű abroncs, normál használat mellett (és természetesen megfelelő futóművel) kb. 50-60 ezer km megtételét garantálja. Nagy átlagban 10.000 km alatt 1 mm-t kopik egy gumiabroncs.

A mért profilmélységből vonjunk le 1,5 mm-t, ezt szorozzuk meg 10.000-rel. A kapott eredményt vessük össze a saját éves futásteljesítményünkkel és máris kiszámoltuk, mikor kell majd új gumikra beruháznunk.

Érdemes előre tudni a várható költséget

Azt könnyen megállapíthatjuk, hogy milyen méretű kerekek vannak az autón. Minden abroncsra fel van írva a mérete, valami ilyesmit kell látnunk. 205/55R16. Itt a 205 az abroncs szélességét mutatja mm-ben, a perjel utáni szám az abroncs oldalfalának magassága a szélesség százalékában kifejezve, az „R” után pedig az átmérő olvasható collban.

Ennek a számnak a tudatában keresgélhetünk az interneten gumi után, ki-ki a pénztárcájának, igényszintjének, esetleg teszteredményeknek megfelelően választhat gumigyártót, a határ a csillagos ég. A kiválasztott gumiabroncs árát szorozzuk meg néggyel és számoljunk hozzá némi szerelési díjat, ami átlag 15-20 ezer forint jelenleg.

És ezek még csak az abroncsok

Emellett persze meg kell nézni a keréktárcsák, kerékcsavarok állapotát, és amúgy az autón milliónyi dolgot. Ha nem akarsz ilyenekkel és még száz dologgal bajlódni használt autó vásárláskor, akkor keress meg egy független járművizsgálatot végző céget, akiknek a kisujjában vannak ezek a módszerek!

További autós tartalmakért kövesd az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.07.07
Június végéig 53 ezer fölé nőtt a zöld rendszámmal ellátott járművek száma Magyarországon, ez több....
2022.07.07
Az ABB E-mobility a toscanai Valdarnóban megnyitotta a vállalat eddigi legnagyobb, DC....
2022.07.07
A BMW Group lipcsei gyárában véget ér egy korszak: nyolc és fél év után befejeződik az i3....
2022.07.07
Az amerikai márkák részesedése az orosz piacon 1%-ra csökkent 2022-ben. Erre a következtetésre....
2022.07.07
Itt az Útinform friss jelentése a közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló....
2022.07.06
A magyar mérnöki tudás mindig rendelkezésre állt speciális járművek tervezéséhez és fejlesztéséhez....
2022.07.06
- Halálra gázolt egy kétéves gyereket egy kisteherautó Hajdúhadházon szerda délután - közölte a....
2022.07.06
Újabb hátborzongató videót tett ki közösségi oldalára a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Mondhatnánk,....
2022.07.06
A Stellantis gyártási igazgatójától hangzott el a baljós gondolat: a villamosítás az autóipar....
2022.07.06
Életbe lépett szerdán az az európai uniós rendelet, amely a közúti közlekedésbiztonság javítása....