Anyukám is érteni fogja – Szervizkönyv | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja – Szervizkönyv

2014.08.26.

Mit olvashatunk ki egy szervizkönyvből, és miért baj, ha nincsen vezetve, vagy egyáltalán nem tartozik az autóhoz?

Egy hete arról beszéltünk, hogy mit is takar az a fogalom, hogy kötelező szervizesedékesség. Kiderült, hogy ha az előírt karbantartásokat nem mulasztjuk el, akkor komolyabb meghibásodásoknak vehetjük elejét, ami jelentősen csökkenti a járműre későbbiekben javításra fordított költségeket.

Vezetett szervizkönyv

"Óh, egy Alfa Romeo..."

Hogyan is néz ki egy szervizkönyv? Először is nézzük meg milyen nyelvű a dokumentum! Az elsőként Magyarországon forgalomba helyezett járműveknél minden esetben magyar nyelvű füzetet találunk. Ez már bíztató jel, de nem kell megijedni, hogy ha a füzet más nyelven van, ha rendesen vezették, akkor lehet, jobb is, hogy külföldi…

Melyik kocsihoz tartozik?

OK, találtunk egy szervizfüzetet a kocsiban, de ettől még korántsem lehetünk biztosak abban, hogy az valóban ahhoz az autóhoz tartozik, amiben rátaláltunk. A szervizkönyvek első (néhány típusnál utolsó) oldala az adatok beírására szolgál. Egyszerűbb szervizkönyvek (mint például a Ford) esetén a márkakereskedő kézzel tölti ki az adatokat. Igényesebb megoldásoknál (pl. VW-csoport autói, Mercedes-Benz, Honda, stb.) a szervizfüzetben előre nyomtatott adattáblát találunk beragasztva, amely tartalmazza a jármű főbb azonosító- és típusadatait. Ezek nagyjából a következők:

  • Alvázszám
  • Motorszám, vagy motorkód
  • Teljesítmény
  • Felszereltség fantázianeve
  • Alap- és extra felszereltségek listája

Egy Skoda Octavia 1.8 TFSI kódzászló. Alvázszámmal, motorkóddal, teljesítménnyel, fantázianévvel, felszereltséggel.

Mivel mi már kiműveltük magunkat alvázszám témában, tudjuk, hogy néhány helyen megtalálható ez az azonosítószám a kocsiban, úgyhogy egy egyszerű szemrevételezéssel kiderülhet, hogy jó füzetet szorongatunk-e a kezünkben. Persze egyszerűbb lenne a rendszámmal összehasonlítani, de mivel a hatósági azonosító egyrészt változhat, másrészt a külföldi vasakon nyilván nem az eredeti rendszámot találjuk, maradjunk inkább az alvázszám vizsgálatánál.

Az előbbi matricához tartozó beütött alvázszám: stimmel.

Kitöltés

Tudjuk már azt is, hogy egy 100.000 km-t futott négykerekűnek legalább három alkalommal kellett már átesnie a kötelező olajcserén. Lapozzuk a végig a füzetet és nézzük meg, mikor-mit csináltak az autóval. Vizsálódjunk előbb tartalmi szempontok alapján!

Ha a km-óra által mutatott futásteljesítménnyel összevethető a bejegyzések száma, akkor az már fél siker. Egy normális szerviz beírja azt is, hogy mikor, mit végzett el. Annak az esélye, hogy minden bejegyzést ugyanaz a munkafelvevő, ugyanazzal a tollal, ugyanolyan állapotú pecséttel jegyez be vajmi kevés. Nem ahhoz írásszakértőnek lenni, hogy felismerjük, ha gyanúsan ugyanolyan bejegyzések állnak a szervizkönyvben.

Változó szervizek

Az új járművekhez adott garancia megtartásának feltétele, hogy a garanciaidőn belül a márkaszerviz végezze el a kötelező karbantartásokat. Ennek üzletpolitikai okai is vannak, így szeretnék körön belül tartani a vásárlót, ami érthető törekvés. Sokan csinálják úgy, hogy amíg kötelező, addig nyögik a márkaszervizek magasabb díjait, de amint lejár a garancia ideje, keresnek egy olcsóbb megoldást. Hangsúlyoznám, hogy nem olcsó, hanem olcsóbb megoldásról beszélünk.

A változatosság gyönyörködtet. Vagy mégsem?

Ezt kell jó érzékkel felismernünk, hogy megbízható műhelyt talált-e a kocsi előző tulajdonosa. Itt jó, ha például egy ismert független szervízhálózat pecsétjeit látjuk. Ha teljes az összevisszaság, és János-város hozzányúlt már a kocsihoz, akkor az nem utal jó-gazda bánásmódra.

Rés a pajzson

Ne csak az utolsó bejegyzést vizsgáljuk! Ha a feltüntetett szervizelések foghíjasok, akkor arra lehet következtetni, hogy a kocsit eladás előtt elvitték valami szervizbe és csináltak vele valamit. Nézzük át az összes beírt karbantartást, hogy stimmelnek-e a szervizelések között megtett utak, illetve javítások között eltelt idő.

Mit ér, ha ki van töltve?

Ha mindent rendben találunk, akkor kezdhetünk megnyugodni: a kiszemelt új családi kedvenc másnak is kedvence volt előttünk, és vélhetően mindent megtettek, hogy jó állapotban tartsák a kocsit. Az így kialakult vásárlói bizalmat elég nehéz forintosítani, inkább indirekt módon közelíteném a kérdést.

Korrekt karbantartás. Még a javításokról készült nyugták számlaszámai is be vannak írva.

A járműszakértői gyakorlatban, értékmeghatározáskor az egyik értékcsökkentő tényező a hiányzó, vagy hiányos szervizkönyv negatív hatása. A szervizkönyv egyrészt valamennyire igazolja a járműből leolvasott futásteljesítményt. Ha nincs szervizkönyv, és a járműben látható kopások sem arra utalnak, hogy valós lehet a kilométer adat, akkor bizony indokolt néhány százaléknyi levonás a jármű katalógus értékéből. Másrészt, ha láthatóan szerviz után kiált a verda, akkor még le kell vonni az azonnali legszükségesebb beavatkozások költségét is.

Nem csak a szakértők járnak el így, de a járműkereskedők, vagy magánszemélyként vásárlók is. Nincs szervizelve a kocsi? Hopp, egy százas mínusz. Tehát amellett, hogy az állandó karbantartással magunkat is óvjuk bizonyos költségektől, a könnyes búcsú pillanataiban is meglepődhetünk, hogy mennyivel adnak majd érte kevesebbet a piacon.

Vigyázzunk rá!

Sok esetben a tulajdonosok egyszerűen elveszítik a szervizkönyvet. A teljes fedélzeti irodalom megvan, de a szervizkönyv valahogyan elkallódik. Az egyik megoldás, hogy a szervizkönyv az autóban van. Igaz, hogy így mindig kéznél van, de gyűrődhet, vagy párásodhat, ráömlik a víz stb… A legjobb, ha akkurátusan csinálunk magunknak egy autós mappát. Ebbe gyűlhetnek a tankolási számlák, pályamatricák, szervizszámlák, biztosítások és minden, ami a járművel kapcsolatos. Ebben a mappában remek helye lesz a szervizkönyvnek, csak ne felejtsük el magunkkal vinni, amikor az olajcserére indulunk!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....
2024.05.06
Egy embert a tűzoltók szabadítottak ki a gépkocsiból Pétfürdő közelében - írja fél 12 után a....
2024.05.06
Az ADAC statisztikája szerint az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémák (43,2%-os arány) ismét....
2024.05.06
Tovább fokozza régiós terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután nemzetközi üzletfejlesztésért....
2024.05.06
Összesen 14 külföldi állam magyarországi külképviseletének 26 vezető tisztségviselőjét, köztük négy....
2024.05.06
„A MINI Aceman egy erős egyéniség, saját fiatalos jegyekkel a MINI új modellcsaládján belül. Önálló....
2024.05.06
Mintegy 10 perc alatt töltötték 10-ről 80 százalékra a Polestar 5 prototípusát az új szilícium....
2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....