autó értékesítés

Autóeladások Magyarországon: 4 %-os növekedés

2013.10.02.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete ma tette közzé a szeptemberi, illetve az első háromnegyed év járműértékesítési adatait a DataHouse Kft. adatai alapján.

A tények a DataHouse Kft. adatai alapján:

                                                                                                       Tárgyhó               Időarányos

                                                                                                                      2012 évhez viszonyítva

       db/%                            db/%

Személygépjármű forgalomba helyezések:                       4660 /   32,2%          41030 /    4,3%

Kishaszon jármű forgalomba helyezések:                             912 /      9,4%.           7462 /   -7,5%

Motorkerékpár forgalomba helyezések:                               106 /  -18,4%.           1693 /    6,7%

Nagyhaszon jármű forgalomba helyezések:                         315 /    -3,1%.           2997 /   -6,6%

 

A személygépjármű forgalomba helyezés Egyesületünk ez évre a tavalyihoz képest kb. 10% növekedést prognosztizált. Az év eleji jelentős visszaesés pozitív irányba fordult márciusban, és ez a folyamat folytatódott, így szeptember végére a piac 4% feletti pluszban van. A trend azt mutatja, hogy az előre jelzett növekedési ütem megvalósul. Amellett, hogy örülünk a piac pozitív alakulásának, óvatosan érdemes kezelni a százalékos hónap-hónap összehasonlításokat, ahol kétszámjegyű változások mutatkoznak, mivel olyan alacsony darabszám mellett jönnek ki ezek a százalékos értékek, amelyek szinte lehetetlenné teszik a havi érdemi értékelést. A 2013. szeptember hónap kiugró eredménye továbbra is főleg a vállalati eladásoknak köszönhető, de egyes kedvező finanszírozási termékek megjelenése és a gazdasági kilátásokban a makrogazdasági folyamatok iránya nagyon kis mértékben, de megmozdítani látszik a magán piacot is.

Továbbra is azt gondoljuk ezért, hogy a szakma szolgáltatási színvonalának megmaradásához ez az értékesítési volumen nem elegendő.

Örülünk annak a trendnek, és ennek folytatását várjuk a következő években is, amely a piac fejlődését jelzi, de a teljes konszolidációig még jó pár évnek el kell telnie és jelentős szerkezet (vissza) változáson kell átesnie az értékesítésnek.

A kishaszon járművek forgalomba helyezése esetében 2012 második félévében torpant meg az addig növekvő értékesítés, így az eredmény 2012 egész évre végül visszaesés lett. Ez részben a magánhasználatra is vásárolt kishaszon járművek forgalma megtorpanásából, részben a használók takarékosabb gazdálkodásából adódik. Véleményünk szerint jelentős előrelépés itt sem várható 2013-ban, azonban a csökkenés folytatódott egészen augusztusig, amikor kismértékű növekedés volt, és ez folytatódott szeptemberben is. Véleményünk szerint ez – a beruházásokat támogató - kedvezőbb finanszírozási termékeknek és némi gazdasági élénkülésnek köszönhető. Tudnunk kell azonban, hogy a jelenlegi kishaszon jármű forgalom messze alatta marad annak, ami a kívánatos és indokolt lenne.

A kishaszon járművek területén az átlagosan havi 1000-1200 darab lenne az a minimum, amely a szakma minőségi színvonalát fenn tudná tartani, ettől is igen messze és egyre messzebb vagyunk.

A nagyhaszon járművek forgalomba helyezése esetében a 2011. évi jelentős előrelépés és piaci növekedés után várható volt némi megtorpanás, amely az eddigi jelentősebb növekedés után májusban jelentősen kompenzált. A korábbi előrejelzésünknek megfelelően mostanra 6,6%-os csökkenést mutat a piac és ez az év végére még tovább romolhat, megfelelően annak, amit előre jeleztünk. Ez a terület az egyetlen, amely a válság előtti évhez képest jelentős növekedést mutat így is.

A motorkerékpár piacot sújtja most már ötödik éve legsúlyosabban az értékesítési válság. Annak ellenére, hogy a 125 ccm hengerűrtartalmú motorok 2012 tavasza óta vezethetők „B” kategóriás jogosítvánnyal, az ettől várt, és más európai országokban tapasztalt jelentős forgalomnövekedést ez a lehetőség sem motiválta. Az első félév tekintetében a tavalyi drámaian alacsony számokkal összehasonlítva mutatható ki mintegy 7% növekedés. Ez azonban olyan alacsony darabszám mellett történik, amely nyilvánvalóvá teszi ennek az ágazatnak a súlyos válságát. A 200 db körüli átlagos havi értékesítési darabszám országosan a rendszámos motorok esetében konszolidált piaci viszonyok között egy-két közepes nagyságú kereskedő értékesítési darabszámának felelne meg.

Általánosságban: ahhoz, hogy a szakma megfelelő területi eloszlásban tudja az elvárt szolgáltatási színvonalat biztosítani, legalább átlagosan havi 7000 új személyautó és 1200 kishaszon jármű 3500-4000 nagyhaszon jármű és 500 motorkerékpár forgalomba helyezése lenne szükséges. A 2008 óta drasztikusan lecsökkent kereskedői és szerviz kapacitás fenntartásához hosszabb távon a továbbra is alacsony volumenű és rossz szerkezetű (a céges piac jelentősen eltúlzott aránya) piac fennmaradása súlyos problémát jelent a legális szakmára nézve, hiszen az ellátatlanul maradó területekre áramlanak elsősorban a feketegazdaság szereplői kereskedelmi és javítói vonalon egyaránt, miközben a legális szakma folyamatos visszaesést és súlyos pénzügyi problémákat él meg. Ez a folyamat a foglalkoztatásra és a szolgáltatás területi ellátottságára egyaránt jelentős negatív hatással van és jelentősen rombolja az adózási morált.

MGE törekvései: jelentős erőfeszítéseket tettünk és teszünk annak érdekében, hogy a legális kereskedelmi és javítói szakma versenyképessége az ügyfelek, a környezet védelme és a balesetbiztonság érdekében fennmaradjon és fejlődjön, a feketegazdaság visszaszoruljon. E munkában együttműködünk az Autós Nagykoalícióval.

A mobilitással kapcsolatosan tudomásul kell venni, hogy a járművek beszerzése, fenntartása és használata a szabadság és felelősség kettősség mentén pénzbe kerül, így azok a megoldások, amelyeket sokan a feketegazdaság fokozottabb használatában látnak üdvözítőnek teljes tévutat jelentenek, veszélyesek a környezetre és a közlekedésben résztvevő valamennyi fél testi épségére, biztonságára.

Erdélyi Péter

ügyvezető elnök

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.21
A brazíliai Interlagos pályán több biztonságiautós szakasz és újraindítás után is első a Túraautó....
2024.07.21
Tombol a kabriószezon, de ingyen ebéd itt sincsen ..
2024.07.21
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Billenő plató. ..
2024.07.21
Csak tavaly, egyetlen év leforgása alatt több mint négyszázezer hamisítványt semmisített meg a....
2024.07.21
Oscar Piastri, a McLaren ausztrál versenyzője nyerte a 39. Forma-1-es Magyar Nagydíjat vasárnap a....
2024.07.21
Méretét tekintve telitalálat a kényelmes, jól vezethető és kisétvágyú Skoda Scala, melynek....
2024.07.21
A finn riválisai lemaradtak, miután a kétszeres világbajnok szombaton remek teljesítményt nyújtva....
2024.07.21
- Fokozza a közlekedők ellenőrzését az Árpád hídon a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK), az....
2024.07.21
A szombat délutáni díjátadóval zárult az idei 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj és a hozzá köthető....
2024.07.21
Egymásba rohant két személykocsi az M3-as autópálya 138-as kilométerénél, a Vásárosnamény felé....