vezetői segédrendszerek

Asszisztensek: a blokkolásgátló rendszer

2024.10.12.

Mit tud a legalapvetőbb vezetési segéd, ami már 20 éve kötelező Európában?

Új sorozattal készülünk az Autószektor hasábjain, az autóinkban elérhető asszisztensrendszereket vesszük számba az alapvető berendezésektől a csúcstechnikáig.

Az ABS is egy segédrendszer

Mert is nevezünk asszisztensrendszernek egy autóban? Bármit, ami jeladókon keresztül érkező információkat feldolgozva aktívan jelez, vagy avatkozik be a jármű irányításába, működésébe. És a blokkolásgátló rendszer éppen ilyen.

Hogy is volt azelőtt? A fékezőerőt egy kritikus szint fölé növelve a kerekek blokkoltak, vagy nem forogtak az autó alatt, a kocsi pedig gördülés helyett csúszni kezdett az aszfalton. A csúszás iránya az az irány volt, amelybe éppen a blokkolás pillanatában ment a kocsi. Ha a régi idők sofőrje nem volt rutinos, vagy nem tanulta külön a technikát, a kocsi ettől a ponttól irányíthatatlanná vált.

A megoldás egyébként az volt, hogy a csúszáshatárt a fékpedállal kellett megkeresni, vagyis blokkolás esetén a pedál felengedésével kellett csökkenteni a fékerőt, hogy a kerekek ismét gördüljenek és legyen esélyünk a kormányzásra, pontosabban arra, hogy annak hatása is legyen a haladási irányunkra.

És akkor feltalálták az ABS-t

A blokkolásgátló rendszer, vagy angolul Anti Blocking System ezt a pedálnyomkodós módszert veszi át az embertől. A rendszer lényege, hogy a kerékfordulat érzékelőkön keresztül tudja, hogy a kerék forog-e, vagy sem. Kezdetben valóban ennyit tudtunk, meg persze azt, milyen gyorsan forog a kerék.

1978-ban az akkori Mercedes-Benz S-osztály tartalmazta először az ABS-t. Akkoriban még csak csökkenteni, majd újra növelni volt képes a fékrendszer nyomását a blokkolásgátló, ma már másodpercenként akár több ezerszer is be tud avatkozni.

10 éve egyébként már volt szó belépőszinten az ABS rendszerek működéséről, akkori szájbarágó cikkünket itt lehet elolvasni.

Már régóta kötelező

Az Európai Unióban 2004-ben vált kötelezővé az újonnan forgalomba helyezett autókban az ABS, így idén már 20 éve, hogy számíthatunk a rendszer segítségére, tehát jó eséllyel még az öregebb használt autókban is benne van.

Ennyi idő elég volt ahhoz, hogy mindenki felismerje a jelenséget, amikor az ABS működésbe lép. A jellegzetes pedálremegésnél mindenki tudja, hogy nem szabad megijedni és elengedni a fékpedált, ez természetes és minket segít. Még tanítják is.

Persze arra is van már segédrendszerünk, ha pánikolnánk a vészfékezés esetén, de ezt majd egy következő részben beszéljük meg.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.21
Bécs utcáin jelenleg 96 radardoboz van felszerelve. Legtöbbjük az elriasztását szolgálja, és csak....
2025.03.20
A HangZóna mai vendége Piri András, az Inter Cars partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2025.03.20
Meghalt a Ráckevén február végén elgázolt kézbesítő - közölte a Magyar Posta csütörtökön az MTI-vel....
2025.03.20
Alig néhány napja rukkolt elő a BYD a gépkocsik tetejébe integrált, AI-vezérelt drónrendszerével, a....
2025.03.20
Stratégiai partnerséget kötött a CATL és a NIO, melynek keretében a két vállalat a világ legnagyobb....
2025.03.20
Wayne Griffiths szerint még nem jött el az ideje egy Seat EV-nek, mivel először nyereségessé kell....
2025.03.20
A Tatabányai Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztálya a 11010/159/2025. bűnügyi számon....
2025.03.20
Könnyű UAS – azaz pilóta nélküli légijármű-rendszerekre vonatkozó – üzembentartói tanúsítványt....
2025.03.20
A Toyota a társadalmi felelősségvállalás, vagy épp a járműveink biztonságosságát, megbízhatóságát....
2025.03.20
Meghaladta a 10 milliárd forintot a sikeresen pályázók számára átutalt támogatások összege a....