Anyukám is érteni fogja – Mire valók a hibridek? | Autoszektor

autó választás

Anyukám is érteni fogja – Mire valók a hibridek?

2020.06.01.

Áttekintés a hibrid járművek felhasználhatóságáról.

Idén indult „Mire való a…?” sorozatunk legújabb részében a hibrid technológiát alkalmazó autókkal foglalkozunk. Ehhez előbb nagyon röviden összefoglaljuk a technológia lényegét, majd a megvásárlást és használatot övező előnyök és hátrányok következnek.

Mi az a hibrid jármű?

Arról, hogy mit is jelent az, hogy egy autó hibrid, már korábban beszéltünk részletesen. Most ugye inkább a felhasználásukról kellene értekezni. A hivatkozott cikk írása óta sok idő telt el, azonban a lényeg nem sokat változott. A „hibridség” a meghajtásra vonatkozik és azt jelenti, hogy a hajtás több gépből származhat, külön-külön, vagy egyszerre is.

A gyakorlatban leggyakrabban egy belső égésű benzinmotor és egy, vagy két elektromos gép dolgozik össze, ritkábban találkozhatunk dízelmotor-villanymotor párosítással is, utóbbi jó példa a Mercedes-Benz E300de.

Fotó: Tolnai Márk

Fontos tényező még, hogy „mennyire hibrid” a jármű? Ezt az dönti el, hogy az elektromos hajtás mekkora szerepet képes vállalni a hajtásból. Eszerint van teljesen hibrid (vagy full hybrid) hajtás, ezek az autók bármikor működhetnek tisztán elektromos üzemben. Az lágy (vagy) enyhén hibrid (mild hybrid) autók villanymotorja gyakorlatilag az önindító, kicsit túlméretezve, amely indulásnál vállal szerepet és nagy nyomatékigénynél kapcsolódik be a hajtásláncba. Az általában 48 voltos rendszer akkumulátorát  motorféküzemben tölti vissza a rendszer.

Sokféle technológiai, műszaki kialakítás van még, amit most nem fogunk végigvenni, de egy dologra még ki kell térnünk, nevezetesen arra, hogy az akkumulátorok tölthetők-e kívülről is. Ha igen, akkor „bedugható”, akarom mondani plug-in hibridről beszélünk, ennek angol elnevezéséből (plug-in hybrid electric vehicle) jön a legnépszerűbb PHEV elnevezés. A fent hivatkozott dízel-elektromos E-Merci is tölthető hálózatról.

Ki vegyen hibridet?

A hibrid autók létjogosultsága abban rejlik, hogy tüzelőanyag fogyasztásuk kedvezőbb, mint egy tisztán belső égésű motorral hajtott járműnél. A kisebb fogyasztás alacsonyabb (helyi) károsanyag kibocsátással jár.

Kezdjük akkor az előnyökkel, amelyet az előző bekezdésben ki is veséztünk. De mekkora ez a fogyasztástásbéli előny? Nem keresgélve konkrét katalógus adatokat, mindössze felhasználók tapasztalataira támaszkodva, egy középkategóriás autónál 3-4 literes fogyasztáscsökkenés is elérhető a hibrid rendszerrel. Ha feltölthető hibridről van szó, akkor ez még feljebb kúszik.

Arról most ne beszéljünk, hogy a töltés macerás, időbe telik és most már nagyon ritka, hogy ingyenes legyen.

Nem megvenni, fenntartani nehéz

Ez az állítás használt prémiumautókra használatos, új autó vásárlásakor nem teljes mértékben érvényesül. Azonos modell benzinmotoros és hibrid változatainak összehasonlításakor kiugró különbségeket láthatunk.

A Toyota Corolla 1.2 Turbo D-4T (116 LE) modellje Comfort Tech felszereltséggel és Multidrive váltóval (regisztrációs adó nélkül) listaáron 5,7 millió forint. Hibrid kivitelben 1.8-as, 122 LE-s benzinmotorral 6,9 millió. Abszolút értékben ez 1.200.000,- Ft, relatív pedig több mint 20%. Ennek egy nagyobb hányadát simán elszórnánk az egyedi kialakításra, például nagyobb kerekekre, különleges fényezésre, tetőablakra, vagy navigációra, de persze az is relatív, hogy kinek, mi a sok, megint más, hogy mi a prioritás: a zöld gondolat, vagy a nagy felszereltség?

Fotó: Toyota Europe

A katalógusadatok szerinti, 100 kilométerenként átlagosan 2 literes tüzelőanyag megtakarítással és 320 Ft/liter benzinárral számolva, az adódik, hogy az 1.200.000,- Ft-os árkülönbséget 190 ezer km megtétele után „kapjuk vissza”, tehát nagyjából egy jármű élettartam szükséges a nullszaldóhoz. (Persze drágább benzinnel ez csökken, pl. 400,- Ft-as üzemanyag ár mellett már csak 150.000 km megtétele szükséges ehhez.)

Ha a zöld gondolat felől közelítünk, akkor a kibocsátási adatokat kell megnézni. A hibrid verzió a benzines kibocsátásának kétharmadát produkálja.

Látható, hogy a hibrid autókon összességében nem sokat lehet spórolni anyagilag. Aki a hálózatról tölthető akkumulátoros verziót választja, annak a vásárlásnál még jobban a zsebébe kell nyúlnia, cserébe 50-60%-os benzinmegtakarítás simán elérhető. Az árkülönbség ledolgozása azonban ez esetben is hasonló futásteljesítményt kíván.

Menni kell vele

Azoknak ajánlott tehát a hibrid rendszer, akik, nagyon sokat autóznak és ezt főképp városban teszik. Ki ezek a felhasználók? A taxisok. Nem is véletlen, hogy a Toyota Priusok a taxisok között erősen felülreprezentáltak.

Átlagos, évente 15.000 km-es futásteljesítmény mellé nem éri meg hibrid autót választani, még akkor se nagyon, ha esetleg bármilyen módon ingyen tölthetjük.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.30
Több mint 70 éves is lehet az a Bosch dinamó, ami még ma is hibátlanul szolgál egy szegedi biciklin....
2020.10.30
Ti Kristof néven indított baleset-megelőzési kampányt Guadeloupe-ban Jérôme Jean-Charles művész és....
2020.10.30
Atiq Shahid Afganisztánból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.10.30
 A tavalyihoz képest másfélszer több, összesen ötvenhat nevezés érkezett az ERC-kategóriában a....
2020.10.30
Saját szuperhősnővel, rózsaszín abronccsal és maszkosztással kampányolt a Bridgestone Tatabánya a....
2020.10.30
Az Európai Unió hatályos CO2-kibocsátási normájához igazodva a PSA-csoport, élén a Peugeot-val,....
2020.10.30
Az új Sorento a Kia első modelljeként, másodlagosütközés-elkerülő rendszerrel érkezik. Az MCB (....
2020.10.30
    ..
2020.10.30
Herczig Norbert négyszeres abszolút magyar bajnok raliversenyző szerint az elmúlt évek egyik....
2020.10.30
A Nissan egy középiskola művésznövendékeivel társult, hogy megünnepeljék azt a fajta kreativitást,....