Anyukám is érteni fogja – A nullrevízió | Autoszektor

Új autó

Anyukám is érteni fogja – A nullrevízió

2020.01.23.

Nem csak a használt autókat kell átnézni, hanem az újakat is.

A jármű javítóiparban revíziónak nevezik az autók műszaki állapotának felülvizsgálatát. Maga a szó egyébként alkalmas erre, de éppen 100 éve annak, hogy ez a szó egy új értelmezést is kapott, úgyhogy most mindenki értse jól: a revízió újra áttekintést jelent, felülvizsgálatot, az elmúlt időszakban megváltozott állapot áttekintését, esetleg újraértékelését. Legyen szó akár egy cégről (pl. adóhatósági revízió, vagy ügymenet felülvizsgálata), akár egy megírt szövegről, (amit még egyszer átnéznek mielőtt kiadnák) vagy, igen, akár egy országról és annak határairól.

Nullrevízió

Az autóknál maradva, talán nincs még egy olyan kör, ahol a műszaki állapot rövid időn belül annyira meg tud változni, mint egy jármű esetében. Ezért időről-időre újra ellenőrizni kell annak állapotát, mert a legkisebb hiba is okozhat nagyon nagy bajt.

Az autókat még új korukban is többször ellenőrzik. Előbb a gyárban esik át egy rövid próbaúton, sőt, néhány kiválasztott autót tüzetesebben is átnéznek szúrópróba szerűen. Aztán átadás előtt is tartanak egy úgy nevezett nullrevíziót.

Már az átadáson - elvileg minden rendben

Ez az átadási ellenőrzés minden gyártónál egyedi vizsgálati sort takar, de általában benne van a jármű külső átnézésre, esetleges szállítási sérülések keresése, a motortér szemrevételezése, ez a folyadékszintek, csatlakozók, vezetékek ellenőrzését jelenti. Az autóba ülve kikapcsolják a jármű szállítási üzemmódját, magyarul üzembe helyezik az autót, ellenőrzik az összes utastérből vezérelhető berendezés működését, beállítják a fedélzeti rendszert a vevő által kért nyelvre, ellenőrzik a fedélzeti irodalom meglétét.

A kocsit fel is kell emelni, majd ellenőrizni az alvázvédelem sértetlenségét, megnézik, nem folyik-e valahol az olaj, vagy egyéb üzemanyag, köztük a tüzelőanyag (benzin, vagy gázolaj). Alulról válnak láthatóvá a fékcsövek, a féktárcsák és fékbetétek, és ilyenkor nézik át a futómű elemeit is.

Végül egy próbaúttal zárnak, még egyszer ellenőrzik a vezérlőegységek hibamentességét, behelyezik a szőnyegeket, eltávolítják a védőfóliákat, egyszóval biztosítják a tökéletes átadáskori állapotot.

De még ebbe is csúszhatnak hibák

Mint édesapám októberben átvett autójánál. Az örömteli átadásra együtt utaztam a szülőkkel egy vidéki márkakereskedésbe. Az ördög soha nem alszik, sokszor hallottuk, hogy például eleve (újra) fényezve kapják meg az új autót, mert az pl. a szállítás során megsérült.

A márkakereskedésben a fedélzeti rendszer működését mutatja az átadó

Amikor 15 éve az előző autót vették át, akkor is ott voltam, még szerencse, mert akkor a beígért szőnyeg betét garnitúra maradt (volna) le az autóból. Most minden rendeben volt, a rétegmérő is tökéletes gyári állapotot mutatott. Próbaútra ugyan nem vittük ki a kocsit, hanem a fotózás és a kereskedés gratulációjának fogadása után elindultunk egy közeli étterembe megünnepelni a családtörténelmi pillanatot.

Én már az odaúton csóváltam a fejem, mert 50-60 km/h órás sebesség felett furcsa morajlás hallatszott a kocsi eleje felől. Sok tesztautó megy át a kezeimen, de ilyen még soha nem tapasztaltam, azonnal tudtam, hogy valami baj van, de nem akartam édesapám örömét elvenni – mondom hátha elmúlik, hátha rosszul hallom, hátha csak a gumiabroncs.

De nem,

amikor elindultunk haza, akkor már apa vezetett és akkor előjöttem a farbával. Ekkor ő is felfigyelt a hangra, de úgy döntöttünk, nem fordulunk vissza, adunk egy kis időt. A kis idő végül két hónap lett, de a rendellenesség a téli abroncsok felszerelésével sem szűnt meg, tehát a „surrogó” abroncs ki is lett zárva.

Aztán január elején nem maradt más választás, mint hogy visszavigyük az autót. A márkaszerviz a hibát azonnal azonosította. Az első megérzésem helyes volt: búg a kerékagycsapágy, méghozzá a jobb első. A cserét garanciában elvégezték, összességében egy nap múlva már nálunk volt az immár tökéletes új autó.

Szerencsére egyszerűen cserélhető volt a kerékagy csapágy

Hogy miért nem tűnt fel senkinek ez a hiba a nullrevíziónál, nem értem. Mindenki hibázhat, valószínűleg nem a vájt fülű kolléga fordult egyet az autóval, vagy túl hangos volt a rádió. Minden esetre az ügy lezárult, talán tanulsággal szolgálva a márkaszervizeknek is: érdemes az emelőn kicsit meghajtani a kocsit, hiszen így derült ki azonnal ez a hiba is.

A cikk megírásához Dr. Lukács Pál Szerviztechnika c. jegyzetét is felhasználtam. Köszönet érte!

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.02.18
Valentin Dubinin Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.02.18
Összesen 833 alkalommal állapítottak meg jogsértést a rendőrök a buszok és teherautók egyhetes....
2020.02.18
Az autógyártói kereslet növekedése miatt február közepén már csaknem 12 ezer dollárba került egy....
2020.02.18
A martorelli SEAT üzem jól halad azon célkitűzése felé, hogy fenntarthatóbb, digitalizáltabb és....
2020.02.18
A világ és Magyarország autóipara, a nemzetközi és hazai autósport egyre többször, egyre aktívabb..
2020.02.18
Kettős AUTOBEST-siker az Opelnek: a tegnapi díjátadón, Mainzban, Michael Lohscheller elnök-....
2020.02.18
– Saját termelési helyszínein is intenzíven halad az Audi teljes egészében szén-dioxid-semleges....
2020.02.18
A Toyota C-HR azon kevés szubkompakt szabadidőjárművek egyike, amelyek összkerékhajtással is....
2020.02.18
A Volkswagen a Genfi Nemzetközi Autószalon március 5-15 közötti közönség-napjain ünnepli a Golf GTD....
2020.02.18
ŠKODA ENYAQ: ez a ŠKODA első tisztán elektromos hajtásrendszerű SUV-modelljének neve, amely már a....