felmérés

Autók értékvesztése: a pénz beszél, ez a két márka meg tarol

2025.09.28.

A fenntartási költségek mellett az értékvesztés rója a legnagyobb terhet az autósokra. Sokan alábecsülik ezt, mert nem látható markánsan: nem bankkártyával vagy átutalással fizetjük, nem egy kasszánál számoljuk le a bankókat, és a számlaegyenlegen sem látszik az autó értékének csökkenése. Az alábbi elemzés azonban rámutat, hogy mégis mennyire lényeges.

Kétféle autós van. Az egyik számára elsősorban érzelmi kérdés, hogy milyen autója van. Ők a hívők, és akkor is kitartanak a kedvenc márkájuk mellett, ha azt sokszor és drágán kell javíttatniuk. A másik csoport racionális: látja és érti, hogy autózni szükséges, de drága. Ezért olyan autót vesz, amely nemcsak olcsón fenntartható – mert nem romlik el, mert keveset fogyaszt – hanem az értékvesztése is a lehető legcsekélyebb. A használtpiac mutatja meg a legőszintébben és legkegyetlenebbül, hogy az autós társadalom mit gondol.

Azok az autók és márkák, amelyek a hosszú távú tapasztalatok szerint nem sokkolják tulajdonosaikat váratlan javítási költségekkel, és kevés pénzből fenntarthatók, többet érnek a használtpiacon, jobban tartják az árukat. A skála másik végén a pénztemetők kullognak. A mai új autók átlagos ára már jóval meghaladja a tízmillió forintot - példának vegyünk 15 millió forintot -, így nagyon nem mindegy, hogy ötévnyi használat után 40 százalék az értékvesztés (hatmillió forint) vagy 60 (kilencmillió forint).

Amerikában is tudják ezt, és mivel ott mindenről vezetnek statisztikát, remek következtetéseket képesek levonni az egyes modellek és márkák értékállóságáról. Értékelésük már csak azért is reális, mert hatalmas mennyiségű adattal dolgoznak: az USA-ban évente mintegy 36-37 millió használtautó cserél gazdát, s eladási és újkori ár különbségéből pontosan kalkulálható az értékvesztés.

A Kelley Blue Book felmérése sem okozott meglepetést. Az a két márka végzett az élen a tömeggyártók és a prémiummárkák között, amely az elmúlt évtizedekben a legtöbbet tette termékei minőségéért és megbízhatóságáért: a Toyota és a Lexus. Bár az amerikai listában számos Európában nem elérhető modell szerepel, szép számmal vannak olyanok is, amelyek felénk is népszerűek, így érdemes áttekinteni, hogy mely modellekkel járunk a legjobban, ha racionálisan közelítünk a témához.

Mivel Amerika az SUV-k és a platós kisteherautók birodalma, ezért a legértékállóbb kocsik a Toyota szabadidő-autói, hiszen strapabírók és megbízhatók: a Tacoma, Tundra és 4Runner az első négyben szerepel. Egyedül a Chevy Corvette férkőzött be a második helyre (ami annak tudható be, hogy az ikonikus amerikai modell minden korosztály szívéhez közel áll, azaz használtan is jól eladható). Ez a négy autó tudott csak legalább 60%-os értéktartást elérni ötévnyi használat után. Ennél fogva a SUV-ok kategóriáját a 4Runner vezeti, de a Top10-be befért még a Toyota Grand Highlander, Sequoia, a Lexustól pedig az RX, NX és az UX is. Ami a hagyományos személyautókat illeti, a Lexus vitézkedett az ES-szel és a zászlóshajó LS-szel. Utóbbi már csak azért is jól tartja az árát, mert hamarosan leáll a gyártása, s így az utánpótlás megszűnésével a használtpiacon is egyre ritkább lesz a modell.

A legértékesebb tömeggyártó a Toyota lett (hét kategóriában a Toyota modellje a legértékállóbb), s az elmúlt kilenc esztendőben immár nyolcadszor szerezte meg ezt a címet. A prémiumok között a Lexus sem először nyer, idén hat kategóriában végzett az élen. S hogy miért van ennyi kategória és győztes? Mert a Kelley Blue Book erősen szegmentálja a járműparkot, hiszen például csak az EV-k között hét kategóriában hirdetett győztest, és a belső égésű motoros modellek között is külön kezelik a tömeggyártók és a luxusmárkák termékeit.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.23
Több mint egy évtizede nem változtak akkorát a szabályok, mint amekkorát jövőre fognak. Mutatjuk,....
2025.12.23
A Volkswagen jövőre ünnepli a GTI 50. évfordulóját. Egy exkluzív modell érkezik a jubileumra: a....
2025.12.23
Az Osztrák Autóklub (VCÖ) elemzése szerint Burgenland autópályáin egyes területeken jelentősen....
2025.12.23
Második helyezést ért el Azerbajdzsánban Novák Bence, a Széchenyi István Egyetem járműmérnök....
2025.12.23
A közforgalmú közlekedés jövőjéről szólt a 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szegeden. Szóba....
2025.12.23
Az ember mobilitása a talpra állásnál, a lábak mozdításánál, a járás képességénél kezdődik. A....
2025.12.23
Vármegyénk nagyvárosaiban a rendőrök a következő hónapokban több száz gépkocsi esetében ellenőrzik....
2025.12.23
Egy hónap alatt több mint 8 millió forint adomány gyűlt össze a magyar autóvezetők jóvoltából az....
2025.12.23
Hatalmas mérföldkőhöz érkeztünk: a Rába Magazin és elődjei teljes egészében digitalizálásra....
2025.12.23
Míg 2005-ben a targoncavezetőn múlott minden egy raktárban, 2025-ben már mesterséges intelligenciát....